Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Monopol vs. Risk

Startat av EvilSpook, 12 januari 2010 kl. 21:55:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vilket spel är bäst?

Monopol
8 (34.8%)
Risk
10 (43.5%)
De är lika illa!
5 (21.7%)

Antal personer som röstat: 23

Omröstningen har avslutats: 22 januari 2010 kl. 21:55:54

BigPapaBear

Citat från: "Delirium"Nja, bilden av spelutbudet i en butik stämmer inte, gå in på en hyggligt välsorterad leksaksaffär eller bokhandel (om vi antar att det är där vanligt folk köper spel) och det är inte alls "samma skit" (vare sig vi menar remakes på gamla algaspel eller spindelmannenmonopol och transformersrisk) det är ett förvånansvärt stort utbud av "modernare" spel.

Jag har tre barn - tro mig, jag är en hel del i leksaksaffärer. Det är same crap om och om igen. Givetvis är det inte bara Monopol och Risk. Vanligtvis är det fyrahundra olika partyspelstitlar. Det enda "riktiga" spel som jag någonsin sett i (väldigt välsorterade) leksakslador är Shogun. Ticket to ride är ett barnspel - det räknar jag inte. Settlers finns förstås också. Bokhandeln kan ha Carcassonne. I övrigt?

Ge mig exempel på vad du anser vara riktigt bra spel i leksaksaffärerna. Var är de tunga eurogametitlarna? Det är möjligt att GBG har ett bättre utbud än Stockholm.
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Ge exempel på spel som funkar på jobbet. Jag har funderat på att introducera lite spelkultur på jobbet. Är Blokus, For Sale och Pandemic något tro?

De spel som gått hem bäst på mitt jobb:

Hive (överlägset mest populärt, sju pers köpte spelet)
Carcassonne
Zértz
Pandemic
Small world
Dvonn
Shogun
Notre Dame

Av outgrundlig anledning fungerade inte Taluva särskilt bra. Det brukar vara ganska poppis hos nybörjare.

Ticket to ride, Portobello market m fl som finns i vanliga butiker tycker jag är för simpla och ointressanta. Jag har aldrig introducerat dem för någon.

Andreas Lundin

Köpte ett barnspel i leksaksbutik i Lund till gudsonen nyligen (kul spel som hette Clic Clac tror jag). Blev lite förvånad över spelutbudet. De hade Portobello Market, Stone Age, Pandemic, Carcassonne, Thurn & Taxis mfl. Det händer grejer på spelfronten hoppas jag.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Köpte ett barnspel i leksaksbutik i Lund till gudsonen nyligen (kul spel som hette Clic Clac tror jag). Blev lite förvånad över spelutbudet. De hade Portobello Market, Stone Age, Pandemic, Carcassonne, Thurn & Taxis mfl. Det händer grejer på spelfronten hoppas jag.

Stone Age och Pandemic? Stiligt! Di har jag inte sett tidigare. Bra jobbat. Delirium kanske har rätt. Hoppas det!  :)

När de tar in Agricola, Steam, Tigris & Euphrates ska jag bocka, buga och jubla.  :up:

Delirium

Självklart har jag rätt!  8)
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

EvilSpook

Tänkte bara tacka för svaren.  :up:
Det var inga större överraskningar i resultatet.
Däremot trodde jag att åtminstone nån skulle argumentera för Monopols förtjänster - vilket inte riktigt skedde.

//EvilSpook

Johan Karlsson

Som ny på denna sajt så tar jag mig friheten att lägga en sen röst.

Självklart risk. Vilket annat spel kan man bevittna två såta vänner kriga loss mot någon ensam stackare för att två minuter senare vara bittra fiender och gå loss på varrandra.

WAR I LOVE IT.

Sten Ekedahl

Citat från: "Johan Karlsson"...
Vilket annat spel kan man bevittna två såta vänner kriga loss mot någon ensam stackare för att två minuter senare vara bittra fiender och gå loss på varrandra?

Kingmaker!  :up: ...och Junta! 8)
Wargames - Laborationer i historia

EvilSpook

Citat från: "Johan Karlsson"... Vilket annat spel kan man bevittna två såta vänner kriga loss mot någon ensam stackare för att två minuter senare vara bittra fiender och gå loss på varrandra.
Supremacy ?  :insecure:

//EvilSpook

Andreas Lundin

Ett mycket senare exempel är Here I Stand. Man kan bli rejält osams!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

yvig

Jag tycker Risk är lite mindre dåligt. Men som sagts tidigare är det tråkigt att inte bättre spel får mer utrymme även om man börjat se dem lite mer i butikerna de senaste åren.

Ticket to ride tycker jag är bra faktiskt. Lite lagom för en kväll med snack vid sidan för alla hjärncellerna går kanske inte åt till spelet.

Gillar Modern Art också som finns på svenska också nu. Lite mer vuxet tema. I Den brasilianska versionen är målningarna dessutom vackra Van Gogh och Rembrant mm. Någon som vet hur man får tag på en sån?

Annars finns ju Schack! Och det är ju kul faktiskt. En turnering med bror och far mitt i natten på verandan under ett fantastiskt åskväder och med konjak i glasen...

bismak

alltså inte så men spelfantasterna ska kanske inte gå lös på monopol och risk. det är ju klart att vi tycker de är tråkiga men alla vill inte spela mer än dessa två eftersom det inte intresserar dem precis som det inte intresserar mig att köpa en hypermodern sportcykel t. ex.

Jag lägger rösten på Monopol, finns inget spel som kan få ALLA i ett rum att skrika högre, stressa mer, skälla på varandra och skratta som dårar.
Risk är också roligt men funkar inte så bra när det sitter ett gäng med olika åldrar och intressen.

sluta nörda och låtsas som om alla är dumma för de köper ett monopol, deras intresse stannar där. och sure vissas ögon kan man öppna men inte gonom att sitta här och klaga.

Elias Nordling

Citeradet är ju klart att vi tycker de är tråkiga men alla vill inte spela mer än dessa två eftersom det inte intresserar dem precis som det inte intresserar mig att köpa en hypermodern sportcykel t. ex.

Problemet är att många människor som INTE är nördar tycker att de är tråkiga, och därmed i förlängningen spel över huvud taget är tråkiga, när det i själva verket bara är dessa som är dåliga spel. Medan de kanske skulle gå igång totalt på Carcassonne om de bara kände till det. Dåliga spel ligger och täpper till för de bra spelen, och jag talar inte som nörd här.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

EvilSpook

http://www.channel4.com/programmes/100- ... s/the-vote

Där kom facit, inte helt otippat men lite trist.  :roll:

//EvilSpook