Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Mountains Aflame 1916

Startat av Strv102r, 19 maj 2010 kl. 06:44:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Setup med de österrikiska kårerna utmärkta. Italienarna hade inga kårer organiserade under operationen. Det var ju oväntat? Att italienarna skulle sakna organisation...  :lol:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

krilo

Detta verkar vara ett mycket intressant spel, den hexagonala lay-outen i sig tycks mig mer intressant än den vanliga rutiga. Då jag är helt nykommen i denna värld, eller ja, återkommen, och inte har några bekanta som spelar krigsspel, kanske jag skulle bli rätt ensam i mitt spelande, vilket ju inte går. Jag hoppas kunna få mina vänner mer intresserade.
kill 'em all, except you!

Strv102r

Nu börjar det nära sig till sist. Regelläsningen ger en del överraskningar. De är fokuserade på utlösandet av strid. Inget märkligt. Men systemet är ganska invecklat med flera steg. I sig logiskt, men jag undrar om det verkligen tillför så mycket. I detta lilla spel kan det väl vara OK, men i stora spel bör stridsystemen vara enkla och snabba. När jag jämför med "Twilight in the east" (som står ospelat i hyllan) så verkar det vara samma system i grunden. Hmmm... Undrar hur det påverkar de stora scenariorna i "Twilight"...? Sedan undrar man ju över att det kostar lika mycket att flytta sig i kullar och berg. Bara höga berg kostar mer. Vägarna flyger man fram längs. Fast med hex på 2 km och Gt på 2 dygn så innebär det att man marscherar ca 40 km på två dygn, framrycker i terrängen ca 15 km och i höga berg ca 5 km.  Så det kan väl vara rimligt...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Med lite disciplin och smart hantering av tärningar och tabeller är striderna i 1914:Twilight in the East inte särskilt betungande - inte alls faktiskt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

CiteraRegelläsningen ger en del överraskningar. De är fokuserade på utlösandet av strid. Inget märkligt. Men systemet är ganska invecklat med flera steg. I sig logiskt, men jag undrar om det verkligen tillför så mycket. I detta lilla spel kan det väl vara OK, men i stora spel bör stridsystemen vara enkla och snabba.

Det var den känsla jag fick av Galicia 1914. Där tyckte jag inte att det tillförde annat än administration. Kan tänka mig att det faktiskt funkar bättre i större spel där förhållandet stridsadministration/allt annat inte blir lika påtagligt obalanserat. Det var dock den viktigaste orsaken till att jag hoppade Twilight in the East.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

CiteraKan tänka mig att det faktiskt funkar bättre i större spel där förhållandet stridsadministration/allt annat inte blir lika påtagligt obalanserat.

Exakt!

Dessutom tillför det en storytellingaspekt och en ökad förståelse för vad stridsresultaten kommer sig av.

Men så spelar jag ju inte såna här spel för att det skall vara enkelt...

Nu vill jag inte kapa tråden, så jag stoppar här.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Detaljsetup i väster i XX kårens område.

Och i XX och del av III kårernas område.

Strv102r

Efter första rundan. I helhetsperspektiv ser det inte ut att ha hänt mycket.

I detaljupplösning ser man att VIII kåren tagit lite terräng i väster och att italienarna fört bak en utsliten enhet som påbörjat återhämtning medan ett nytt förband ersatt den i främsta linjen. I öster har VIII kåren hejdats.

XX kårens västra anfalla lyckades reducera den italienska brigaden till 50% och ta terräng medan det andra reducerade italienarna men det österrikiska infanteriet vek bakåt.

III kåren gör ingenting.

Andreas Lundin

Det ser jäkligt svårt ut att komma igenom det italienska skalet. Men skalet kanske är det enda de har? Om du lyckas få hål på italienarna, har de någon andra linje eller reserv, eller är de körda då?

Strv102r

Efter andra rundan. Helheten visar inga större förändringar. Ja, det verkar svårt att komma genom den italienska linjen. Inget jag tycker är synd...  :D
Bilden visar också hur mina förstärkningar framrycker norrut längs olika vägar.

Detaljerna i VIII kårens riktning. Längst i väster kommer österrikaren ingenstans och genom att återhämta en brigad helt har jag nu en reserv. I centern tar österrikaren sig ner i dalgången, men till priset av en hel del förluster.

XX kåren tar lite terräng men lika viktigt är att han nästan slår den ena av mina brigader helt. Och någon andra linje finns ännu inte.

I öster påbörjar III kåren sitt anfall och kraftsamlar i norr.

Strv102r

Helhetsbilden syftar mest till att visa de italienska tillkommande förbanden.

I väster avlöser tysken ett utslitet förband för återhämtning och tar ytterligare några km. Jag samlar tre brigader och genomför ett motanfall som inte lyckas. Tillkommande förband gör att jag ändå känner mig trygg.

I centern har XX kåren framgång och slår min nednötta brigad helt. Han tar hela norra delen av berget och bara en tillkommen brigad och en fästning står mellan honom och ett potentiellt genombrott. Han försöker också öppna vägen i dalgången nordost om berget men mitt regemente håller ut trots stora förluster.

I öster viker jag och avlöser det nu nednötta förbandet med ett nytt.

Strv102r

Helheten. Inga direkta kommentarer.

VIII kåren för fram nya förband och drar ur nedslitna för återhämtning. Jag grupperar för försvar med mina nytillkomna förband. Känns som om läget här är stabilt och att fienden kört fast lite.

Uppe på berget trycker sig österrikaren fram med förluster på båda sidor. Mitt försvar där uppe är tunt nu, men nya förband är på väg. I dalgången så slår han mitt regemente och rycker fran men ett motanfall av två brigader (under -1 markören) kastar honom tillbaka. Utvecklingen på bergsmassivet är oroande.

Även i öster går jag till motanfall med nya förband. Ingen direkt succe, men det känns som att han kört fast.

Förlustmässigt har jag fått en brigad och ett regemente slagna. Inget att oroa sig för ur VP synpunkt.

Strv102r

VIII kåren anfaller nu söderut såväl öster som väster om MOSCHERI med framgång på båda täterna. Ingen ko på ien men han har förband så att han kan avlösa och återhämta samtidigt som han fortsätter anfalla vilket är aningen oroande.

Även XX kåren anfaller med framgång uppe i bergen. Dock tar de mycket stryk själva vilket nog gör att han måste återhämta innan han fortsätter mot mina nytillkomna förband.

III kåren anfaller nu upp mot berget istället och reducerar Ivrea brigaden och tvingar den bakåt. Detta skulle kunna öppna en väg ner i ryggen på mina brigader i dalgången väster om berget.

Strv102r

Österikiska VIII kåren genomför lyckade anfall som tillsammans med återhämtade förband gör att han nu har ett högt stridsvärde.

I centern kan inte XX kåren avlösa de trötta förbanden utom ett så här händer det inte mycket.

I öster misslyckas III kåren att ta infallsporten till dalgången.

I stort kan man säga att fienden inte tar mycket terräng. Men han har nu slagit fem brigader och ett regemente.

PS: Stridssystemet flyter på ganska bra nu ca halvvägs genom spelet.

Strv102r

I väster fortsätter österrikaren att anfalla på berget söder om MOSCHERI med framgång. Alla mina förband på berget är reducerade till 50% eller mer. Han har nu också återhämtat de förband som finns lite mer österut. Vad ska han göra med dem månntro?

I centern inväntar XX kåren nya förband som kan avlösa de slitna i frontlinjen.

Och i öster händer ingenting.