Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tips för hantering av papperskarta?

Startat av Tordan, 12 december 2009 kl. 09:30:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tordan

Tja, har just fått hem D-day at Omaha Beach vilket är mitt första krigsspel där kartan är i tunn papp. Vilka tips och tricks har ni kring själva hanterandet av den för att få den att hålla så länge som möjligt? Jag minns att Elias har gjort (köpt) en fin ram där han lägger in kartan men jag hittar inte länken (frugan står och stampar i hallen). Hittade även denna tråd http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic.php?t=1524

Adios
/Tord Hoppe

Strv102r

När jag höll på med denna hobby på 80-talets början plastade jag in kartorna med matt kartplast.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

pelle

En plastskiva (PVC-skiva, tunnaste sorten som brukar finnas på typ KRauta) blir alltid bra.

BigPapaBear

Citat från: "pelle"En plastskiva (PVC-skiva, tunnaste sorten som brukar finnas på typ KRauta) blir alltid bra.

Amen. Synnerligen prakisk lösning. Lägg kartan på en spånskiva eller liknande, plastskivan ovanpå. Kartan håller då garanterat länge än vad ditt intresse för spelet gör och du kan lyfta undan hela klaset och ställa upp på en söt hylla eller under en säng. Skaffa spellokal är nästa steg.  :up:

Dessutom blir spelplanen platt och fin med en plasskiva ovanpå. Folk som spelar krigspel på skrynkiga spelplaner ger hobbyn ett dåligt rykte. :)
En mycket bitter liten man.

Tordan

Spånskiva under, tunnplastskiva över alltså. Bauhaus, Krauta here I come.
/Tord Hoppe

Holmgren

Citat från: "Tordan"Jag minns att Elias har gjort (köpt) en fin ram där han lägger in kartan men jag hittar inte länken
Här hittar du Elias utmärkta lösning på problemet!
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Tordan

Tack H, visste att jag kunde lita på dig. Gallerix smyger alltså upp som leverantör. Det är onekligen snyggt med ram :D
/Tord Hoppe