Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

sjökrigsspel

Startat av Mattias Rönnblom, 24 juli 2005 kl. 23:59:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Mattias Rönnblom

Finns det någon här som kan rekommendera ett bra sjökrigsspel (Andra Världskriget)? Jag är spelmässigt en landkrabba, men jag funderar på att ändra på den saken.

Hur är "Second World War at Sea"-serien från Avalanche Press, t ex?

magnus lindström

verkar ju väldigt vackert i allafall. Det finns "learn how to play in 5 min" för Great war at Sea och det ska tydligen fungera på ett liknande sätt om man nu tar bort flyget.

Mattias Rönnblom

Har du spelat Great War at Sea? Hur är det systemet?

magnus lindström

Nej men båda serierna verkar väldigt intressanta. Learn how to play finns på deras hemsida, en kritik spelen fått är att det är massa tärningsrullande. 18+ d6 när Yamato angriper t.ex.

En nackdel för mig är att det inte är särskilt lämpligt för solitaire. men man kan ju inte räkna med annat när flygspaning är med i leken. Men det finns i allafall ingen hidden movement istället så är styrkan på flotiljerna okänd och så finns det några decoys.

Mattias Rönnblom

Ajaj, många tärningar. A&A-sjukan. Det blir inte roligare!

magnus lindström

Äger du många? Vilka i såfall och vad tycker du om dem?

Mattias Rönnblom

Hmm. Äger jag många vad? Tärningar? :-) Axis & Allies-spel?

magnus lindström

Sorry

menade Avalanche-spel

magnus lindström

har du testat spelet nu? Jag är på väg att beställa en hel hög med spel från avalanche nu

Stefan Ekström

Citat från: "magnus lindström"Jag är på väg att beställa en hel hög med spel från avalanche nu

Vilka?
Är intresserad av en recension av vad du tycker. Har själv suttit och drägglat lite över deras sjökrigsspel. Men det är det här med tärningssrullandet....
Berätta gärna om det stör eller om det funkar ändå!
Pågående 3CG-projekt: A Most Bitter Blow (Op. Battleaxe), Stalin's Lost Chance ( Ladoga-Karelia), Fighting Hard ( Mersa Matruh), Allenby's Gamble ( 3rd Gaza and Beersheba)

Strv102r

Jag har Invasion of Italy, Red parachutes, Red steel, Eyalu, Blood on the snow, Winter fury, Operation Cannibal, McArthurs return och Soldier king. Alla köpta på E-bay. Har hittils bara spelat Winter fury men spelsystemet är enkelt men tillräckligt fylligt för att visa de skilda taktiska problem som sidorna ställdes inför. Samma spelsystem i Blood on the snow och Operation cannibal. Invasion of Italy, Red parachutes, Red steel har ett annat gemensamt spelsystem som verkar enkelt men bra.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Jag har beställt:

Gettysburg
Chic-Chatt
Eylau
Egypt
Fading Legions

Eastern fleet
Midway
Bomb Alley
Strike South

men det lär dröja ett tag tills jag får tag i dem, men sjöspelen är som sagt vackra och jag har alltid drägglat över sånnt sen jag såg filmen Midway och sen spela SSI's spel om Guadalcanal. Synd nog så är ju SOPAC out of print, men när det kommer tillbaka så ska hela Salomonkampanjen vara includerad.

Stefan Ekström

Citat från: "magnus lindström"Jag har beställt:
Synd nog så är ju SOPAC out of print, men när det kommer tillbaka så ska hela Salomonkampanjen vara includerad.

Jag slog Avalanche Press på google hittade jag ett ställe som sålde out-of-print spel. SOPAC fanns där...

http://www.lastsquare.com/RulesCatalog/ ... games.html
Pågående 3CG-projekt: A Most Bitter Blow (Op. Battleaxe), Stalin's Lost Chance ( Ladoga-Karelia), Fighting Hard ( Mersa Matruh), Allenby's Gamble ( 3rd Gaza and Beersheba)

magnus lindström

Tackar men som sagt va Avalance kommer ju trycka det på nytt men expanderad. Ska se till så jag inte gör samma idiotköp som med Lion of the North.

Lars Wistedt

Finns att köpa på Ebay för mycket billig penning.
Och är det någon som har lust att ta ett parti, så hör gärna av er - har bda spelen!
/ Lars W
Enköping