Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av ATOs Verdun; a generation lost.

Startat av Strv102r, 10 mars 2010 kl. 12:19:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

#15


Kårmarkörerna tar jag bort då kårstaberna åker av och tillbaka på kartan hela tiden utan knytning till förbanden som ju också är växelpengar. Striderna om Le Mort Homme tar fart och jag satsar på att hålla höjden med flera divisioner. I centern har tysken hejdats men längst i öster öppnar han en ny offensiv med framgång.



 

Läget öster om MEUSE.





Läget väster om MEUSE.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#16


Striderna har främst stått i öster där tyskarna sakta tar terräng samt i centern mitt emellan BRABANT och DOUAUMONT där jag avslutade veckan med framgånsrika motanfall. Även på norra sidan av LE MORT HOMME genomförde jag motanfall som slog ut stora delar av fienden.





Öster om byn DOUAMONT har tyskarna grävt ner sig.





Läget väster om MEUSE.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#17


Tysken gräver ner sig i hela centern. Jag genomför motanfall vid DOUAUMONT men stoppas av den tyska elden. I både väster och öster närmar sig tysken men det går inte så fort. Det har regnat eller snöar konstant sedan GT2.




Detaljerna öster om MEUSE. Tyskarna befann sig i rutan bredvid fort VAUX, men ett motanfall trängde dem bakåt.





Detaljerna väster om MEUSE. Det ser ut att dra ihop sig till en rejäl fight om höjdpartiet där kullen LE MORT HOMME finns.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#18
Lite intryck so far.

Kartan är ju bara så snygg och så bra! Det tar jag med mig till nästa besök till Verdun om några veckor.

Brickorna är jättetjocka. Bra. Utseendet är omtvistat och jag är inte helt såld på hjämikonerna, men jag stör mig inte på de heller. Färgerna är bättre än pastellerna i A Fatal Attraction.

Systemet. En hel del likheter med APs They shall not pass!.  Men helhetsintrycket blir annorlunda. I detta spel är varje GT en vecka medan det var en dag i They shall not pass!.  Här får man spela hela slaget på 11 månader medan man där bara fick spela de inledande nio dagarna. Det som stör mig i systemet är att alla förband bara är växelpengar som kan brytas ner till anonyma brigader och bataljoner hur som helst och sedan byggas upp igen utan hänsyn till förbandstillhörighet. I linje med detta så använder man från halva spelet lediga brickor för förstärkningar. Historiska beteckningar tappar då slutligt allt värde.

Staber åker av och på kartan i underhållssystemet och de historiska beteckningarna saknar all relevans. De är bara mekanik för att representera förbrukning av resurser. Ena GT förbrukas en stab längst i öster för att nästa komma in igen i väster. Det fungerar väl bra, men det stör historikern i mig.

Stridsystemet. Är det något som jag associerar med VK1 så är det de ömsesidiga förlusterna oavsett vem som anföll. Varje GT är en vecka så under den tiden borde båda sidor få förluster vid strid. Detta fungerade mycket bra i APs They shall not Pass! där varje GT var en dag. Icke så här. Bara en sida drabbas negativt i CRTn. Och det slutar oftast med att det är den som försvarar. Om motståndaren gör ett motanfall så kanske detta rättas till, och att det över tiden ger rätt utfall är jag övertygad om. Men varför ha en så ohistorisk mekanik i det lilla när man kunde haft en CRT som drabbar båda och som ger samma långsiktiga resultat?

Men jag tycker nog att spelet ger rätt Verdun känsla sofar. Eldplanen är rätt viktig... Segersystemet är dessutom ganska klurigt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#19


Helhetsläget efter 9 veckor. Jag har haft framgång i motanfallen i centern och Fort Douaumont är återtaget.




Detaljerna öster om MEUSE.





Detaljerna väster om MEUSE.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#20


Det enda som händer är fortsatta mindre strider i nordvästra delen av det höjdparti som heter LE MORT HOMME på västra sidan om MEUSE. I övrigt skjuts det bara artilleri och grupperas och byggs depåer för kommande strider.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#21


Nu hände det saker! Tysken drar igång ett stortanfall mot LE MORT HOMMES nordvästra del och tar en höjd, lyckas fortsätta anfallet och tar ytterligare teräng och ger mig kännbara förluster. Längst i sydost börjar han försöka omfatta mig och han laddar upp för ett nytt anfall mot FORT DOUAUMONT.



Bilden som jag använt tidigare påstås vara tagen just vid ett anfall mot LE MORT HOMME.

Jag går till motanfall vid LE MORT HOMME och tar tillbaka all terräng och ger tysken rejäla förluster. Jag anfaller hans omfattning i sydost och trots at jag får steploss på båda divisionerna så slår jag hans två regementen helt. Ett anfall med två divisioner i anslutning till FORT DOUAUMONT stoppas av hans defensiva eld. Längst i väst slår jag en bataljon till kostnad av steploss på min division.





Läget öster om MEUSE. Inte helt ogynnsamt. jag har ju till och med en reserv på tre divisioner.





Jag har inga reserver längre vid LE MORT HOMME, men tysken är också lite svagare här nu. Men lite orolig är jag för ett anfall mot LE MORT HOMME från nordost...

Verdunkänlsan infinner sig mer och mer. Så synd på CRT:n som bara ger förluster åt en sida i taget! Och att man rationaliserat bort historiken i staber och förband för systemets skull.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#22


Tysken fortsätter ofensiven mot LE MORT HOMME men från nordost.  Mina motanfall med reserven som går över till västra sidan MEUSE driver honom bara delvis bakåt. I väster har jag framgång och får ett genombrott. Samtidigt öppnar min offensiv ett hål i linjerna som tillsammans med hans förband öster om LE MORT HOMME gör att han kan skära av LE MORT HOMME. Men då blottar han sin rygg för mina mest västra förband. Dilemma för tysken... I öster har han avbrutit sin offensiv efter att hans omfattning slogs. Istället har han backat och grävt ner sig.





Läget öster om MEUSE.





Läget väster om MEUSE. Min sårbara situation vid LE MORT HOMME syns tydligt, men också hotet jag projicerar i väst.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#23


Det fortsätter att vara lugnt öster om MEUSE. Väster om MEUSE fortsätter tysken sina anfall mot LE MORT HOMME från nordost. Mina motanfall lyckas inte kasta tillbaka honom helt även om den fiende som anföll från väster rakt österut mot mitt artilleri slogs.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#24


Tills sist faller LE MORT HOMME. Tysken har fått in nya divisioner att fylla på i kvarnen. Jag beslutar mig för att ge upp striden om höjden, till stor del pga tysken konsekvent bekämpat mina staber med långräckviddigt artilleri och flyg så jag har inte god förmåga att anfalla. Jag tar upp ett nytt försvar längre söderut.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#25


Den tyska offensiven väster om MEUSE fortsätter. Närmast MEUSE får jag skicka över reserven från östra sidan för att hindra tysken från att ta höjderna med de forten (G-markörerna). I väster gör jag ett motanafall norrut mot LE MORT HOMME partiet med två divisioner och tar tillbaka lite terräng. Jag når nästan fram till toppen LE MORT HOMME, där den tyska staben är, men bristen på flankskydd gör att jag inte genomför ett uppföljningsanfall mot toppen just nu.



Öster om MEUSE gör tysken ingenting men jag återtar lite terräng vd DOUAUMONT. Suddig bild. Sorry.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#26


Tysken slår tillbaka vid LE MORT HOMME och jag får nog inse att höjden är förlorad. För att inte tappa kulle 298 också för jag över mer förband från östra sidan MEUSE, där inget händer, och skapar en reserv om en division i byn som MEUSE rinner rätt genom. För att få resurser till detta måste jag ge upp kulle 288 och backa till VACHERAUVILLE öster om MEUSE.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#27


väster om MEUSE fortsätter den tyska offensiven. Hans södra täter tar nästan hela BOIS BOURRU men motanfallen tar tillbaka nästan hela höjden. Längre österut tar han höjd 298 men återigen kastas han tillbaka av mina motanfall. Även längst i väster vinner jag framgång.




Då jag tunnat ut öster om MEUSE närmast floden anfaller han med stor kraft där och tar hela det område som är inom den röda markeringen. Jag hämtar förband från DOUAUMONT/VAUX och genomför kraftiga motanfall som tar tillbaka all terräng.

Men nu är det svagt vid DOUAUMONT/VAUX...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#28


Under den gångna veckan har striderna om höjd 298 varit hårda. Mina motanfall i BOIS BOURRU har tagit tillbaka hela höjden och lämnat ett tyskt reg avskuret.



Öster om MEUSE tar tysken VACHERAUVILLE igen och även höjden norost om byn. Denna tar jag tillbaka igen med ett inspirerat motanfall. Priset är att försvaret vid DOUAUMONT nästan helt utarmas.  I öster går tysken till ny offensiv med understöd av en ny stridsgas, fosgen. Mitt försvar viker, men utan förluster. Fort VAUX faller...



Försvararna i VAUX.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#29


Tyskens anfallskraft väster om MEUSE börjar mattas. Jag får en division över som börjar göra upp med den avskurne fienden.


Edit: Den allierade offensiven vid SOMME börjar nu, och tysken måste dra bort lite tungt artilleri och tre regementen vilka till del tas härifrån och från hans andra flank längst i öster.





I öster är det värre. En ny offensiv i sydost får framgång och jag tvingas avdela förstärkningar för att försvara i den riktningen. Samtidigt tar tysken på nytt höjden nordost om VACHERAUVILLE och denna gången har jag inga resurser att göra motanfall med. Jag har två nyanlända divisioner strax norr om VERDUN, men de hinner inte fram. Fiendens östra täter når nästan fram till FLEURY när ett motanafll med kraftigt artilleriunderstöd slår tillbaka honom med mycket kraftiga förluster. DOUAUMONT slår tillbaka anfall.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.