Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Historiska figurspel i Helsingborg

Startat av MB, 20 augusti 2005 kl. 15:25:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

MB

Hej!

Vi är ett spelsällskap i Helsingborg som spelar historiska figurspel och ibland lite brädspel när lusten faller på. En gång i månaden träffas vi i Studiefrämjandets lokaler för att spel tills vi inte orkar mer. För tillfället är det mycket DBA i 15mm och I Ain't Been Shot, Mum! 20mm (WW2) som gäller. Under hösten/vintern har vi planer på att komma i gång med Napoleon- eran. Vi är alltid angelägna att komma i kontakt med andra som är intresserad av historiska figurspel. Hör gärna av dig om du är nyfiken på att se vad vi sysslar med.

Titta gärna in på vår hemsida som är under uppbyggnad www.aleaspel.tk eller maila mig på mailto:m.barnholdt@spray.se">m.barnholdt@spray.se om du vill veta mer.

Hälsningar
Magnus

Elimää

Det låter bra, välkommen hit MB. Ni verkar ha bra smak på historiska figurspel, då DBA i sin enkelhet och Johnny Reb är riktigt trevliga spel.
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Tommy Röhs

Jag köpte "I aint been shot, mum" för några månader sedan och provspelade några partier på senaste konvux i Linköping.
Jag använder figurer i 1:300 (6mm) då de är i ungefär samma skala som terrängen. Gillar systemet då det inte är lika hårt styra som många andra regelsystem.

Funderar på några inskaffa några andra av TooFatLardies regler, först de för sjöstrider med segelfartyg, men även systemet för flygstrider.

Elimää

Ja och där kom Tommy med beröm om det tredje :)
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Jon Karlsson

Citat från: "Tommy Röhs"Jag köpte "I aint been shot, mum" för några månader sedan och provspelade några partier på senaste konvux i Linköping.
Jag använder figurer i 1:300 (6mm) då de är i ungefär samma skala som terrängen. Gillar systemet då det inte är lika hårt styra som många andra regelsystem.

Vill du berätta lite om det?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Tommy Röhs

Citat från: "Jon Karlsson"Vill du berätta lite om det?

AIBSM! har som de flesta andra figurspelsregler har, inte en fast ordning i
vilket saker sker. Spelet styrs av kort. Det finns ett kort för varje "sak"
som finns med i scenariot man spelar.

Saker kan tex vara:
infanteri skyttegrupper.
ett speciellt vapen: en kulspruta eller ett raketgevär.
En pansarvärnskanon eller en artilleripjäs.
Ett fordon.
Ett befäl, en artillerieldledare eller en prickskytt.

Men korten kan också vara händelser, både bra och dåliga.
Exempel på bra händelse: din kulspruta får skjuta en extra gång eller att
dina stridsvagnar får en extra förflyttning.
Dålig händelse kan vara att fordonet som rörde sig senast kan ha kört fast.

Det finns också ett "slut på spelrundan" kort.
När detta kort kommer upp så är spelrundan slut och korten blandas igen.
Ny spelrunda tar vid.

När nu ett kort med en enhet dras, exempelvis en skyttepluton, så får varje
skyttegrupp i plutonen göra sina "actions". Antalet actions som varje skyttegrupp
har bestäms av spelledaren innan scenariot startar.
De vanligaste actions är: flytta, skjuta, spara sina actions för att skjuta senare,
eller försöka upptäcka en dold fiende.

Skyttet gåt till så att för varje action som spenderas på att skjuta så slår man en D6 och kikar
i en tabell för att se resultatet. Man kan lägga ihop tärningarna för att få större effekt.

Flytta går till på samma sätt, man slår lika många D6 som antalet action som spenderades
på att flytta och sedan flyttar man så många tum.

För varje action som spenderas på att upptäcka så slår man 2D6 och kontrollerar resultatet
i en tabell. Varje extra action utöver den första ger +1 på tärningsslaget.

Att skjuta senare går till på samma sätt som för vanligt skytte, skillnaden är att du kan
skjuta på fiendens trupper då de utför actions..

Sedan finns det regler för artilleri, pansar, flyg, stridsmoral etc etc etc

Skalan på spelet är en tum ungefär 6 meter eller ungefär 1:240.
Om man då spelar med 6mm (1:300) figurer så är terrängen och figurerna i ungefär
samma skala. Spelet är igentligen gjort för 15mm figurer.

Om du vill veta mera detaljer så föreslår jag att du helt enkelt köper IABSM! reglerna
de är kanska billiga, kostar bara £5 för att få regler som en PDF fil.
Länken till hemsidan är:  http://www.toofatlardies.co.uk/