Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

15mm Arnhem project .mot osterbeek/speltestning kampanj

Startat av Elimää, 12 augusti 2005 kl. 22:36:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elimää

Nu är en battallion av tyskar och engelska paras målade, bara lite support och liknande kvar, har legat på ett snitt av 15-20 figgar/dag...
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

mib

Citat från: "Elimää"Nu är en battallion av tyskar och engelska paras målade, bara lite support och liknande kvar, har legat på ett snitt av 15-20 figgar/dag...

Det är ett grymt tempo. Jag är inte ens i närheten med mina Early Imperial Romans (15 mm), trots semester.

/Michael

BigPapaBear

Citat från: "Elimää"ett snitt av 15-20 figgar/dag...

:shock:  I min ungdoms glada dagar klarade jag högst två på en dag - och då blev de inte ens särskilt bra...
En mycket bitter liten man.

Elimää

Citat från: "BigPapaBear":shock:  I min ungdoms glada dagar klarade jag högst två på en dag - och då blev de inte ens särskilt bra...

Det är snarare 25 figurer per dag de dagar jag har målat, men tyvärr har det varit lite släktträff och resor och det drar ju ner statistiken :(
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Elimää

Nu håller paras att få unit markings

blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Elimää

1 Battallion engelsmän och 4 kompanier tyskar nu målade.
Endast lite tanks och support kvar... Så det kommer målas nu när jag är tillbaka från Frankrike :)
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Elimää

Nästan all support till engelsmännen klara...
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Olle P

Stiligt! :up:

Jag sitter bara och tänker på hur mycket jobb du skulle kunna spara genom att anpassa modellen till Command Decision.
Terrängskala: 1" - 50 yards
Figurskala: 1 infanteriplutt - ~50 man, 1 fordonsmodell - ~5 fordon.

/Olle

Elimää

Citat från: "Olle P"Stiligt! :up:

Jag sitter bara och tänker på hur mycket jobb du skulle kunna spara genom att anpassa modellen till Command Decision.

/Olle

Jag är ganska nöjd med figurskalan, dock så har det säkert inte gått en månad de senaste åren som jag har funderat på hur mycket tid jag skulle ha sparat för att inte säga pengar på att inte göra projektet. Det är väl därför många stora projekt går i stöpet eftersom man inte får ut någon belöning  av det förrän allt är klart...
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

BigPapaBear

Citat från: "Olle P"Jag sitter bara och tänker på hur mycket jobb du skulle kunna spara genom att anpassa modellen till Command Decision.

/Olle

...men det blir mycket maffigare på Elimääs sätt.  :up:
En mycket bitter liten man.

Olle P

Citat från: "BigPapaBear"...men det blir mycket maffigare på Elimääs sätt.  :up:
Visuellt maffigare, javisst. Sedan blir frågan vad som känns maffigast att delta i som spelare eller åskådare...
Min lilla erfarenhet är att alltför många regelsystem resulterar i slag där man kan spela i flera timmar utan att det händer någonting revolutionerande synligt på spelplanen => TRÅKIGT! (speciellt för publiken)
CD spelas ofta snabbare än realtid, och rörlig strid är verkligen rörlig. Ett :ultra:-kompani kan ibland göra en försiktig framryckning i låg fart genom att på en runda flytta i storleksordningen en halvmeter på spelplanen. 8) Det övergripande läget brukar ändras friskt från runda till runda. :shock:
Mycket intressantare att se som åskådare. :up:

/Olle

Elimää

Citat från: "Olle P"Visuellt maffigare, javisst. Sedan blir frågan vad som känns maffigast att delta i som spelare eller åskådare...
Min lilla erfarenhet är att alltför många regelsystem resulterar i slag där man kan spela i flera timmar utan att det händer någonting revolutionerande synligt på spelplanen => TRÅKIGT! (speciellt för publiken)
CD spelas ofta snabbare än realtid, och rörlig strid är verkligen rörlig. Ett :ultra:-kompani kan ibland göra en försiktig framryckning i låg fart genom att på en runda flytta i storleksordningen en halvmeter på spelplanen. 8) Det övergripande läget brukar ändras friskt från runda till runda. :shock:
Mycket intressantare att se som åskådare. :up:

/Olle

Jag kan säga att IABSM! så kommer framförallt förflyttningar som inte är i strid till en början gå ganska snabbt eftersom alla börjar som blinds. Själv tycker jag att skalan på CD, och jag gillar spelsystemet till viss del eftersom det är som gamla 2ed Epic. Jag tycker dock att det passar bättre till mina micro.

två skäl till varför jag väljer IABSM!
-Blindssystemet ger en spelflöde som är oväntat och snabbt
-Man spelar inte spelet utan spelar perioden

Dioramat är närmare helt spelledarstyrt hidden en CD. Alltså mer skirmish/taktiskt än strategiskt...
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Elimää

All support till Paras klara och lite tanks, nästan all support till tyskarna klara, kommer att bli klar med dessa imorgon. Med detta kommer allt vara målat till senariot, dock så ska jag göra en del saker till scenariot såsom blindsmarkörer, mätstickor, cheat sheets, har lite grejor kvar att bygga till terrängen och lite kvar på brädorna som ska göras klart tills jag börjar jobba på fredag nästa vecka...
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Holmgren

Vad gör du när du avslutat ett dylikt mastodontprojekt? Sjunker ner i tv-soffan i tre dygn? Glider runt med ett slags tomhetskänsla i en vecka? Drabbas omgående av svår abstinens och börjar genast planera nästa projekt?

Snyggt blir det hur som helst!  :up:
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Elimää

Citat från: "Holmgren"Vad gör du när du avslutat ett dylikt mastodontprojekt? Sjunker ner i tv-soffan i tre dygn? Glider runt med ett slags tomhetskänsla i en vecka? Drabbas omgående av svår abstinens och börjar genast planera nästa projekt?

Snyggt blir det hur som helst!  :up:

Arnhemprojektet är långt ifrån avklarat efter detta, mer saker ska göras källare till de husen som hade det, fyra 60x60cm plattor till för att göra det något större, roadshow på olika konvent m.m.

Jag har redan börjat på två projekt till som är i researchfasen. Vicksburg till ACW som vi har köpt in alla figurer till och research på terräng till Poltava 2009 med Gå På gänget...
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]