Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fager och finkulturen

Startat av Fredrik H, 17 mars 2010 kl. 11:32:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Gratulerar Anders, bra jobbat och få något utgivet!

Och med tanke på hur mycket historier Herr Fager brukar sitta på så är den säkerligen mycket läsvärd.   :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

Vvornth

Men vad kommer samma kultursidorna säga när det kommer fram att Anders inte anser att teatersubventioner är den största valfrågan eller att hans bokhylla inte innehåller Jan Myrdals samlade verk? Det blir en kort romans.   :wink:
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Sten Ekedahl

Citat från: "Holmgren"Det blir inga popcorn. Den här diskussionen är förmodligen bara ett par inlägg ifrån att övergå till okontrollerade personangrepp och liknande otrevligheter. Därför SKALL diskussionen nu att återgå till att handla om Fager och finkulturen och då främst om hans bok Svenska Kulter.

Inlägg om rollspel och deras eventuella brister som postas EFTER detta klarläggande kommer att ryka.

Glädjedödare! :P
Wargames - Laborationer i historia

A F

Citat från: "Vvornth"Det blir en kort romans.   :wink:
Reklamfolk brukar tycka att jag är misstänkt konstnärlig och kulturfolk brukar tycka att jag är misstänkt högervriden. Det är svårt att bli älskad av alla.

Snowfox

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Elias Nordling"Fast Casablanca var 50 år gammal när jag såg den första gången och jag hade ingen nostalgisk relation till den, och den var ÄNDÅ riktigt bra.

Cassablanca är inget pionjärverk, den är resultatet av en hel era av filmproduktion, just som den står på topp.

Du kan gå längre än så, skälet till att Casablanca framstår som jävligt bra än i dag är att den filmen är summan av en hel drös mästare inom respektive yrkeskategorier som presterare på topp.  De där tidlösa prestationerna som man kan förundras över långt efteråt.

Och grattis till att få dina ord i tryck.  :up:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Ebbe lille

Nu har jag fått boken och börjat läsa - och jag satte morgonkaffet i vrångstrupen av förtjusning när jag öppnade boken och direkt bjöds på en Lovecraftiansk backanal med rötter i de småländska skogarna. Jag kände mig tvingad att läsa de kladdigaste partierna högt för min sambo och hon tittade på mig med ögon som långsamt vidgades av lika delar förskräckelse och äckel. När jag bräkte "Iä! Iä! Den svarta geten har tusen ungar!" såddes antagligen hos henne ett frö av oro för mitt förstånd, som jag nog inte kommer att uppskatta när det blir dags att skörda.

Jag måste säga att det var ett veritabelt genigrepp att kalla en av Shub-Nigguraths budbärare för "jävla cp-monster".

Nu har jag inte hunnit läsa mer än den första novellen, men om boken håller samma ton rakt igenom är den antagligen ett av de mest upphetsande verk som publicerats i Sverige inom två genrer: tentakelporr och Cthulhu-noveller. Skämt åsido så är detta en fantastisk nyhet för Lovecraftälskare som jag och min depraverade vänkrets. Därtill lyckas du, Fager, pricka precis rätt när du klär det åldrade men tidlösa Mythoset i nutida kostym. Jag är en av många som kittlas av det sublima i juxtapositioneringen av prekambriska domedagssekter och SMS.

Jag har länge ämnat förlägga handlingen i en CoC-rollspelskampanj till Sverige och med den kommande DG-modulen om bl.a. Cult of Transcendence (situerad i Stockholm) samt denna rysliga, underbara, lilla svarta bok har jag äntligen den inspiration jag behöver. Anders Fager, tillåt mig att stämma upp i en skamlöst onyanserad hyllning till din litterära briljans. Du är min hjälte!

A F

Citat från: "Ebbe lille"... en fantastisk nyhet för Lovecraftälskare som jag och min depraverade vänkrets.

Tack så hemskt mycket. Hoppas du och vänkretsen gillar resten lika mycket.

A F

Och är det så att du vill låna någon karaktär så kan vi ju diskutera saken...

Erik Axel

Gammalt, men fan vad bra den var! Du har kunder i Finland.

A F

Citat från: "Erik Axel"Gammalt, men fan vad bra den var! Du har kunder i Finland.

Rodnar klädsamt.

Vvornth

Vad blir uppföljningen? Det är ju alltid svårast att konstruera sitt andraverk nu när kultursidorna har ögat på dig och kommer med förväntningar därefter.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Vad blir uppföljningen? Det är ju alltid svårast att konstruera sitt andraverk nu när kultursidorna har ögat på dig och kommer med förväntningar därefter.

Det enda rätta är givetvis att inte göra någon uppföljare. Utan istället bli svår, knarka fulsvampar, göra bort sig framför skvallerpressen och tala ut hos TV4-Malou. Efter det är Fager en fullfjättrad konstnär i världens ögon, vad han än hittar på.
En mycket bitter liten man.

thermopylai

Kulturradion Nya vågen just nu är också positiva:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3048&artikel=4546739
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

wingnut

wingnut