Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Barry Lyndon

Startat av Delirium, 19 maj 2010 kl. 14:32:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Efter att på rekommendation av Jonas precis ha sett den här höjdarfilmen är jag nu svårt såld på 1700-talet, jädrar i min låda vilka miljöer! Och kläderna ska vi inte prata om ens.

Här finns ju källor av outgrundlig kunskap, kan ni hjälpa mig med tips om filmer, böcker och framförallt spel som utspelar sig under 1700-talet, helst före revolutionerna...
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Spel är ju Battles of the Age of Reason-serien från Clash of Arms kungen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Clash of arms har också gjort det operationella spelet 1777: Year of the hangman, vilket är riktigt trevligt, skön kampanjkänsla.
Är du riktigt hardcore så kan du ju ta dig an ett av Red sash games spel om 1700-talets första hälft. Av de jag spelat i den serien så rekommenderar jag Türkenkrieg, som avhandlar kampanjen på Balkan på 1730-talet mellan osmanerna och Österrike. Riktigt bra. I mitt tycke oöverträffad historiekänsla, dock något tyngre än Fia med knuff i spelbarhet...
Moments in history gjorde också några spel om Spanska tronföljdskriget, Blenheim, Malplaquet och några slag till. Kan det ha hetat Fields of glory? Jag fastnade inte för de spelen.

thermopylai

Av egen erfarenhet kan jag rekommendera Gå på och Wilderness War. Clash of Monarchs verkar intressant, men inget jag provat.

Amerikanska revolutionen har en uppsjö spel, men inget jag personligen fastnat för.

Farligt begär är en fantastisk 1700-talsfilm, men lider av svår brist på krig. Duellanterna (Ridley Scotts debut) är väl tidigt 1800-tal/Nappe-era egentligen?

En bokserie som utspelar sig ca 1660-1715 och är bland det bästa jag läst alla kategorier är Neal Stephensons Baroque Cycle (Quicksilver/Confusion/System of the World).
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Mode

Förutom fotot (en historia i sig själv, beryktad redan under inspelningen för sin ljussättning och speciallinser som förstärker ljuset - läs exempelvis om filmen på wikipedia) är musiken fantastisk, men så är den också gjord av mästaren Stanley Kybrick.

Romanförlagan av William Makepeace Thackeray är ett måste att läsa - Kubrick tog sig en del friheter och delar av boken saknas helt i filmen. Jag har för mig att jag har två ex av boken någonstans i hyllan.

Den historiska bakgrunden är sjuårskriget 1756 - 63 så allt om det bör passa. Min favorit är sjöslaget i Quiberonbukten 1759, en av brittiska flottans mest imponerande segrar med tanke på hur (grund läkust i hårt väder) det utkämpades.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Sten Ekedahl

Citat från: "Delirium"Efter att på rekommendation av Jonas precis ha sett den här höjdarfilmen är jag nu svårt såld på 1700-talet, jädrar i min låda vilka miljöer! Och kläderna ska vi inte prata om ens.

Vill minnas att det var en svensk som var ansvarig för alla kostymer i filmen och att han belönades med en Oscar för dem.
Wargames - Laborationer i historia

Delirium

Tack för alla tips!

Som jag sagt vid andra tillfällen, det är omöjligt att inte älska en tidsperiod när det är manligt att ha krås, puder och peruk!

tinG

Citat från: "Delirium"Tack för alla tips!

Som jag sagt vid andra tillfällen, det är omöjligt att inte älska en tidsperiod när det är manligt att ha krås, puder och peruk!

Det börjar bli dags för BAR-premiär för dig!  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Absolut! På tal om det tycker jag vi borde kunna ha alternativsmileys på forumet, känns lite b att alla har ww2-hjälmar på sig...

silversixx

Citat från: "tinG"

Det börjar bli dags för BAR-premiär för dig!  :)
Jag vill också vara med...

Snowfox

Så har jorden berikats med ännu en upplyst själ.  8)

Så till spelen, till viss del är du hänvisad till tidningsspel.

BAR har redan nämnts. GMT gav ut två lådor, Preussian Glory 1 och 2 som innehåller 4 slag vardera med regler på samma svårighetsnivå som Men in Iron som Ola har förevisat här på forumet.

Kortdrivna spel finner du i GMT:s Clash of Monarchs och Compass Games ska publicera ett om spanska tronföljdskriget i år.

Avalanche Press har gett ut Soldier King som handlar om sjuårskriget på global skala. Det är ett rent multiplayerspel och många blir åksjuka när de tittar på AP:s kartor om de är invanda med Simmonitch-stilen.

Granddaddy på den strategiska himlen är Frederick the Great från SPI och senare Avalon Hill.

Det som inte har nämnts är att Strategy & Tactics har gett ut ett antal bra spel från tidsepoken.

I nr 163 hittar du Seven years war, två mansspel och mycket bra när du fångat upp erratan. Samma spelsystem användes för nästa spel On to Moscow där du kan slå följe med Karl XII. Båda spel kommer från Joseph Mirandas absoluta storhetstid som designer.

I nr 221 hittar du sjuårskriget igen, fast nu på global skala.
I nr 231 hittar du en absolut pärla i French Indian War. Det kommer med ett fantastiskt bra spelsystem som även använts för en anna pärla, Asian Crossroads.
I 238 hittar du Marlborough i spanska tronföljdskriget. Åter igen ett mycket bra spel.
I senaste numret kom med ett spel om det österikiska tronföljdskriget. Det var många tronföljdskrig då.  :cry:

Sen finns det några euroliknande spel, Fredrich som handlar om sjuårskriget igen och alldeles nyligen, Maria, som, tror jag, handlar om österikiska tronföljdskriget.

Lycka till.  :up:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Bara för att förtydliga: BAR, Battles of the Age of Reason, refererar vanligen till Clash of Arms spelserie, med Kölin, Zorndorf, Leuthen, Brandywine & Germantown, Lobositz och Monmouth(?)

GMT har två spel, Prussia's Glory I och II som möjligen också har undertiteln Battles of the Age of Reason.

BAR är i princip ett förbättrat La Bataille, och är ganska detaljerat men på intet vis övermäktigt.

Prussia's Glory är ett i mitt tycke ganska skumt system, linjär krigföring utan facing samtidigt som man håller reda på stackningsordningen i en hex för att se vad som är första och andra linjen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

P-O Jönsson

I BAR serien (från CoA) kommer senare i år Prague, och strax därefter bör Fontenoy göra entré och serien gör därmed sitt intåg i österikiska tronföljdskriget. Det talas om att ta 7-års kriget till nordamerika och hattarnas krig har också nämnts någon gång.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

magnus lindström

Citat från: "Elias Nordling"Bara för att förtydliga: BAR, Battles of the Age of Reason, refererar vanligen till Clash of Arms spelserie, med Kölin, Zorndorf, Leuthen, Brandywine & Germantown, Lobositz och Monmouth(?)

GMT har två spel, Prussia's Glory I och II som möjligen också har undertiteln Battles of the Age of Reason.

BAR är i princip ett förbättrat La Bataille, och är ganska detaljerat men på intet vis övermäktigt.

Prussia's Glory är ett i mitt tycke ganska skumt system, linjär krigföring utan facing samtidigt som man håller reda på stackningsordningen i en hex för att se vad som är första och andra linjen.

Jag föreslog att man skulle införa samma enkla facingregler som i GMTs Gloryserie. Jag har reagerat på samma sätt när det gäller facing och stacking i spelet.

Delirium

Har redan pre-ordrat Prag.  8)