Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Ny WW2-serie på SVT 1

Startat av jonjac, 4 januari 2010 kl. 22:16:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jonjac

Första delen ur en ny dokumentärserie om 2:a världskriget pågår just nu.
En del nya bilder och det mesta färglagt (eller orginalfärg?).

Världens undergång, 22:00 - 22:55

Fransk dokumentärserie från 2009. Avsnitt 1 av 6. Historien om andra världskriget berättad med hjälp av unikt restaurerat arkivmaterial. Åren 1933-1940. Adolf Hitler tar makten och intar Österrike, Tjeckoslovakien och Polen. Hur var det möjligt? Den 1 september 1939 börjar kriget. Även 05/01 i SVT1 och 08/01 i SVT24.

aknaton

Henrik S Törnblom

Vvornth

Värt det?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Delirium

Inte sjutton ger tv-dokumentärer särskilt mycket, de måste vara svepande för att kunna hålla kvar vanliga människor, och är därför rätt sövande för nördsamhället, förutom när vi kan reta oss på någon dum detaljmiss i översättningen.

Har någon sett någon bra dokumentär som faktiskt går ner på detaljnivå och visar en kampanj på ett strukturerat sätt, med kartor och lineär kronologi?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Mode

Citat från: "Vvornth"Värt det?
Låt mig säga så här: efter ungefär halva avsnittet började jag nicka till ett antal gånger ...

Seriens gimmick verkar vara den sepiatonat urblekta kolorering som gjorts på alla gamla klipp, inklusive de obligatoriska och uttjatade snuttarna ur Triumph des Willens utan vilka ingen dokumentär om epoken tycks kunna klara sig.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

A F

Citat från: "Delirium"Har någon sett någon bra dokumentär som faktiskt går ner på detaljnivå och visar en kampanj på ett strukturerat sätt, med kartor och lineär kronologi?

Du menar som en filmatiserad Krantz-bok?

jerry

Citat från: "Delirium"Inte sjutton ger tv-dokumentärer särskilt mycket, de måste vara svepande för att kunna hålla kvar vanliga människor, och är därför rätt sövande för nördsamhället, förutom när vi kan reta oss på någon dum detaljmiss i översättningen.

Har någon sett någon bra dokumentär som faktiskt går ner på detaljnivå och visar en kampanj på ett strukturerat sätt, med kartor och lineär kronologi?

Huvudet på spiken fullständigt
Citat : "den franska produktionen av PANSARVAGNAR" när man visar stridsvagnar i mängd
jag lider av samma nördproblem.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

jonjac

Å va skönt att jag inte lider av de där expertkunskaperna. Jag sakner dem helt och kan därmed se alla möjliga krigsdokumentärer utan större problem.

Oftast minns jag bara historien i stort och ser mest fascinerat* på allt historiskt filmmaterial utan att lägga stor vikt på vad berättarrösten säger.

* "njuter" känns som fel ord att använda i sådana här sammanhang

BigPapaBear

Citat från: "Delirium"förutom när vi kan reta oss på någon dum detaljmiss i översättningen.

Problemet är bara att de sällan slutar vid detaljmissar utan ofta har ett väldigt skevt fokus och rentav missar viktiga huvuddrag i kriget.

Det mest lysande exemplet är väl hur stort fokus västfronten 1944 får jämfört med resten av kriget. En WW2-dokumentär borde ju till 70-80%handla om saker på östfronten. Att i detalj gå igenom landstigningen i Normandie, men bara nämna Op. Bagration i förbigående känns galet.

CiteraÅ va skönt att jag inte lider av de där expertkunskaperna. Jag sakner dem helt och kan därmed njuta av alla möjliga krigsdokumentärer.

Ignorance is bliss, men är det verkligen så sunt?  :?
Kreationisterna säger samma sak om "all den där vetenskapen"...
En mycket bitter liten man.

Klas Malmström

Citat från: "BigPapaBear"Det mest lysande exemplet är väl hur stort fokus västfronten 1944 får jämfört med resten av kriget. En WW2-dokumentär borde ju till 70-80%handla om saker på östfronten. Att i detalj gå igenom landstigningen i Normandie, men bara nämna Op. Bagration i förbigående känns galet.
Vadå ? - var det inte Monty som fixade segern ?  :D  :D  :D
Klas Malmström
Linköping

BigPapaBear

Citat från: "BigPapaBear"Ignorance is bliss, men är det verkligen så sunt?  :?
Kreationisterna säger samma sak om "all den där vetenskapen"...

Här vill jag flika in att det var en observation i största allmänhet och på intet sätt ett angrepp mot Jonas intelligens eller åsikter. Han är IT-bracka och har säkerligen bra mycket mer innanför pannbenet än jag.  :up:
En mycket bitter liten man.

Vvornth

Citat från: "BigPapaBear"Det mest lysande exemplet är väl hur stort fokus västfronten 1944 får jämfört med resten av kriget. En WW2-dokumentär borde ju till 70-80%handla om saker på östfronten. Att i detalj gå igenom landstigningen i Normandie, men bara nämna Op. Bagration i förbigående känns galet.

En fransk dokumentär som sagt...
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Mode

Citat från: "Klas Malmström"Vadå ? - var det inte Monty som fixade segern ?  :D  :D  :D
Jodå, visst gjorde han det! Läs (om du orkar igenom bägge volymerna utan att storkna) hans memoarer så framgår det tydligt!    :lol:

Klas Malmström

Citat från: "Vvornth"

En fransk dokumentär som sagt...
Fast nu handlade ju första delan om åren 1933 - 1944 så jag misstänker att BigPapaBears kommentar inte var om denna dokumentärserie - fast jag kan ju ha fel, han kanske har sett alla delar redan.

Jag tyckte den var helt ok, men nu är det ju i och för sig inte så mördande konkurrens vad gäller program på TV som är bra.
Klas Malmström
Linköping

Mode

En intressant parallell till detta är hur många spel det gjorts om landstigningen och inte minst Ardennerna -44 kontra exempelvis just Bagration, eller för den delen även resten av västfrontsfälttåget!