Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Battle for China (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 23 april 2010 kl. 13:23:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Battle for China är ett strategiskt spel på kinesisk-japanska kriget från 1937 till slutet av 1941. Det har tidigare givits ut av Microgame Design Group och Fiery Dragon, men Decisions utgåva har dubbelt så stor spelplan, vilket spelet mår bra av.

Jag har tidigare pillat litet med Arriba Espana som använder samma system för spanska inbördeskriget utan att riktigt gå igång på det, så därför blev jag klart positivt överraskad av detta spel. Kriget förekommer ju i en del andra spel, och framför allt som del i strategiska stillahavsspel, och de brukar ha en rätt sorglös inställning till Japanernas problem, för det mesta brukar det framstå som det bara är bristande intresse som gör att japanerna inte erövrar hela Kina.

Här är för första gången vad jag vet ett spel som verkligen fångar bägge sidors problematik. Militärt är japanerna överlägsna, men det är inte det kriget handlar om, utan målet är att slå undan vardera sidans politiska stöd. Japanerna måste slå kinesisk trupp och ta och hålla terräng, men stridstabellen nöter, och förstärkningar kostar lika mycket popularitet som man vann på att anfalla till att börja med. Och för att kontrollera områden och inte bara städerna måste man rensa. Här kommer kinesernas gerillatrupper väl till pass, de kan lätt återta kontrollen över områden. Å andra sidan är det kommunisterna som har mest resurser att föra gerillakrig, men för varje område kommunisterna kontrollerar minskar nationalisternas stabilitet!

Det är verkligen ett pussel man ställs inför, där de militära operationerna är distinkt underordnade de politiska målen. Kinesiska KMT måste bygga trupper åt regionala krigsherrar eller förlora i stabilitet, försöka vinna utländskt stöd etc. Det finns många subtiliteter i reglerna, som är rätt kompakt skrivna, men spelet rullar på snabbare än man tror när man väl fått kläm på det.

Jag är verkligen uppriktigt imponerad av detta spel, och tycker att det är intressant och spännande. Möjligen är spelet litet väl svårt för Japanerna, men det kan också bero på att jag bara inte lärt mig hur man ska spela dem bra. Spelet går också att spela på tre, med kommunisterna som separat spelare, men spelet klarar även i tvåspelarvarianten av att få med friktionen mellan kommunister och nationalister.

Decision Games har inte lyckats strula till något i återutgivningen, och har gett spelet den presentation det förtjänar. Till tidigare versioner finns en expansion, som nu även finns att ladda ner gratis till denna version. I More Battle for China förlängs spelet till att täcka in även åren 1941-49.

Detta spel får en stark fyra av mig.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jonjac

Intressant! Måste jag kolla in lite mer.

Vad är det som inte gör det till en femma?

Elias Nordling

Bra fråga! Jag är litet snål med femmor ibland. Jag känner mig litet osäker på om japanen egentligen kan uppnå historiskt resultat i spelet, men jag har inte analyserat historiskt anfallstempo och är ju fortfarande grön på spelet. Möjligen kan man anföra att den kinesiska spelaren ofta mår bäst av att sitta still och inte göra någonting också. Men egentligen tycker jag ju att det här är så intressant att det kan vara en femma.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"