Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fager och finkulturen

Startat av Fredrik H, 17 mars 2010 kl. 11:32:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Organ"Spindelkonungens pyramid var en av ett antal tidiga rollspelsupplevelser som startade vad som för mig senare visade sig vara en närmast livslång besatthet.
Och när folk säger sånna där jättertrevliga saker så blir jag både glad och generad. Det var ju såååååå länge sen.

Profit

Låg du bakom Spindelkonungens pyramid?! Den är ju legendarisk! Vi brukar ta upp den som ett exempel på hur man verkligen-inte-ska-göra(tm) (no offense)

A F

Citat från: "Profit"Låg du bakom Spindelkonungens pyramid?! Den är ju legendarisk! Vi brukar ta upp den som ett exempel på hur man verkligen-inte-ska-göra(tm) (no offense)

Ok? Upplägget är helsnott från vad som va state of the art då (1982?) och vänder sig till en publik som aldrig spelat rollspel. Vad gick fel menar du? Just med tanke på att folk faktiskt spelar rollspel i sverige än i dag.  :wink:

jonash

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Profit"Låg du bakom Spindelkonungens pyramid?! Den är ju legendarisk! Vi brukar ta upp den som ett exempel på hur man verkligen-inte-ska-göra(tm) (no offense)

Ok? Upplägget är helsnott från vad som va state of the art då (1982?) och vänder sig till en publik som aldrig spelat rollspel. Vad gick fel menar du? Just med tanke på att folk faktiskt spelar rollspel i sverige än i dag.  :wink:

Jag tycker Spindelkonungens pyramid är en trevlig 'dungeon crawl'. En sak som jag funderat över är kopplingarna till saker utanför pyramiden. Man får känslan av att spindelkonungens pyramid är placerad i en existerande värld.

Jämför man äventyret med andra äventyrspelsprodukter från samma tid (Dimön, Havets Vargar, ...) så håller spindelkonungen hög klass.

Nu anser jag dock att mycket av det bästa i rollspelsväg släpptes under 80-talet.

A F

Citat från: "jonash"Man får känslan av att spindelkonungens pyramid är placerad i en existerande värld.

"Värld utanför grottan" var ungeför så spejsat det kunde bli på den tiden.

EvilSpook

Citat från: "jonash"Nu anser jag dock att mycket av det bästa i rollspelsväg släpptes under 80-talet.
Amen. Och mina tre ex (olika) av Spindelkonungen börjar dessutom bli värda en hel del. 8)

//EvilSpook

Delirium

Citat från: "jonash"Nu anser jag dock att mycket av det bästa i rollspelsväg släpptes under 80-talet.

Amen to that. Till skillnad från krigsspel, som bevisligen blivit bättre av framsteg i design och presentation, blir rollspel aldrig bättre än hur de kittlar ens fantasi, och där har inga framsteg gjorts sedan 80-talet.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Delirium

Och nej, jag lider inte alls av svår nostalgi.
Imperial Elegy
Space Empires

Profit

Citat från: "Anders Fager"Ok? Upplägget är helsnott från vad som va state of the art då (1982?) och vänder sig till en publik som aldrig spelat rollspel. Vad gick fel menar du? Just med tanke på att folk faktiskt spelar rollspel i sverige än i dag.  :wink:

:D Jag är övertygad om att det var helt gångbart på den tiden, men med dagens mått (särskilt våra, dvs. "vi som tycker en väldig massa men inte har tid och ork att klämma ur oss ngt eget") mätt...!

A F

Jämnfört med Avatar är specialeffekterna i en stumfilm från 1912 rätt usla.

Delirium

Profit har fel.
Imperial Elegy
Space Empires

Vvornth

Rollspel idag blir aldrig lika bra som när man var 17 år med D&D Expert och AD&D 2ed.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Delirium

Precis min poäng.
Imperial Elegy
Space Empires

silversixx

Enda nackdelen med nostalgiska saker, speciellt spel, är att de brukar vara rätt usla sådär 15 år senare när man har en massa nya saker att jämföra med. Självklart finns det undantag.
Skulle folk med glädje sätta sig och spela Spindelkonungens Pyramid och verkligen tänka "Shit, detta är det bästa eveeer!" utan att det sker med en sarkastisk undeton? Om man nu väljer det, hur många i gruppen tycker så på riktigt och hur många tycker situationen är lite pinsam?*
Nostalgiska saker är bra. Och ska fortsätta vara nostalgiska. Anders exempel på Avatar och en stumfilm känns rätt i sammanhanget.

*Nu spelade även jag Spindelkonungens Pyramid och tyckte det var råhäftigt med monster, tärningar och onda gubbar. Jag kan inte se mig själv tycka likadant nu. Även om min basbehov i ett spel kan översättas just till att det är råhäftigt med monster, tärningar och onda gubbar.

Elias Nordling

Fast Casablanca var 50 år gammal när jag såg den första gången och jag hade ingen nostalgisk relation till den, och den var ÄNDÅ riktigt bra. Jag håller egentligen med dig om nostalgi och har vad jag vet inte spelat spindelsnubbens hög (förmodligen har jag det) men saker KAN ju ibland vara bra trots att de är gamla.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"