Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Cod Wars (Pete Belli)

Startat av Elias Nordling, 12 maj 2010 kl. 20:20:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Det här ligger väl egentligen närmare ett euro än ett krigsspel. Ämnet är torskkrigen mellan Island och Storbritannien, där Island utvidgade sitt territorialvatten för att hindra brittiska fiskare från att tömma deras fiskevatten. Konflikten resulterade i ett par rammningar och avlossade skarpa skott, men inga dödsfall.

Spelet innehåller två moment, ett lyckat och ett misslyckat. Det lyckade momentet är manövrerandet på spelplanen. Båda spelarna har två fartyg. Varje spelare har också två drag att flytta ett skepp ett steg på. Om britterna stannar på en ofiskad ruta fiskar de i den. De måste fiska vartannat drag, minst. En ruta man fiskat i blir utfiskad. Spelet spelas i två ronder, och utfiskningsbrickorna är kvar mellan ronderna. Britterna får inte gå in i en ruta med isländska skepp, och om islänningarna startar bredvid ett brittiskt skepp kan de konfrontera det för att plocka bort det. Det hela blir ett intrikat manövrerande som är riktigt intressant!

Den misslyckade delen är konfrontationen. Inte så mycket trasig som att den inte uppfyller förväntningarna. Den fungerar med hjälp av kortspel som påverkar världsopinionen, men man har mycket litet möjlighet att påverka sitt beslut, och de val man kan göra är självklara. Det är rätt enkelt att tänka ut hur detta moment hade kunnat vara bättre.

Trots det ett intressant och givande spel, som dessutom kan spelas på 15 minuter. Eftersom det är i stort sett deterministiskt finns det förmodligen det perfekta draget för bägge sidor, men tills man kommit på det har man rätt kul! En 4 av 5.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Två tankar slår mig. Det ena är att du är beredd att spela sånt som det aldrig skulle falla mig in att ens slänga ett öga på. Jag begriper inte hur du orkar uppbåda engagemang nog att ställa upp det och läsa reglerna. Det är verkligen ingen kritik, bara ett torrt konstaterande att jag nog föredrar mera hardcoregrejer. Jag tycker till exempel att Twilight Struggle är ett spel med alldeles för lite krig - det går bort.

Det andra är att det funnits en speldesigner som tittat runt i historien, tänkt att Gettyburg och Ardennerna liksom är utforskade , men fan - fiskekriget är en ju en möjlighet, en otappad marknad och en kul grej att sätta sig in i... :lol:

Elias Nordling

Trot eller ej, men det finns folk som bedömer spel efter andra kriterier än hur mycket krig de innehåller  :lol:

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Trot eller ej, men det finns folk som bedömer spel efter andra kriterier än hur mycket krig de innehåller  :lol:
:shock:
Mmmm .., men just här är det väl krigsspel som gäller..?
För övrigt tycker jag att spelet låter kul. Uppenbar "beer & pretzels"-stämpel.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

Absolut! Det var bara en allmän kommentar till Fredriks åsikt att spel med för litet krig i går bort.

Erik M

Helt underbar recension! Tack Elias.
Nej, jag spelar inte hitler-bingo, dock före och efter. Och bredvid, utanför och under.