Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Ny WW2-serie på SVT 1

Startat av jonjac, 4 januari 2010 kl. 22:16:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "jonjac"Vet vi att vissa bilder i denna serie är färglagda?

Brukar man inte se det på att saker och ting ser ovanligt konstgjorda ut? Vill minnas att så var fallet, men tekniken kanske har gått framåt?

En bra riktlinje är väl "östfrontsfoto = svartvitt eller fejkfärgat"?
En mycket bitter liten man.

Organ

Citat från: "pelle"Finns det något bra trick för att se skillnad på nyfärglagda filmer/foton och gamla vk2-färgbilder?
Spänn en nylonstrumpa över tv-skärmen. Om bilden framträder i svart-vitt så är den färglagd i efterhand.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Andreas Lundin

:D Den gamla! Funkar än.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

pelle

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "jonjac"Vet vi att vissa bilder i denna serie är färglagda?

Brukar man inte se det på att saker och ting ser ovanligt konstgjorda ut? Vill minnas att så var fallet, men tekniken kanske har gått framåt?

En bra riktlinje är väl "östfrontsfoto = svartvitt eller fejkfärgat"?

Hade de inga färgkameror på östfronten?

Jag tycker de flesta färgfilmerna från vk2 ser konstgjorda ut, även när det är originalfilmat med färgkamera. Sedan gissar jag att en del av de fult färglagda filmerna blev färglagda redan när filmen var ny? Tekniken att måla färg på svartvita filmer måste väl vara mycket äldre än 40-talet?

BigPapaBear

Citat från: "pelle"Hade de inga färgkameror på östfronten?

Jag vet inte. Jag har inte sett några rörliga färgbilder från östfronten förrän på senare tid. Kan givetvis ha ett flertal andra förklaringar.

Personligen är jag fullkomligen likgiltig i frågan.  :)

Delirium

Tendensen att se allt i svart eller vitt var ju också mycket starkare förr i tiden.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

BigPapaBear

Citat från: "Delirium"Tendensen att se allt i svart eller vitt var ju också mycket starkare förr i tiden.

I större delen av världen känns det som att så fortfarande är fallet...

Snowfox

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Delirium"Tendensen att se allt i svart eller vitt var ju också mycket starkare förr i tiden.

I större delen av världen känns det som att så fortfarande är fallet...

Det är en mänsklig svaghet, ett sätt att bringa ordning och reda i livets kaos...  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.