Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Alla "General Magazines" på en DVD

Startat av Miku, 12 januari 2010 kl. 19:49:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

silversixx

Hasbro lär inte köpt alla rättighter. Sånt kostar för mycket...

Edit: Sökte på titeln och hittade säljarens text om det hela:

The Copyright Question:

Public Domain:

The Avalon Hill General magazine was published from 1964 to 1998. Any of these magazines printed before January 1, 1978 have already fallen into the public domain. The purchase of Avalon Hill in 1998 by Wizards of the Coast and Hasbro, resulted in the return of many of the copyrights to the original designers. It has been determined, after repeated contact with Avalon Hill, Wizards of the Coast, and Hasbro, that the copyrights for all these magazines are now in the public domain.

Fair Use:

Due to the fact that these magazines have been out of print and unavailable to the public for so long, the "fair use" clause of the copyright act clearly applies for all of these magazines. Also, since the magazines have been reformatted into electronic PDF and have been enhanced with a text-search capability, the "fair use" clause clearly applies.

pelle

Har också läst diskutioner om det där (på CSW tror jag). Om Hasbro inte har fått rättigheterna så är det inte för att det kostade för mycket (från ett konkursbo? när de utan problem fick alla spel...?).

Det där om fair use är i alla fall rent skitsnack. Se http://www.copyright.gov/fls/fl102.html. Att det skulle bli mer OK för att de har gjort om filerna till PDF dessutom?!  :down:  :down:  :down:

Om de nu skulle ha rätt om att rättigheterna gick tillbaka till individerna, då ska de såklart förhandla om rättigheterna med de individerna, i stället för med Hasbro, men det betyder inte att det är fritt fram (bara att det är mer osannolikt att någon orkar stämma dem).

"Any of these magazines printed before January 1, 1978 have already fallen into the public domain. "

I alla böcker och artiklar jag har läst i det här ämnet (inte för att jag är nån **** advokat eller så, bara glad amatör) har jag aldrig stött på ett påstående som styrker det där. Det enda jag kan komma på är regeln i USA om att verk från FÖRE 1964 var man tvungen att registrera för att upphovsrätten skulle fortsätta gälla efter 28 år.

Jag tycker de verkar skumma och hittar på saker och hoppas komma undan med det (och vem vet, kanske tycker alla rättighetsägarna att det bara är kul och låter dem hållas; så fungerar det för en del abandonware-sajter ju).

pelle

CiteraDue to the fact that these magazines have been out of print and unavailable to the public for so long, the "fair use" clause of the copyright act clearly applies for all of these magazines.

Det där är så många vill att det ska fungera, men om det var så skulle många av de där artiklarna jag brukar roa mig med att läsa aldrig ha behövt skrivas.  :(

Det vore ju helbra om man lagligt kunde återutge gamla intressanta böcker och tidningar och spel även om de som äger rättigheterna vägrar eller inte orkar eller inte går att få tag på.

pelle

På CSW för ungefär ett år sedan analyserades det där senast och då kom man fram till...

http://talk.consimworld.com/WebX?14@548.LqILazQDFmX.46@.1dd1a087/325

(Även följande 2-3 inlägg.)

Här är hela avtalet mellan Hasbro och Avalon Hill:
http://talk.consimworld.com/WebX?14@548.LqILazQDFmX.54@.1dd1a087/322

Det verkar som om The General var med i köpet och ägs av Hasbro. Fast som sagt även om det skulle visa sig vara fel så finns det någon eller några någonstans som äger rättigheterna.

Miku

Jag vill bara påpeka att jag inte tillhör dem som fildelar eller laddar ner saker olagligt från nätet, ej heller stjäl andras verk hur som helst.
Jag skulle hellre äga alla General tidningar om det fanns möjlighet, men det här är ett nästan lika bra alternativ, speciellt nu när de är svåra att få tag på.

I det här fallet handlade jag i god tro, även fast det kanske kan verka naivt för en del. Jag läste det som står ebay och gick på det utan betänkligheter.

Denna DVD hade jag ändå bara tänkt att använda för eget bruk och inte kopiera vidare.

/Miku

pelle

Ja, det är såklart de som säljer som gör fel.

Sten Ekedahl

Utan att ta ställning i sakfrågan, kan man väl konstatera att detta är ytterligare ett exempel på att juridiken inte har hängt med i den tekniska och sociala utvecklingen. I princip är all lagstiftning från epoken före internet och innan digitala media blev var mans egendom. Jag får intrycket av att det finns en fruktansvärt stor tröghet (ovilja?) hos jurister och lagstiftare att inse att vi inte fortfarande lever på Gutenbergs tid, för den nuvarande lagstiftnignen är optimerad för tryckta alster. Nya elektroniska media och distributionsvägar borde ha resulterat i en anpassning av lagarna, istället upplever jag att berörda har stoppat huvudet i sanden. Då blir en sådan företeelse som Piratpartiet och allt kring detta, en naturlig utveckling. :down:

OK, stepping down from the soap box now.
Wargames - Laborationer i historia

BigPapaBear

Citat från: "Miku"Jag vill bara påpeka att jag inte tillhör dem som fildelar eller laddar ner saker olagligt från nätet, ej heller stjäl andras verk hur som helst.

Oh, he went there...

[biter mig i läppen för att inte dra igång fildelningsdebatten]
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Fildelningsdebatt är so 2009. Move on.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Fildelningsdebatt är so 2009.

:D

Delirium

Oj, frågan är om alla kan visa sådan återhållsamhet.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

silversixx

Självklart!
Däremot så uppdaterar jag tråden när dvd'n finns rippad och klar på det stora internetbiblioteket ;)

För övrigt så är det en halvambitiös kille som faktiskt har scannat in en hel del AH-spel. Mest sådana som är svåra att få tag på.
Bra för oss som behöver reservdelar :)

Doomfarer

Citat från: "silversixx"Självklart!
Däremot så uppdaterar jag tråden när dvd'n finns rippad och klar på det stora internetbiblioteket ;)

Jag har letat ett tag men verkar inte finnas där. Hojta gärna om du hittar den. Annars kan väl Miku bränna ex åt alla. ;)
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Snowfox

Bah, jag registrerade mig på EBay bara för detta och av någon anledning vill websidan har mina kreditkortsdetaljer när jag vill logga in på Ebay. Är det normalt och vad är det för dumhuvud som vill man ska sitta med kortet framme bara för att kunna logga in?

Ibland önskar jag att jag försökte sätta mig in i hur man fildelade när det var 2008.  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

B_J_S

Citat från: "Doomfarer"
Citat från: "silversixx"Självklart!

Jag har letat ett tag men verkar inte finnas där. Hojta gärna om du hittar den. Annars kan väl Miku bränna ex åt alla. ;)
Jag är  också på jakt efter denna skiva.
Har letat men inte sett den någonstans.
Alla dessa artiklar om WS&IM som jag har letat efter sååå länge :)
//Jonas