Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hexagoner Vs. Area Control

Startat av MB, 14 december 2009 kl. 17:44:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Joe Miranda har använt kvadrater en del de senaste åren. De har en del problem tycker jag.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

EvilSpook

Citat från: "Elias Nordling"De har en del problem tycker jag.
Det har väl de ovanstående också? Nåt speciellt du tänker på eller är det att östfronten skulle se otroligt ful ut? :-)

//EvilSpook

Elias Nordling

Om man inte har olika förflyttningskostnader för att gå diagonalt eller ortogonalt blir distorsionerna större än för hexer vad gäller förflyttning. Attacker längs med hörn blir också ett problematiskt koncept.

BigPapaBear

Det jag gillar med hexspel är att de ofta är bättre lämpade för spel där manövrering är ett större inslag. AC-spel känns mer som "spel". Inget vetenskapligt i det uttalandet, det är bara en feeling...

Personligen föredrar jag hexar, men AC-spel är helt okej. I grund och botten är det ju spelsystemet i sig som fäller avgörandet.
En mycket bitter liten man.

EvilSpook

Citat från: "Elias Nordling"Om man inte har olika förflyttningskostnader för att gå diagonalt eller ortogonalt blir distorsionerna större än för hexer vad gäller förflyttning. Attacker längs med hörn blir också ett problematiskt koncept.
Den första tycker jag är lättare att bygga bort än den distortion man får med hexgrid. Det andra är ju ett större "problem" kan jag känna.

//EvilSpook

Mode

Citat från: "MB"Jag får bara ett strakt intryck av att man väljer enklare eller abstrakt tillvägagångssätt för att skildra ett slag om man håller sig till Area. En hex ger ju dig ändå sex angränsande områden att flytta till och oftast en mer finfördelad upplösning av ett landskap.
Att tro att man får en mer finfördelad upplösning bara för att man använder hexagoner är en ren chimär. Det är topologin som är helt styrande för vad som är bäst att använda - ta som exempel gamla Storm over Arnhem. Hexagoner är betydligt sämre än kvarter, hus och gator för stadsstrid. Att något är enkelt ser jag snarare som en fördel jämfört med något komplicerat. Det vore en annan sak om det vore trivialt eller möjligen simpelt, var det vad du syftade på?

Att anse att ett riktigt krigspel måste ha hexagoner eller inte ska ha kort ter mig som en synnerligen skygglappsförsedd och rigid uppfattning. Områden, hexagoner, punkter, kvadrater, kort samt f-n och hans moster är ändock bara mekanismer i en simulation.
Jag bryr mig inte om vilken mekanism som används så länge den fungerar i situationen ifråga och snarare än att fundamentalistiskt ondgöra sig över en förment brist på renlärighet bör vi hylla de designer som vågar tänka till och använda något annat än de stelbenta ack så förhärskande hexagonerna.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

pelle

Jag tycker små kvadrater ofta blir konstigt, med diagonalproblem och så (vanligt i datorspel). Ofta blir det riktigt fult också med kantig terräng (se de ovan nämnda Miranda-spelen). Möjligen kan det fungera för stadsmiljöer.

Däremot gillar jag stora, abstrakta kvadrater/rektanglar, som i Fields of Fire eller Up Front (även om kvadratkartan bara är implicit där, inte synlig på bordet). Det är uppenbart i de spelen att kvadraterna mer representerar positioner med olika storlek på olika inbördes avstånd, snarare än ett rutnät lagt över en karta. Mer point to point än area egentligen. Jag hoppas Square Bashing ska ge lite sådan känsla också.

Delirium

Är hexagonerna verkligen förhärskande? I min bok ser det ut som cdg vunnit 2000-talet.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

pelle

Citat från: "Delirium"Är hexagonerna verkligen förhärskande? I min bok ser det ut som cdg vunnit 2000-talet.

Det beror nog på hur man definierar förhärskande, men det borde gå att få ett svar från bgg. Adv search efter wargame och "hex and counter" eller "card driven game" eller "area control" för spel utgivna 2000-2009 ger följande antal sidor med svar (vet ej hur många spel som listas på varje sida, men många):

hex: 10
cdg: 3
area: 1

edit:
area-impulse: 1
area-movement: 4

Den som orkar kan säkert göra några fina grafer hur det har ändrats från år till år och jämföra med hur många owners spelen har och snittbetyg och... Hm, var det inte någon galning på CSW som gjorde ungefär det för några år sedan?

BigPapaBear

Tror att förklaringen ligger i att det ges ut fler hexspel, men primärt av mindre företag. De stora sälarna är de som ger ut CDG, därför syns de mer.
En mycket bitter liten man.

Micke G

Citat från: "Elias Nordling"Om man inte har olika förflyttningskostnader för att gå diagonalt eller ortogonalt blir distorsionerna större än för hexer vad gäller förflyttning. Attacker längs med hörn blir också ett problematiskt koncept.
Håller med dig, men tar vi t.ex sjöstridsspel så tycker jag inte hexagoner är optimalt, då blir de olika fartygsformeringarna skeva och begränsningen för stor. Om man nu inte lyckas med att hitta på något bra sätt att använda 12 riktingar på hexen förstås. Då föredrar jag kvadrater även om distortionerna blir större.

Elias Nordling

CiteraÄr hexagonerna verkligen förhärskande? I min bok ser det ut som cdg vunnit 2000-talet.

Kollar du på förra årets utgivna spel, drygt 200 stycken, är färre än tio kortdrivna. Kanske en femtedel har areor i stället för hexer.

CiteraTror att förklaringen ligger i att det ges ut fler hexspel, men primärt av mindre företag.

Decision Games gav ut 15 spel under 2008. Av dem hade tre kort, men inget av dem var kortdrivet. Två var area movement.

Avalanche Press gav ut 14 spel, rubb och stubb med hexer utan kort.

sånt här brukar koka ner till att krigsspel=krigsspel från GMT och MMP, så låt os kolla på dem för 2008 då:

Tillsammans 27 spel, inklusive moduler och reprinter. Av dessa hade 4 areor (fem var point to point. Är DET den stora trenden?)

Generöst räknat var sex kortdrivna, två av dem reprinter.

Så även när vi riggat urvalet finns det ingen dominans för vare sig areaspel eller kortdrivna spel.

När jag kommer dragandes med sådana här fakta brukar det resultera i bli att man ytterligare snävar ner urvalet tills man får önskat resultat.

Jag tror mest det handlar om att man inte hittat nåt man vill ha från sitt favoritföretag på sistone, och då skyller man på nåt man inte tycker om. Invandrarna tar våra jobb, typ.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Invandrarna tar våra jobb, typ.
Stormuftin?

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"Stormuftin?
Den här tråden skall INTE spåra ur åt det här hållet. Då ryker inläggen.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Citat från: "Holmgren"
Citat från: "Anders Fager"Stormuftin?
Den här tråden skall INTE spåra ur åt det här hållet. Då ryker inläggen.

Det var Elias som var rasistisk först  :wink: