Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Neuve Chapelle (John Harding)

Startat av Elias Nordling, 28 april 2010 kl. 13:10:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Jag sitter och pysslar med nästa småspelsartikel till tidningen Battles, och denna gång är temat hemmagjorda spel. Det blir en del kuriositeter, till exempel detta på Neuve Chapelle 1915, mig veterligen det första spelet på detta slag.

Vad gör det då till en kuriositet? Jo det är gjort av 14-årige John Harding som en skoluppgift i Engelska att göra ett spel! Det hjälper nog att hans pappa Chris Harding är krigsspelare med eget DTP-företag. Detta spel lade han dock upp på Consimworld för gratis nedladdning.

Reglerna är på två sidor, och strid är "heavily attritional", som det heter och sig passar för första världskriget. Det finns artilleri och försvarare skjuter före anfallare. Tysken är i numerärt underläge men britten måste rensa spelplanen mer eller mindre för att vinna. Det finns en del subtiliteter i stridssystemet, men i princip gör nog tysken bäst i att stå och dö där de ställer upp. Mitt parti blev faktiskt riktigt balanserat, och slutade med att tysken misslyckades med tre försök att slå en trea för att utplåna en brittisk enhet så att de hade för få kvar i målområdet.

Grabben fick A i betyg för sin uppgift av läraren. Av mig får han i alla fall en klar trea!

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Intressant, jag hade nog sagt att det var omöjligt att få göra ett skolprojekt om ett historiskt slag i dessa dagar.

(OBS! Jag säger inte att det borde vara omöjligt)
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Det är Australien och Första Världskriget. De har något fint tillsammans.

Delirium

Jag tänker instinktivt på Mel Gibson i Gallipoli, lustigt nog.
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

pelle

kul! jag läser precis om det slaget (flera långa kapitel i official history blabla 1915 vol 1). måste prova spelet. men inga aus-enheter med va?

Elias Nordling

Tror inte det, verkar vara indier och britter.

pelle

Satte upp och körde ett drag. Det gick så otroligt dåligt för britterna att det var dags att lägga av. Verkade fungera rätt bra. En tabell för alla drm hade varit trevligt. Sådana här småspel är alltid roligare än man först tror att de ska vara.

Jämförde lite mot vad official history säger och det är en del som diffar... Det var i själva verket bara 6 tyska *kompanier* längs den delen av fronten som visas i spelet. Några regementen som är med i spelet (57 och 158) hade helt dragits bort och övriga låg mycket längre bak. 16 regementet hade en bataljon längs hela delen av fronten indierna anföll och mot britterna låg 2 Jäger-kompanier (inte med i spelet?). De tyskarna som kommer som förstärkningar var egentligen bara en bataljon från vardera regemente, inte hela regementen (och några andra bataljoner anlände också, som inte syns i spelet). "6BA"-divisionen vet jag inte riktigt varifrån den kommer, men den borde nog inte vara med i alla fall.

Britterna borde också ha varit färre. Hela La-divisionen ska bort (var på väg till fronten) och en brigad var kår-reserv (tappade bort vilken, men någon brittisk tror jag). 7:e div anföll inte förreän efter lunch (ca turn 4 gissar jag) (deras artilleri behövdes till 8:e div på morgonen)(och dessutom  var den längre till höger på kartan, bara precis lite inne på spelplanen vid orchard) och i kvarvarande två divisioner var en brigad vardera i reserv en bit bak och kom inte heller fram förrän efter lunch.

Jaja, den där boken John använde var nog lite för oexakt bara. Man kanske inte ska gå in på detaljer motsvarande avstånd i hexar mellan ryska städer, speciellt inte i det här fallet. Jag råkade bara ha boken framför mig, så det var svårt att låta bli.  :cry:

Elias Nordling

Skicka ett mail till grabben, han blir säkert glad ;-)