Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Har börjat trippa loss på Stilla Havet

Startat av BigPapaBear, 14 februari 2012 kl. 15:48:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Efter att under många år varit Europafetischist har jag nu fått upp intresset för "den andra sidan" av kriget.

Har börjat pilla Asia Engulfed och är av bling bling:iga skäl sugen på att prova Empire of the Sun (fortfarande världens snyggaste krigsspelskarta). OCS: Burma står i hyllan. Vad finns det mer för BRA spel som täcker in hela eller delar av det där kriget som inte involverar tyskar?

Monsterspel undanbedes.
En mycket bitter liten man.

tinG

Citat från: "BigPapaBear"Efter att under många år varit Europafetischist har jag nu fått upp intresset för "den andra sidan" av kriget.

Har börjat pilla Asia Engulfed och är av bling bling:iga skäl sugen på att prova Empire of the Sun (fortfarande världens snyggaste krigsspelskarta). OCS: Burma står i hyllan. Vad finns det mer för BRA spel som täcker in hela eller delar av det där kriget som inte involverar tyskar?

Monsterspel undanbedes.

Pacific War (VG) är visserligen ett MONSTER.... Men det finns en hög med kampanjscenarion som är jäkligt intressanta. Bästa jag kan tänka mig. Kommer i nytryck, MMP?, om ett tag. Designer: Mark Herman, dvs samma som EotS.

F.ö det första krigsspel som jag köpte...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Problemet med Stillahavskriget på strategisk nivå är att det är så deterministiskt. Den inledande ruschen är i sig är svår att simulera eftersom ett utfall sämre än det historiska skapar stora problem i resten av spelet och det blir svårt att göra ett stridssystem där 19 av 20 attacker lyckas. I resten av spelet har sedan Japanen att sitta still medan 20 av 20 amerikanska attacker lyckas, och det är aldrig något tvivel om att de ska lyckas när man väl tillsatt tillräckliga resurser. Det blir i praktiken mest en logistikövning där den enda variabeln är hur lång tid varje anfall tar att slutföra och resurserna samlas för nästa. Försöker japanerna göra något gör de bara saken värre för sig.

Empire of the Sun överdriver vad jag förstått risken för negativt utfall i strid vilket gör att man rekommenderar att man hoppar övedr japanernas inledande anfall, och att Amerikanerna tar förluster helt ur proportion med de historiska hur man än räknar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

P-O Jönsson

Skulle säga Pacific War också. Spelade det mycket i slutet av 80-talet och det funkar bra på alla nivåer, både på land, hav och i luften.
Avråder kanske från det strategiska scenariot. Kampanj scenarierna är utmärkta och det som spelet designades för från början.
Har det! :)
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

aegneus

Victory in the Pacific. Ingen bra simulering - alls - men ett sjujäklans spel! Och faktiskt med den rätta fram-och-sedan-tillbaka känslan.

På strateginivån lär annars Fire In The Sky vara ett riktigt bra spelbart spel.
Och på operativa nivån finns det ju lite sjöspel att välja på...

P-O Jönsson

Flat Top är ju en klassiker, riktigt roligt.

zilver

Flat Top var stort när det kom. Att skicka upp planen i hissen och allt det där. Problemet är att det på den nivån lätt blir lite hitta nål i en höstack och den som hittar först och chansar rätt bombar den andre till hedenhös. Det är ett roligt pyssel innan det brakar loss, men känns lite randomt när det brakar loss på något sätt.

Victory in the Pacific ger väl ingen större historisk känsla, men är kul och visar tydligt vilken förkrossande överlägsenhet de allierade har från 1943 och framåt.

Micke G

Säger också Pacific War. Kampanj scenariot "The Guadalcanal Campaign" är en favorit, tar endast några (6-8 ) timmar.

aegneus

Någon som är beredd att GMa ett Flat Top något konvent? Det borde vara en upplevelse...

jerry

Citat från: "aegneus"Någon som är beredd att GMa ett Flat Top något konvent? Det borde vara en upplevelse...

Det ÄR en upplevelse jag har nog mina bästa spelupplevelser med detta spel.
I synnerhet om ena sidan har hitta på egna koder o man kör med rollspelande spelledare, ja det är nog så nära det perfekta spelet man kan komma.
köpte spelet 1997 men har aldrig fått till det , nackdelen kan ju vara att man kan bli sittandes utan att se en skymt av ett fatryg, men personligen har jag inga problem med det , men det KAN upplevas trist av vissa.

Kräver också en del folk för att bli optimalt.
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

yvig

Citat från: "jerry"
Citat från: "aegneus"Någon som är beredd att GMa ett Flat Top något konvent? Det borde vara en upplevelse...

Det ÄR en upplevelse jag har nog mina bästa spelupplevelser med detta spel.
I synnerhet om ena sidan har hitta på egna koder o man kör med rollspelande spelledare, ja det är nog så nära det perfekta spelet man kan komma.
köpte spelet 1997 men har aldrig fått till det , nackdelen kan ju vara att man kan bli sittandes utan att se en skymt av ett fatryg, men personligen har jag inga problem med det , men det KAN upplevas trist av vissa.

Kräver också en del folk för att bli optimalt.

Det låter ju faktiskt helt fantastiskt. Har spelat flattop på två och det var roligt bara det, men spelledare är ju en helt ny dimension med all osäkerhet och psykologiskt spel som det för med sig. 2nd fleet med spelledare är ju en annan dröm i en annan tid.

Kanger

Stilla havet ska nog köras på lägre nivå. Vad sägs om SOPAC av Avalanche, typ snyggare och modernare än Flat top. Sen har jag McArthur returns från samma firma. Har skamligt nog aldrig spelat det men det verkar kul.

Strv102r

McArthur returns var det första spel jag gjorde en replay på. Finns någonstans i bollhavet...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

P-O Jönsson

Tycker att ämnesvalet för ATO Annual 2012 är lite intressant. Spelet heter "Forlorn Hopes" och handlar om den Japanska ofensiven mot Holländska Ostindien. Designern är emellertid Paul Rorbach, vilken Elias inte har speciellt höga tankar om, och efter hans "goddag yxskaft" svar angående hans kommande Narva och Poltava spel är jag benägen att hålla med Elias. Är det någon som har lyckats skaffa sig någon information i övrigt om "Forlorn Hopes"? Tydligen skall det bygga på ett system som tidigare använts i några spel.

Detox

VG Carrier från 1990 kommer jag ihåg som kul för en 20 år seda, solitär dessutom. AH Tokyo Express var väl också ganska bra.