Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Andreas Johnson

Hemvärnet rekryterar (?)

Startat av Andreas Johnson, 17 februari 2010 kl. 20:13:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Johnson

Har fått ett brev från Luftstridsskolan i Uppsala (?), från nåt som kallas SVEA Hvundkomp Stockholm (?). Tydligen söker man nya soldater och bjuder in till informationsmöte på K1.

Jag reagerar lite på "vi tror att just Du passar vår profil". Detta känns väldigt märkligt.  :)  Jag gjorde värnplikten 94-95, fick två år senare ett brev med innebörden att jag inte längre var krigssplacerad. Sedan dess har jag inte haft kontakt med försvarsmakten i nåt sånt helst sammanhang.

Det framgår inte vad förbandet egentligen sysslar med förutom att det "är en ny typ av förband som skiljer sig från det traditionella hemvärnet".

Nån som har nån idé om vad detta är egentligen?  :)
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

BigPapaBear

#1
De har fått reda på att du är krigsspelare och vill ta in dig som strategisk expert?  :P

Elias Nordling

#2
Det är på tiden att våra politiska partier börjar starta frikårer! Vi har inte haft ett anständigt inbördeskrig här i landet sedan Linköpings Blodbad.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

#3
Minns Ådalen!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

hybris

#4
Citat från: "Andreas Johnson"Har fått ett brev från Luftstridsskolan i Uppsala (?), från nåt som kallas SVEA Hvundkomp Stockholm (?). Tydligen söker man nya soldater och bjuder in till informationsmöte på K1.

Jag reagerar lite på "vi tror att just Du passar vår profil". Detta känns väldigt märkligt.  :)  Jag gjorde värnplikten 94-95, fick två år senare ett brev med innebörden att jag inte längre var krigssplacerad. Sedan dess har jag inte haft kontakt med försvarsmakten i nåt sånt helst sammanhang.

Det framgår inte vad förbandet egentligen sysslar med förutom att det "är en ny typ av förband som skiljer sig från det traditionella hemvärnet".

Nån som har nån idé om vad detta är egentligen?  :)


Vad är det för okunniga människor som hänger här?
Ni kan allt om ZOC men ingenting om vad som händer i verkligheten.
Vilken tur att jag besitter denna spets kompetens:)


http://www.fvrf.se/web/hem.nsf/0/41B0F0 ... endocument

Lycka till.....

Peojon

#5
CiteraMinns Ådalen!
Tror detta var livkompaniet på I21? Åtminstånde ville mina I21 kollegor på KadS trycka upp tröjor med texten "Vi gorde det en gång-vi kan göra det igen! Ådalen-31". Tack och lov fanns det väl åtminstånde en person som var någorlunda sund i skallen som stoppade det.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Andreas Lundin

#6
Nån gång i mitt "gröna 90-tal" befann jag mig i ett milt rus på mässen på I21. Jag vill minnas att konversationen gled in på regementsfanor. Någon av mina kollegor från ING 1 kommenterade att det saknades en batalj på I21:s fana... Ådalen 1931. Det blev ganska tyst på mässen efter det...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

A F

#7
Citat från: "Elias Nordling"Det är på tiden att våra politiska partier börjar starta frikårer!

Och är det inte då just spaningskompanier man behöver? Nu är jag inte riktigt säker på om SVEA HvUnd är samma kompani som det som sätts upp av Livgardet, men vårt sånt kompani, är fullt av nästan plågsamt seriösa människor. Om man gillar sånt.

pelle

#8
Citat från: "hybris"Vilken tur att jag besitter denna spets kompetens:)

Kompetent särskrivning. :)

lampros

#9
Citat från: "Andreas Johnson"Har fått ett brev från Luftstridsskolan i Uppsala (?), från nåt som kallas SVEA Hvundkomp Stockholm (?). Tydligen söker man nya soldater och bjuder in till informationsmöte på K1.

Jag reagerar lite på "vi tror att just Du passar vår profil". Detta känns väldigt märkligt.  :)  Jag gjorde värnplikten 94-95, fick två år senare ett brev med innebörden att jag inte längre var krigssplacerad. Sedan dess har jag inte haft kontakt med försvarsmakten i nåt sånt helst sammanhang.

Det framgår inte vad förbandet egentligen sysslar med förutom att det "är en ny typ av förband som skiljer sig från det traditionella hemvärnet".

Nån som har nån idé om vad detta är egentligen?  :)

Utan att bli alltför heroisk och dann skulle jag nog vilja säga att det här är en bra grej. Det är Hemvärnet som försöker uppgradera sig, om inte bli "elitförband" så i alla fall, tja, något extra.

Man har sökt upp bra folk i registren (jägare? befälselever?), kompetens som nu kan komma till användning. Detta gissar jag.

HemvärnsUnderrättelseKompani: Lars Gyllenhaal har med detta i sin bok "Elitförband i Norden", lite som en fotnot. Riktig Special Forces-kvalitet är det som antytt inte men, you get the picture.

A F

#10
Citat från: "lampros"Detta gissar jag.
UND står för "underrättelse", inte "basker och meningsfull rellation med sin jättekniv och hemadress i en sjuttiolitersryggsäck". Man sysslar ytövervakning. Två underrätelseplutoner och en flygtropp.

Citat från: "lampros"Riktig Special Forces-kvalitet är det som antytt inte
Ett problem med truppspaning i dag är alla LRRP & SAS-idiotier man måste banka ur folk innan de kan spana som folk i sitt hemland. Säger man åt baskerdåre A1 att spana mot E4 så letar han upp en grop i skogen och lägger sig där och fryser efter att ha gått in i metkrok och skenspårat och gud vet vad. Den kloke knekten letar rätt på ett nattöppet tradarfik och skaffar ett bord med utsikt mot vägen.

lampros

#11
Elit, elit, alla ska vara elit...

Du har så rätt Anders Fager. Pragmatism. Och jag gillar det där med stakeout på tradarfik.

Det var en hel tråd uppe på Skalman huruvida detta HVUndkomp var elit eller inte. Så det är mycket laddning i detta, i stämpeln "elit" och det där.

Dock lyfter jag på hatten för HVUndkomp och tror inte idén i sig är förfelad.

Holmgren

#12
Citat från: "Andreas Lundin"Minns Ådalen!
"Vi är de besuttnas redskap!"

Citat från: "Anders Fager"Man sysslar ytövervakning.
Vilket innebär att man kan rekrytera över de fagra tornsvalor och tweedkostymklädda gentlemän som tidigare utgjorde den optiska luftbevakningen och sedemera LOMOS-brigaderna. De är ändå för gamla för att böja på nacken och kisa in i solen efter Bf109:or och Mig-17 nu för tiden.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

#13
Citat från: "lampros"Det var en hel tråd uppe på Skalman huruvida detta HVUndkomp var elit eller inte.

Det finns bara en elit i sverige och det är kockarna på norrlandsskytte.

Citat från: "lampros"Dock lyfter jag på hatten för HVUndkomp och tror inte idén i sig är förfelad.

Det är en logisk utveckling av det faktum att HV numera har det territoriella anvsvaret i stora delar av sverige.

A F

#14
Citat från: "Holmgren"De är ändå för gamla...

Överallt. Heimwehrs snittålder har rasat från cirka 50 till strax under 30 de senaste åren. Och var tredje eller fjärde gubbe/gumma har skarp utlandserfarenhet av annan typ än "få drypan på cypern".