Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Algaspel

Startat av lampros, 30 december 2009 kl. 07:41:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Mode"Apropå "remake" blir jag smått förvånad att ingen ännu nämnt Monstret som slukade Stockholm.

Så bra är det inte.

Elias Nordling

Allt Algasnack fick mig att trava in på Stor och Liten (jag vet att de inte heter Stor och Liten längre, men är man på nostalgitripp så är man) för att se vad som fanns. Inte mycket, men Tjuv&Polis fanns där i alla fall. Grafiken var ny, men i skön retrostil.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mode

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Mode"Apropå "remake" blir jag smått förvånad att ingen ännu nämnt Monstret som slukade Stockholm.

Så bra är det inte.
Har du frågat en göteborgare?     :wink:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

A F

Citat från: "Mode"
Citat från: "Anders Fager"
Så bra är det inte.
Har du frågat en göteborgare?     :wink:
Man måste ha civilisation för att locka till sig monster.

BigPapaBear

Drakborgen är utan tvekan det bästa "dungeon crawler"-spelet som någonsin gjorts.

På riktigt.

Det är oändligt mycket bättre än Talisman, Runebound, Hero Quest, Arkham Horror etc etc. Den primära anledningen till detta är att det är snabbspelat(!) - något som övriga spel i genren verkar tycka är en dödssynd. Efter fyra-fem timmar Runebound vill jag skära mig själv...

Dessutom slår det an den rätta stämningen med sin grafik. Det är banne mig lite läskigt att dra kort emellanåt. (Med reservation för att det är nioåringen i mig som talar...)

Drakborgen har fått ett oförtjänt dåligt rykte - eftersom det är så svårt att överleva. Tuff skit, sånt är livet! Jiddra inte med drakar. Gnäller man på det har man:

1. på tok för lite humor
2. (om man spelar på allvar) missat vad spelet går ut på.

Spelar man enligt linje 2 får man kolla segervilkoren lite noggrannare. Det gäller att överleva med mest bananer på fickan. Du behöver inte gå in och klappa draken för att vinna. Hitta lite guldmynt i utkanten och spring hem till puben. Får du med dig mest skit ut har du vunnit - så enkelt är det.

Följer man linje 1 vill man givetvis in och pilla i skattkammaren, men då skrattar man bara när man blir grillad.

Det har ju en tabell man slår på när man dricker en "liten flaska". Priceless!  :D
En mycket bitter liten man.

jonjac

Citat från: "BigPapaBear"Drakborgen är utan tvekan det bästa "dungeon crawler"-spelet som någonsin gjorts.
För egen del så "spelade" jag det aldrig. Vi lekte bara med det. :)

Man kanske skulle försöka få tag på det så man har det när Filip blir äldre.

Mode

Citat från: "Anders Fager"Man måste ha civilisation för att locka till sig monster.
Ja, då lär du inte behöva frukta monsterbesök åtminstone!    :lol:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

f98alda

Citat från: "BigPapaBear"Drakborgen är utan tvekan det bästa "dungeon crawler"-spelet som någonsin gjorts.

Jag måste nog säga att Descent slår det med hästlängder. Det tar visserligen lång tid att spela, men alla grupper jag har spelat det med (inklusive mina föräldrar) har reagerat med "hoppsan, är klockan REDAN så mycket?" när man har spelat i 5+ timmar. Då är det ett bra spel...

Men jag kan hålla med om att man måste spela Drakborgen på linje 1, eftersom den enda påverkan man som spelare kan ha på utgången av spelet är att välja hur många gånger man ska riskera att ha ihjäl sin figur (dvs hur många rum man ska gå in i).
Så måste jag ju ställa en regelfråga: Om man väljer att inte gå in i borgen överhuvudtaget, dvs går ut igen med 0 pengar, och alla andra dör, vinner man på 0 pengar då? :)

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Elias Nordling

CiteraDet är banne mig lite läskigt att dra kort emellanåt. (Med reservation för att det är nioåringen i mig som talar...)

Håller med, och då spelade jag inte spelet förrän i övre tonåren. Läskig musik till bidrar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "f98alda"

Jag måste nog säga att Descent slår det med hästlängder. Det tar visserligen lång tid att spela, men alla grupper jag har spelat det med (inklusive mina föräldrar) har reagerat med "hoppsan, är klockan REDAN så mycket?" när man har spelat i 5+ timmar. Då är det ett bra spel...

Men jag kan hålla med om att man måste spela Drakborgen på linje 1, eftersom den enda påverkan man som spelare kan ha på utgången av spelet är att välja hur många gånger man ska riskera att ha ihjäl sin figur (dvs hur många rum man ska gå in i).
Så måste jag ju ställa en regelfråga: Om man väljer att inte gå in i borgen överhuvudtaget, dvs går ut igen med 0 pengar, och alla andra dör, vinner man på 0 pengar då? :)

/Alexander

Har inte spelat Descent så jag kan inte kommentera det, men tanken på att springa runt och slå ihjäl monster, samla skatter och annat i fem timmar känns skrämmande oavsett titel...

BigPapaBear

Citat från: "tinG"
Citat från: "Elias Nordling"Resan! Spelet som lärde upp en generation i nordisk geografi!

Och fortfarande gör det!

Jajamensan. Spelas fortfarande hemma hos farmor med småttingarna...  :up:

silversixx

Va?!
Jag verkar ha samma åsikt som Björn.
Måste vara det här nya deceniumets fel...

jonjac

Citat från: "f98alda"Jag måste nog säga att Descent slår det med hästlängder. Det tar visserligen lång tid att spela, men alla grupper jag har spelat det med (inklusive mina föräldrar) har reagerat med "hoppsan, är klockan REDAN så mycket?" när man har spelat i 5+ timmar. Då är det ett bra spel...
Mmm... mumma. Jag skulle gärna prova Descent någon gång. Men det gäller att två saker uppfylls; 1) någon som har det, och 2) några som vill spela. :)

Men så gillar jag dungeon crawling generellt.

lampros

MONOPOL har nämnts i tråden och detta var min favorit när jag var barn.

Mina syskon och jag ägde ett engelskt Monopol, köpt i England av pappa på 50-talet. Oerhört tjusigt spel med sans serif-typografi, klara färger på gatorna (inte Algas bubbelestetik) och pjäser i form av silhuettfigurer, tennpjäser föreställande ett lok, ett segelskepp, en Rover och ett Biggin Hill-lok. Och en Centurionstridsvagn!

Man lärde sig engelska bra: "Take a trip to Marleybone station, and if you pass "GO", collect 200 pounds" - "marriage in family" - "doctor's fees" och allt vad det var.

Billigaste gatorna var Old Kent Road och Bond Street, bruna. Och dyrast var Mayfair och Park Lane, violetta. Ja sicken konst.

Generellt sägs det att när Monopol togs fram så ogillades det av testarna: spelet tog för lång tid, över en timme, och en klar vinnare var svår att utse. Men nu vet vi ju att det är en klassiker. Själv älskade jag det. En metod som dock kan behövas för att snabba upp spelet är att DELA UT GATOR till spelarna, efter någon halvtimmes spel eller så, detta injicerar nytt kapital. Att bara leva på 200:- per varv är lite för lite.

För övrigt har jag spelat italienskt Monopol också. Rätt ofta faktiskt: mina italienska tremänningar hade lämnat ett spel i en viss sommarstuga. Så efter att ha lirat det gick man och sa "andante sino al Via", "ritriate 2000 lire", "matrimonio in famiglia" och annat dagen lång...

BigPapaBear

Citat från: "jonjac"Men så gillar jag dungeon crawling generellt.

Det finns säkert någon sorts medicin mot det...