Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Gammalt minikrigsspel

Startat av Nisse, 19 februari 2010 kl. 20:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nisse

För en massa år sedan, kanske 25 eller så, köpte jag ett litet spel som jag dock glömt namnet på. Tror det var ett Steve Jackson game. Det var litet, typ storlek pocketbok, förpackat i en plastask. Det avhandlade slaget om Ardennerna.

Det skröt om att ha regler för det mesta, bland annat väder och flygunderstöd. Väder och flygreglerna var att man slog en T6. Om man fick sex var vädret väldigt bra och Amerikanen fick lägga till 6 poäng på stridstabellerna vid strid, slog man ett var vädret väldigt dåligt och amerikanen fick bara lägga till ett...

Spelet i sig kändes väldigt obalanserat. Om man som tysk slog bra med tärningarna i första omgången kunde man inte förlora. Man slog ut så många amerikanska förband att de förstärkningar som kom in inte kunde stoppa den tyska flodvågen, de kom för lite, för sent och för utspritt.

Slog man som tysk halvbra i första omgången och bra i andra omgången var resultet detsamma. Slog man som tysk halvbra i de båda första omgångarna var det ändå rätt säkert att man vann om man bara höll uppe framryckningshastigheten.

Hur man slog som amerikan var ganska ointressant de första omgångarna, tysken hade så starka enheter att man aldrig kunde knäcka de flesta enheterna.

Jag spelade spelet kanske 7-8 gånger och alla gånger vann tysken ganska konfortabelt.

Men vad hette det? Nån som minns?

Scipio

Det är den uråldriga klassikern One page bulge du tänker på: http://www.boardgamegeek.com/boardgame/4215/one-page-bulge

"Randomization is too important to be left to chance"

Nisse

Stämmer! Jag hade en annan framsida men det är samma spel. Det var inte alltid bättre förr...

Scipio

Fast den toppas av av deras senare släpp av One-Hex-Bulge.
"Randomization is too important to be left to chance"