Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Afrika Korps (AH)

Startat av jonjac, 18 april 2010 kl. 00:54:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jonjac

Någon som har några erfarenheter av detta spel? Vore shyrre om ni kunde säga några meningar om det.

Elias Nordling

Väldigt retro. Står man bredvid varann måste man anfalla, och "soak-off-attacks" nämns uttryckligen som sund speltaktik. Oddstabell med DR EX DE. Stridsvärden på enheter varierar vilt, har för mig att vissa brittiska divisioner har lägre stridsvärde än vissa tyska bataljoner.

De som gillar ovan säger att spelet står och faller med en 2:1-attack (citera mig inte på de exakta oddsen) mot Tobruk.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Väldigt retro.

I negativ bemärkelse. AK är "bortom horisonten" vad gäller både realism och intressanta mekaniker. Vet inte om något av de där riktigt gamla AH-spelen egentligen är något att ha.

jonjac

Ok. Jag är övertygad (till att inte införskaffa det). Tackar!  :up:

A F

Citat från: "jonjac"Ok. Jag är övertygad (till att inte införskaffa det). Tackar!  :up:

Om du inte samlar på gamla spel såklart.

Snowfox

Det har en viss schackliknande kvalitet som man inte ska förringa. Enkla regler och några utmannade beslut om du möter en erfaren motspelare, annars utvecklar sig partiet antagligen till en 1-1 attack vid Tobruk så spelet avgörs på ett tärningsslag.

Om du är intresserad av de gamla klassikerna så föreslår jag Anzio och The Russian Campaign.

De här spelen kommer från den tiden när det kom ut typ två intressanta spel per år.  8)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

A F

Citat från: "Snowfox"Om du är intresserad av de gamla klassikerna så föreslår jag Anzio och The Russian Campaign.

Som nog är dom som är bäst i den gamla AH-låddan. Victory In the Pacific är fult som stryk och man behöver hinkvis med tärningar, men det blir liksom rätt i slutändan. Finns det fler?

Elias Nordling

Victory in the Pacific: Stirrar man på kartan i fem minuter och tittar på en vit vägg ser man gröna avbildningar av Australien på väggen. Orgie i primärfärger.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Victory in the Pacific: Stirrar man på kartan i fem minuter och tittar på en vit vägg ser man gröna avbildningar av Australien på väggen. Orgie i primärfärger.

Den är inte dålig. Men, som sagt. Spelet funkar. Funderar seriöst på att köra ett retrotema på FF i år.

Mode

Citat från: "Anders Fager"Funderar seriöst på att köra ett retrotema på FF i år.
Skulle faktiskt vara kul med enbart spel från, säg, före 1980. Fast skulle verkligen ASL-gänget sätta sig med Squad Leader original..?    :insecure:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Mode

Citat från: "Snowfox"De här spelen kommer från den tiden när det kom ut typ två intressanta spel per år.  8)
Stundtals känns det som om det fortfarande är så...  :twisted:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

A F

Citat från: "Mode"Fast skulle verkligen ASL-gänget sätta sig med Squad Leader original..?    :insecure:

Behöver vi bry oss?

Snowfox

Victory in the Pacific, PanzerBlitz och Alesia är väl de som jag spontant kan komma på utöver Anzio och The Russian Campaign.

Om gränsen är 1980 så finns det några från SPI som borde ingå i gruppen:

Soldier, Winter War, Panzergruppe Guderian, Tank (!), Frederick the Great och Conquistador. Alla är idag fula som stryck med undantag av Panzergruppe Guderian.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

jerry

"Atlantic wall" satte jag upp så sent som i februari i år o det står sig hyfsat väl må jag säga.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade