Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Europa Simulaziones Strafexpedition 1916

Startat av Strv102r, 15 maj 2016 kl. 12:21:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Det verkar som om ketchup-effekten gör sig gällande på östfronten. Botten går ur det österrikiska försvaret inför Brusilov-offensiven. Tredje östfrontseventen inträffar. Tja, från och med förra GT var det ju 50% chans för det. Det innebär att detta är det sista GT.

Längst i sydväst avbryter Forli-brigaden sina anfall. De ger inget. 58. kaiserjäger gör smulor av försvaret i ryggen på Sicilai- och Udine-brigaden. Hade det fortsatt hade jag fått överge ställningarna och backa till det öst-västliga vattendraget söder om 58. tät. Det hade nog bara gått att göra genom att Sicilia fått anfalla 58. mest västra förband. Piemonte-brigaden anfaller 44. brigden som försvarar passet upp mot PASUBIO-massivet. Det blir ett fullfjädrat fiasko. När det slutar har nog fortfarande österrikaren initiativet på det västra avsnittet.

På andra sidan försöker Bari-brigaden också undsätta Ancona som fortfarande är avskuret uppe på platån. Totalfiasko igen. Dessutom håller 89. brigaden tät ut igen mot Ravenna- och Piacenza-brigaderna. Det var då själve ¤##*!  Bari och Piacenza brigaderna är i praktiken slagna och det är bra att 180. och 89. båda är utmattade och reducerade samt att 21. inte är i anfallsläge. Dödläge på detta avsnitt.

Sassari-brigaden tar lite terräng men utsätts för förödande motanfall av bataljoner ur 20. brigaden som i sin tur låter Verona-brigaden ta över täten och anfalla med framgång så att man når LAGHIS utkanter. Där är dock brigaden slutkörd. Rimligen kommer 5. brigaden backa bakåt framför Pistoia och ta över försvaret av LAGHI vilket gör att de relativa styrkeförhållande inte längre medger anfall på denna front. Vi har nog ett dödläge här också. Uppe på nästa platå har Barletta-brigaden grupperat för försvar. Puglie- och Liguria-brigaderna är i princip slagna. Med två fräscha brigader har nog österrikaren möjlighet att gå till motanfall, om han vill det, eller tillföra 59. brigaden till LAGHI-avsnittet och 18. tillbaka till fronten framför Granatieri.

I den centrala dalgången lyckas Granatieri till sist ta sina anfallsmål men utsätts för ett anfall i flanken av bataljoner ur 11. brigaden som återtar terräng och nedkämpar två bataljoner. 11. brigaden två bataljoner väster vattendraget är fortfarande för starka för Pescara-brigaden. Risk för dödläge. Jag har för all del Modena brigaden att försöka fullfölja med men då har jag inte mycket till reserv om det i området starka österrikiska artilleriet skulle prioriteras med den alltmer sinande artilleriammunitionen och mycket av mina förband skjutas bort. Det finns en del VP för österrikaren strax söder om mina ställningar, men inga alls för mig att återta mellan min ställningar och utgångsläget. Så varför fortsätta stångas. Österrikarens anfallskraft är bruten och gott så.

I bergen anfaller Salerno-brigaden norrut från passet mot flankhotet som 67. brigaden fortfarande utgör. Anfall, motanfall, anfall. Båda förgörs. Men jag tar bara ytterst lite terräng vilket försvårar fortsatta anfall västerut. Dödläge.

Känns som en naturlig tidpunkt att bryta för båda kopplats till utsikter för framgång i det stora hela kopplat till östfrontens behov för österrikaren. Det blev italiensk seger.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Jag kan bara sammanfatta detta med att jag tycker att det är ett suveränt spel! Reglerna är inte komplicerade men väldigt smart tänkta och det ger en massa historiska effekter utan att belamra systemet med extra kromregler. Artilleriets roll, den defensiva kulspruteelden, de eviga motanfallen på motanfallen efter anfallen, både deras pris men också varför man gjorde så, allt finns där.

Har man intresse av första världskriget så är det ett måste i klass med med Friedensturm och Twilight in the East.

Gillar man bara bra spel är det också ett måste.

Jag ska designa om mitt eget lilla projekt om kriget som nästan utbröt 1905 mellan Sverige och Norge lite grann vad gäller stridsfunktionen med inspiration från detta. Samma skala i tid och förband, fästningar finns med.  Man behöver egentligen bara ta bort kulsprutefunktionen då de var ganska få 1905 (jodå, Palmkrantz design fanns ju, men i litet antal.)
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Klas Malmström

Håller med om att det är ett bra spel. Reglerna och bra skriva.

Hur spelade ni förresten vid motanfall?
Får man t.ex. göra ett motanfall med en enhet som redan har aktiverats tidigare i turn:en?
Räknas en enhet som gör ett motanfall som "aktiverad" efter det?
Klas Malmström
Linköping

Strv102r

Som vi läste reglerna är svaren ja respektive nej. Tänkte inte ens på den potentiella frågan...  :?

Klas Malmström

Citat från: Strv102r skrivet  7 juli 2016 kl. 18:37:05
Som vi läste reglerna är svaren ja respektive nej. Tänkte inte ens på den potentiella frågan...  :?
Det var väl så vi också kom fram till. Så i teorin kan en och samma enhet aktiveras och göra en hoper med motanfall under samma turn. Inte för att det är särskilt troligt att det inträffar.  :)

Du får gärna återkomma om du har några ideer om mina andra frågor jag la ut på Consim:
http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.1dd2ce10/993

Tänkte även skicka dom direkt till bolaget också.
Klas Malmström
Linköping