Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Relevanta sevärdheter i Nordtyskland.

Startat av Vvornth, 21 april 2010 kl. 14:36:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vvornth

Jag kommer att befinna mig i Tyskland (äran och hjältarnas land) resten av veckan. Inspirerad av Stonne-tråden så undrar jag om det är några vettiga militärhistoriska platser i Stralsunds/Greifwalds omnejd. Stan är som bekant mest känd som en Hansa-stad men jag är mer nyfiken på händelser relaterat till WWII.

Wikipedia failar mig, det är ju trots allt krigsskådeplatser och dylikt som folket vill ha när de kollar upp en fjäran ort! Dock så är en utflykt redan inlagd till Peenemünde där tillverkningen av V2-raket var belagd.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

sfclinken

#1
Jag kan rekommendera en utflykt till Rugen och en resa med "Rasender Roland".

http://www.rasender-roland.de/

http://en.wikipedia.org/wiki/R%C3%BCgen ... %A4derbahn

Hur militärhistoriskt det är blir upp till dig. Du kanske kan låtsas att du är på väg till östfronten...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

thermopylai

#2
Om du ändå är på Rugen ska du besöka nazistiska semesteranläggningen Prora, norr om Sellin har jag för mig. Kraft Durch Freude byggde en seriös badort med typisk nazi-elefantiasis som nu ligger i ruiner. Se:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Prora

I övrigt ur VK2-perspektiv är Peenemunde-anläggningen mkt sevärd. Inte bara raketer utan också bra museum och t.ex. en Tarantul-båt från östtyska tiden. Annars kan man frossa i Gustav Adolf-byster och restaurangnamn som Der Alte Schwede i Pommern.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Mode

#3
Även om de ligger något längre tillbaka i tiden så är de vendiska korstågen under 1100-talet, särskilt de under ledning av danske biskopen Absalon, en intressant men väldigt bortglömd del av traktens historia.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Andreas Lundin

#4
Citerade vendiska korstågen under 1100-talet

Lustigt. Läste precis om detta igårkväll!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Doomfarer

#5
Kan rekommendera Harrisons bok "Deus Vult". En hel del om korstågen i nordtyskland där. Intressant läsning.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Sten Ekedahl

#6
Citat från: "sfclinken"Jag kan rekommendera en utflykt till Rugen och en resa med "Rasender Roland"....
Rasender Roland... var inte det öknamnet på Roland Freisler, chefsdomaren i Nazityskland och ett av de riktigt stora svinen... :insecure:
Wargames - Laborationer i historia

lampros

#7
Apropå Rügen: där finns även Prora, en nazitysk semesterort med titaniska betonghus. Se mer här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Prora

(Aj tusan, nu ser jag att någon ovan redan länkat dit. Admin ni kan radera detta om ni vill.)

Vvornth

#8
Då var man tillbaka! Har hunnit med att se en hel del reliefer, statyer och avbildningar av Gustav II Adolf samt Prora och Peenemunde.

Peenemünde var helt klart det mest tekniskt intressanta fast innehöll mest saker som jag redan läst in mig på för egen hand (dock så är ju jag lite WWII-skaddad i jämförelse med sällskapet). Området var dock riktigt ballt att se. Man fick verkligen en bild av vilka otroliga resurser tyskarna la ner för att ta fram V-vapnet. För att inte nämna de enorma resurserna de allierade nyttjade tilla tt försöka bomba området, med resultat att de mest lyckades spränga tyska krigsfångar i luften.

Prora var nog det starkaste intrycket. Ett enda stort betongkvarter som fortsatte så långt ögat nådde. Guiden berättade hur Röda armén brukade roa sig med att övningsskjuta på byggnaden med sina stridsvagnar (till liten effekt). Jag vågar inte ens tänka på hur mycket det skulle kosta att riva denna superbunker ovan jord.

Kommer lite bilder nästa vecka...
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Mode

#9
Citat från: "Vvornth"Man fick verkligen en bild av vilka otroliga resurser tyskarna la ner för att ta fram V-vapnet.
Som exempel kan nämnas att under sommaren 1944 (när V-1:orna debuterade) gick i storleksordningen halva Tysklands totala tillverkning av sprängämnen åt till dessa. Under hösten, när även V-2 började användas, gick motsvarande nästan hela produktionen åt till V-vapnen. Förmodligen var detta en starkt bidragande orsak till att tyska sprängmedel minskade märkbart i effektivitet (mot slutet fylldes granater och flygbomber med civila sprängämnen, vilka t.o.m. blandades med bergssalt mot slutet) under det sista krigsåret.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.