Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_lampros

Algaspel

Startat av lampros, 30 december 2009 kl. 07:41:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

lampros

När man var barn var det ALGASPEL som gällde. Det var sällskapsspel, enklare brädspel. Vissa av dem minns jag än idag från min 44-åriga höjd och i denna tråd tänkte jag berätta om några av dem.

Ett som jag tydligt minns är "Tjuv och polis". Det var en snygg spelplan föreställande en stad med kvarter utjorda av banker, postkontor, polisstationer och tjuvnästen. Som tjuv kunde man besöka post och bank och där kvittera ut vissa belopp, alltså RÅNA dem. Kunde man sedan med sin spelpjäs nå ett TJUVNÄSTE innan polisen hann upp en, ja då var pengarna säkra.

Tjuv och polis hade enkla spelpjäser som flyttades med tärning. Det fanns även en POLISBIL som kunde åka snabbare, och det fanns SPÅRVAGNSLINJER som både tjuv och polis kunde ta.

Hade man rånat ihop en viss summa kunde man lämna staden antingen via hamnen i botten av spelplanen eller flygplatsen överst. Fin symbolik: man far upp till himlen eller ner åt fanders... Spelet var i alla fall snyggt layoutat och tecknat i den upplaga jag och mina syskon hade, 60-talsvarianten. Jag minns särpräglade pjäser med tjuvansikten, mysiga "tjuvnästen" och så den gåtfulla POLISBILEN, en svart träbit med silhuetten av en bil.

Andreas Johnson

#1
Läste nån stans att det var visst rabalder när spelet släpptes. "Vill Alga verkligen bidra till skönmålning av brottslighet" eller nåt i den stilen. Vill minnas att det även i reglerna finns med nån slags formulering om att spelet inte uppmanar till någon brottslighet....   :)
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Snowfox

#2
Det var en oskuldfull tid.  :)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

lampros

#3
Citat från: "Andreas Johnson"Läste nån stans att det var visst rabalder när spelet släpptes. "Vill Alga verkligen bidra till skönmålning av brottslighet" eller nåt i den stilen. Vill minnas att det även i reglerna finns med nån slags formulering om att spelet inte uppmanar till någon brottslighet....   :)

Moralpaniken har alltid funnit harmlösa objekt för sin id...

Elias Nordling

#4
Håtunaleken var nog mitt första krigsspel. Spelade det till döds med kompisarna, men redan som barn förstod jag att vad man gjordet på brädet egentligen var rätt poänglöst när det räckte med att bjuda till gästabud och dra ett rött kort med Birger på. Kommer dock alltid förknippa Västervik med pest (vilket jag först nyligen kom på var anakronistiskt).

Spelet känns för originellt för att någon på Alga ska ha tänkt ut det, så jag har allthd föreställt mig att spelet är en översättning av Kingmaker, som jag aldrig spelat. Stämmer det?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

lampros

#5
En tråd som visst engagerar andra än mig, kul. Alla typer av enklare brädspel kan behandlas, det behöver inte stå "Alga" på boxen.

ALGASPEL är alltså mitt samlingsnamn för det hela. Men som barn var nästan alla spel Alga: "Alla spelar Alga" hette deras slogan. Och ett Algaspel jag minns och som kanske var lite mekaniskt att spela var PIRATEN. Men det hade snygga låtsasrubiner och pärlor, därför gillade jag det trots allt.

Upplägget var att man som två-fyra spelare hade varsin hemmahamn (Genua, Venedig...) och därifrån skulle segla till den centralt belägna SKATTKAMMARÖN för att där HÄMTA SKATTER: guldtackor, romtunnor, rubiner och pärlor. Bara en viss maxlast fick tas och så förekom slumpfaktorer i form av chanskort och lite annat.

Alltså rätt mediokert. Men snygg spelplan och mysiga skatter, de var roliga att hantera: viktiga saker i min spelvärld, då som nu. Och romtunnorna använde jag senare för att göra gipsformar kring och gjuta tenntunnor av, perfekta att ha som kruttunnor till mina 25 mm napoleonska Prince August-figurer. Tunnorna var cirka halvcentimetern höga och hade perfekt storlek för detta.

Vvornth

#6
Den absoluta klassikern för mig var förstås det oefterliknerliga GANGSTER där man kunde utöva beskyddsverksamhet, hembränning, drive-by:s och allhända oheligt.

Spelet hade också en stor del humor som jag och mina unga kompisar uppskattade högt det genomsyrade allt i spelet, namn som 'Statens hem för vanartiga barn' och sidekicken 'Ubbe Cykelkedja' kommer jag bära i minnet till mina sista dar.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

EvilSpook

#7
Citat från: "Vvornth"Den absoluta klassikern för mig var förstås det oefterliknerliga GANGSTER där man kunde utöva beskyddsverksamhet, hembränning, drive-by:s och allhända oheligt.
Amen! Klockrent spel - med oförglömliga ligamedlemmar!
Andra favoriter var Talisman och Drakborgen.

//EvilSpook

Vvornth

#8
Citat från: "EvilSpook"Andra favoriter var Talisman och Drakborgen.

//EvilSpook

AKA spelet som ingen någonsin vann.

Drakborgen var dock från Äventyrsspel om jag inte minns fel, undrar om de ens speltestade det eller bara var allmänt sadistiska?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

EvilSpook

#9
Citat från: "Vvornth"AKA spelet som ingen någonsin vann.

Drakborgen var dock från Äventyrsspel om jag inte minns fel, undrar om de ens speltestade det eller bara var allmänt sadistiska?
Tvärt om. Talisman var från Äventyrsspel, Drakborgen var Alga.
Det följde med ett klistermärke där det stod "Jag överlevde Drakborgen".
Har aldrig sett ett spel där den inte funnits kvar orörd...
 :lol:

//EvilSpook

Elias Nordling

#10
Ah, Drakborgen! Tror jag kommit in till draken, plockat åt mig litet och överlevt en gång! Normalt sett kunde man skratta sig lycklig om man överlevde med litet växelpengar!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

#11
Nya bondespelet hade man ju också. Tyckte det var askul då, men när jag spelade om det i mer vuxen ålder upptäckte jag att det enda meningsfulla spelbeslutet var att skörda så nära inpå frost som möjligt. Men jag lärde mig skilja på de fyra sädesslagen till utseendet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

#12
Formula 1! Jag tror att vi fortfarande har hemmagjorda skalenliga banor för hela formel 1-cirkusen i källaren. Chikanen där Ronnie Petterson dog finns med.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

#13
Citat från: "Elias Nordling"Spelet känns för originellt för att någon på Alga ska ha tänkt ut det, så jag har allthd föreställt mig att spelet är en översättning av Kingmaker, som jag aldrig spelat. Stämmer det?

Spelet är i princip Kingmaker med Kingmakers brister. Kan inte turerna kring detta, men det fanns turer, det har jag hört snack om.

A F

#14
Citat från: "Vvornth"Drakborgen var dock från Äventyrsspel om jag inte minns fel, undrar om de ens speltestade det eller bara var allmänt sadistiska?

Drakborgen var från Alga. Det bästa svenska brädspel som gjorts. Köp originalet om ni kan få tag på det.