Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hobbyhistorik

Startat av Mat-Göt, 18 april 2010 kl. 16:12:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mat-Göt

CiteraHan har existerat. Vad är problemet?
Nån tror väl att du ljuger. Hänvisa till en tidningsartikel eller liknande så är du hemma. Har du artikeltexten kvar så får du gärna skicka den till mig. Eller så låter man det vara.

A F

Citat från: "Mat-Göt"Eller så låter man det vara.
Exakt. "God akademisk standard" upp min rumpa.  :ultra:

Ebbe lille

Nu blev jag nyfiken. Vem är denne mystiske Maniatopoulos? Vad var hans roll i det tidiga svenska spelandet? Varför dog han 1978?

A F

Citat från: "Ebbe lille"Nu blev jag nyfiken. Vem är denne mystiske Maniatopoulos? Vad var hans roll i det tidiga svenska spelandet? Varför dog han 1978?

En grekisk äldre herre som drev en tensoldater & plastmodeller-butik.

Han var den första i Sverige som tog in krigsspel till butik. 1975-ish.

Han var gammal.

Snowfox

Citat från: "Mat-Göt"
CiteraHan har existerat. Vad är problemet?
Nån tror väl att du ljuger. Hänvisa till en tidningsartikel eller liknande så är du hemma. Har du artikeltexten kvar så får du gärna skicka den till mig. Eller så låter man det vara.

Duger det inte med vittnen? Jag köpte mitt första spel i den lilla lilla butiken i Gamla Stan på 70 talet. Och John Maniatopoulos  var farbrorn som förklarade för en 13 årig grabb vad som fanns i de där lådornan som det stod Avalon Hill på. "Defining moment in my life" skulle man kunna säga.  8)

Han sålde något så exklusivt som Origins-versionen av Tobruk, bara det...  :up:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Mat-Göt

Kan inte någon skriva en bok om det här? Eller en artikel i nån tidning? Jag tycker det är hur spännande som helst. En gammal grekisk man med tennsoldater och en hobby som ingen jävel begriper sig på, ännu ...

A F

Citat från: "Mat-Göt"Kan inte någon skriva en bok om det här? Eller en artikel i nån tidning? Jag tycker det är hur spännande som helst. En gammal grekisk man med tennsoldater och en hobby som ingen jävel begriper sig på, ännu ...

Och Eva Höckeström. Hur METAL som helst.

Rydfalk

Citat från: "Fredrik Hornegård"Jag jobbade extra under 3-4 år på Spel och Sånt när jag pluggade i mitten på 90-talet. Visst var det konkurrens med Tradition, men att det skulle vara på den nivån som att stjäla kundregister eller så har jag aldrig hört talas om, den andan fanns inte (iaf inte i Stockholm, där jag jobbade). Det var riktigt soft att få betalt för att prata om krigsspel, vilket liksom var min grej i butiken. Det var tider det...

Det var framförallt när Fabbe drog igång i Göteborg som det vart lite hetsigt, det höll nog i sig ända till slutet. Sedan var det länge en massa strul tex på konventen om vem som fick inte fick komma etc, lustigheter i kataloger och så vidare.  

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Mat-Göt"de var kommersiella förrädare och korrupta reformister

Wagaaad.... En rollspelshobbyn blev komersiell-debatt.

Minns när Tradd startade i Linköping och Dragon's Den talade om bojkott... "Hallå?!? Vill ni ha en butik eller inte?!?"

Fast det var ju närmare '68 då...

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

A F

Citat från: "Rydfalk"Fast det var ju närmare '68 då...
l
Rollspelsfolk är som muslimer; paranoida och förtjusta i konspirationer. Vänta bara tills de drar upp Diddi Vadhonnuheter eller Fredrik Malmberg.

jonash

l
Rollspelsfolk är som muslimer; paranoida och förtjusta i konspirationer. Vänta bara tills de drar upp Diddi Vadhonnuheter eller Fredrik Malmberg.

Diddi Örnstedt?

A F

Citat från: "jonash"Diddi Örnstedt?
:up:

Mode

Citat från: "Anders Fager"... Diddi Vadhonnuheter ...
Varför påminna om sånt man äntligen lyckats glömma?

Dock, för att spinna vidare i historiken förvånar det mig att ingen ännu nämnt Hobbyhuset i Uppsala. Därifrån köpte jag för dryga tre decennier sedan mitt allra första spel, efter många års tvekan.
Det som ursprungligen fångade mitt intresse var de recensioner som fanns i tidningen Soldat & Teknik i mitten av 70-talet. Speciellt var det ett spel som lät intressant: PanzerBlitz.

På den vägen är det. Efter PanzerBlitz följde raskt Panzer Leader (som inköptes på Österlånggatan 10 - jag minns fortfarande hur spelen stod högt uppe på hyllorna i den mörka lilla skrubben). Därefter Squad Leader och sedan var det tunga missbruket ett faktum.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

silversixx

l
Rollspelsfolk är som muslimer; paranoida och förtjusta i konspirationer.
Va?

Delirium

Bosses Hobby vid Värnhem i Malmö var där vi skåningar kunde köpa spel i början av 90-talet. Inte lika bra som när man kom till Tradition här i Götet -95, och jag minns även Flamman. Det var tider det, men man hade inte pengar eller vett att utnyttja det.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Vvornth

Hobbyhuset I Uppsala hörde jag nämnas. Denna oas i den svenska spelöknen var ett frekvent bussresmål från Gävle för mig och vänner när vi skrapat ihop lite Sverok-bidrag att göra föreningsinköp för.

Och vilka är Diddi och Fredrik?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance