Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Reichstag: Fall of Berlin (Minden Games)

Startat av Elias Nordling, 15 december 2009 kl. 22:44:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Ser ingen anledning att byta mod. Får två enheter till i förstärkning.

Anfaller Flak-tornet med en enhet. Det faller automatiskt eftersom tysken inte får skjuta tillbaka med en barrikad och man i agressiv mod får hur många stridsronder som helst. Inrikesministeriet anfalles med fyra enheter och faller även det utan förluster, trots en hyfsad tysk enhet och en Hitlerjugend-enhet som försvarare. I den tredje striden förlorar jag däremot två enheter innan jag tar rutan.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Slumphändelse: Tysk motattack. Om jag lämnat någon befäst byggnad obevakad hade det dykt upp nya tyskar där. Det har jag inte.

Hitlerhändelsen har ingen effekt.

Elias Nordling

Omgång 5, vilket tillsammans med fyra utplånade ryska enheter innebär att jag har 9 poäng av max 15.

Ingen modändring, två förstärkningar. Jag anfaller som på bilden:

Äntligen litet tur, två dummies.

Slumphändelsen blir desertering, jag tar bort en av försvararna från Kroll-operan. Hitlerhändelsen har ingen ytterligare effekt. Nästa omgång.

Elias Nordling

Omgång sex. Jag känner att jag inte kan riskera poäng på ännu ett modbyte. Tre förstärkningar. Jag anfaller som på bild. Bägge rutorna har riktiga försvarare.

Elias Nordling

Anfallet norr om riksdagen lyckas utan förluster, men Kroll-operan kostar mig två enheter. Ryssarna har slagit skitdåligt! Slumphändelsen är tyska förstärkningar, som poppar upp framför riksdagshuset.

Läget i början av omgång 7, det börjar se pyrt ut. Sex förlorade ryska enheter, det blir 13 poäng totalt. När man tar riksdagshuset räknar man dessutom hur många befästa byggnader och strongpoints tyskarna har kvar. Om jag skulle ta riksdagshuset detta drag skulle tysken ändå ha två strongpoints och en byggnad kvar och jag förlorar. Jag måste alltså röja ytterligare en strongpoint ur vägen denna omgång, eller ta rubb och stubb på två omgångar. Inte sannolikt, både riksdagshuset och strongpointen framför det har tre försvarare var, och det är långt till The chancellery.

Jag måste nästan chansa på att vinna detta drag.

Elias Nordling

Jag har bara tre enheter inom räckhåll för målen, det blir två mot riksdagshuset och en mot torget framför.

Den mot torget visar sig få oväntat svagt motstånd:

En dummy, och en Booby-trap, som om man är i agressivt läge i vanlig ruta träffar på en etta, sedan försvinner den. Den missar, och jag lyckas faktiskt ta rutan!

Elias Nordling

Riksdagshuset däremot är desto bättre försvarat. Jag förlorar bägge enheterna utan att inta byggnaden. Med åtta förlorade enheter når jag 16 poäng omgång åtta. Game over.

Det finns för övrigt en till slumptabell, för sällsynta specialhändelser. Men den har jag aldrig kommit till :-)

Mode

Klart kul läsning! Får nog ta och kolla med Minden om spelet fortfarande finns att få tag på.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

Tror att det är out of print. Victory Point Games har en deal om att ompublicera en del av Gary Grabers spel, så tjata på dem om att publicera reichstag.

Elias Nordling

Jag var för pessimistisk! När jag tittar i Minden Games prislista i senaste Panzer Digest ser jag att Panzershreck 1 med detta spel fortfarande går att köpa. 21 dollar, inklusive flygfrakt världen över.