Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hobbyhistorik

Startat av Mat-Göt, 18 april 2010 kl. 16:12:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mat-Göt

Läste Wikipedia-artikeln om Tradition-butiken på Österlånggatan 10 (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tradition_AB, där en användare med det lätt genomskådade täcknamnet "AFager" varit bidragsgivare) och plötsligt öppnades ett schakt ner till min barndom i slutet av 1970-talet, där det på Järntorget i Göteborg fanns en butik som sålde ... ja, vafan var det? Dödskallar, plastblad med hexagonalgrid och små figurer som såg ut som orcher?

Jag hade ingen aning om att saker som rollspel och figurspel överhuvudtaget existerade, och trodde att de som hade butiken höll på med något ockult. Det kanske de gjorde, det var mycket flummigt i de där kvarteren på den tiden.

Butiken låg i ABF-huset, i korsningen Landsvägsgatan/Haga Östergata. Året kan ha varit 1979 eller 1980.

Nån som känner igen det här?

silversixx

Nu var detta iofs ett år innan min tid. Men är det inte gamla Wizard (inte att blandas ihop med nymodigheten Wizard Games) du tänker på? Det är väl den, Spel & Sånt och Flamman som är klassiskt åttiotalsbutik, samt Tradition såklart.

Mat-Göt

Hmmm ... Spel & Sånt, Flamman och Tradition känner jag till. Men den här butiken var snarare slutet av 70-talet än slutet av 80-talet, det lilla jag minns var att skyltfönstret var jätteskitigt och att han som stod bakom disken hade skägg. Och att det låg konstiga tärningar i fönstret. Hette den alltså Wizard? Sålde dom rollspel?

Rydfalk

"Spel och sånt" levde väl några år från '91 och framåt. Kreativ bokföring och uppköp höll väl liv i kedjan ett tag, minns inte när det rasade samman.
De var "krig" mellan dem och Tradd med diverse - numera - lustigheter som förtal, snodda kundregister etc... fast det är väl glömt och preskriberat nu.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

jonjac

Det var tider det, när varje större stad hade en spelaffär med ett riktigt bräd- och krigsspelsutbud.

Rydfalk

Citat från: "jonjac"...riktigt bräd- och krigsspelsutbud.

Vad det gäller krigsspel så minns jag väl vad som fanns på Tradd i Linköping och - med viss sorg - omsättningen av dem. Tillgången av spel och köpare via Internet kompenserar med råge charmen av en butik.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

tinG

Men vad var det för affär som under 80-talets slut låg i närheten av Kronhusbodarna i Östra Nordstan i Göteborg? Där i-a-f köpte jag mitt första blippspel, PACIFIC WAR.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Nick

Butiken på järntorget var mycket riktigt Wizard.

Dit kilade jag darrande av förtjusning och tittade på spel när jag gick på högstadiet.

silversixx

Citat från: "tinG"Men vad var det för affär som under 80-talets slut låg i närheten av Kronhusbodarna i Östra Nordstan i Göteborg? Där i-a-f köpte jag mitt första blippspel, PACIFIC WAR.
Va? Är du så gammal?!

Tror det är Wizard med, de flyttade väl innan de lade ner?

Nick

Jag har inte riktigt koll på det. En av Wizardgubbarna öppnade Daggskimmer som först låg på Nordenskiöldsgatan och sedan på Viktoriagatan men den var var i första hand inriktad på SF och Fantasy.

Vad hette affären som låg uppe på Gibraltargatan?

silversixx

Känner bara till Musketörerna  (sent nittiotal) och Golem (2000-tal), men de låg båda på Aschebergsgatan...

A F

Citat från: "Mat-Göt"en användare med det lätt genomskådade täcknamnet "AFager"

Han hade som ambition att lägga ut historien om tidigt svenskt spelande på Wikipedia. Jag la ut den lilla bio jag lyckades hitta på John Maniatopoulos fem gånger och fick den borttagen lika många gånger. Sen gav jag upp.

Fredrik H

Citat från: "Rydfalk""Spel och sånt" levde väl några år från '91 och framåt. Kreativ bokföring och uppköp höll väl liv i kedjan ett tag, minns inte när det rasade samman.
De var "krig" mellan dem och Tradd med diverse - numera - lustigheter som förtal, snodda kundregister etc... fast det är väl glömt och preskriberat nu.

/Mikael

Jag jobbade extra under 3-4 år på Spel och Sånt när jag pluggade i mitten på 90-talet. Visst var det konkurrens med Tradition, men att det skulle vara på den nivån som att stjäla kundregister eller så har jag aldrig hört talas om, den andan fanns inte (iaf inte i Stockholm, där jag jobbade). Det var riktigt soft att få betalt för att prata om krigsspel, vilket liksom var min grej i butiken. Det var tider det..

:ultra:

Mat-Göt

I Göteborg (som jag minns det) uttalades "Tradd" med en frän biton, de var kommersiella förrädare och korrupta reformister som lika gärna kunde kränga souvenirer eller varmkorv. Flamman var väl de mest rättrogna, helt utsiktslöst som affärsidé men gott om yngre män med en eller två fötter stadigt rotade i påhittade verkligheter. Låg inte Spel & Sånt på Aschebergsgatan?

Och -- hade du tryckt material om John Maniatopoulos? Om det finns uppgifter i tryck ska det inte vara några problem med en sådan artikel. Relevans hänger rätt mycket ihop med verifierbarhet.

A F

Citat från: "Mat-Göt"de var kommersiella förrädare och korrupta reformister

Wagaaad.... En rollspelshobbyn blev komersiell-debatt.

Citat från: "Mat-Göt"Och -- hade du tryckt material om John Maniatopoulos? Om det finns uppgifter i tryck ska det inte vara några problem med en sådan artikel. Relevans hänger rätt mycket ihop med verifierbarhet.

Han har existerat. Vad är problemet?