Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS "The Blitzkrieg Legend"

Startat av sfclinken, 28 maj 2010 kl. 15:45:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Skapar en tråd gällande en ny OCS titel.

"The Blitzkrieg Legend" avhandlar Fall Gelb från 10 Maj och framåt.

2 dygn per turn och 3 miles per hex.

Återkommer inom kort med AAR på ett par av de mindre scenariorna (stavning??) som vi hunnit komma igenom.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Delirium

Speltestning då alltså?
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

BigPapaBear

Grymt bra bok! Ser fram emot att höra mer om spelet
En mycket bitter liten man.

sfclinken

Här kommer en bild från den norra delen av kartan den 12:e Maj strax innan tysken ska göra sin turn(allierade har precis gjort sitt). Just detta scenariot startar den 10 Maj som en halv turn där tysken har sin runda kvar och slutar den 16:e Maj. Målet är att få Holland att kapitulera.

Den 10:e Maj:

Tysken intar Arnhem och Nijmegen och avancerade sen snabbt fram mot Utrecht. En mindre styrka strax söder om bildkanten intar övergångarna utmed Maas och Willhems kanalen vid Eindhoven.

Tyska fallskärmsjägare luftlandsätts vid Den Haags flygbas samt vid Amsterdam och väntar nu på förstärkningar.

12:e Maj:

Allierade vinner initiativet och MÅSTE därmed gå först. Holländska förband utmed tyska gränsen i öster rusar tillbaka västerut för att inte bli inneslutna. Så mycket trupp som bara kan faller tillbaka mot försvarlinjen som löper nord-sydligriktning. Franska förband tar över försvaret i söder.
Vid Den Haag genomförs ett kraftigt motanfall mot de tyska fallskärmsjägarna som trots tunga förluster håller den viktiga flygbasen. Vid Amsterdam lyckas Ju87:orna stoppa ett annat motanfall med en massiv bombattack.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Delirium

Jag upprepar undran om detta är ett släppt spel eller bara på gång.  :insecure:
Imperial Elegy
Space Empires

andqui

Det är inte släppt än men förhoppningsvis kommer det snart.  :up:

Anders
Anders

sfclinken

Citat från: "Delirium"Jag upprepar undran om detta är ett släppt spel eller bara på gång.  :insecure:

Det är inte släppt ännu men ska väl komma upp på p500 efter sommaren med lite(mycket?) flyt. Där är en del smågrejer som behöver slipas på fortfarande.

Kartan sträcker sig från Paris i sydvästra hörnet österut till tysk-franska gränsen med Metz och Luxemburg. Sen hela kanalkusten från Calais till Amsterdam+.

Här är en bild från den södra delen. Tyskarna rusar genom Ardennerna och har precis slagit sig igenom det franska försvaret precis söder om Sedan. Och nu rullar 5 pansar divisioner samt 2 motoriserade divisioner genom de franska linjerna med full fart västerut.

GMY Peter

sfclinken

Här är en bild på hela kartan med den nuvarande setupen för kampanjen.

Blått: Fransmän
Brunt: BEF
Grönt: Belgare
Orange: Holländare
Grått/Svart: Tyskar

GMY Peter

sfclinken

Förutom hela kampanjen och ett antal andra scenarion med alla kartorna (kampanj fast senare startdatum) så finns det en uppsjö med mindre scenarion. De minsta som vi speltestar just nu behandlar Nord (3,5 turn, invasionen av Holland), Center (3,5 turn Invasionen Belgien) samt Syd (3,5 turn, Ardennerna, utbrytning västerut). De är kanske snarast "trainingground" inför kampanjen för att tysken ska kunna finslipa sin "Blitz" mot kanalkusten.

Vi ska inom kort ge oss på kampanjen och då ska jag försöka hinna med att skapa en fullvärdig AAR.
GMY Peter

Delirium

*dräggel*
Imperial Elegy
Space Empires

jonash

Det ser riktigt mysigt ut.  :up:

sfclinken

Reglerna har justerats något under sommaren och det är framför allt i syd som det gjorts justeringar. Vissa vägar i Ardennerna har nu blivit tracks istället för att inte tysken ska kunna göra genombrott redan första rundan. Chasseurs de Ardenne (?) som tidigare bara var symboliserade av TB-markers är nu representerade av "riktiga" förband. Lite andra justeringar har också gjort men de är väl av mindre vikt just nu.

Vi är mitt upp i en kampanj och jag ska försöka få till en bra AAR på den med bilder. Det är nog mest tiden som kniper men håll utkik efter uppdateringar....
GMY Peter

sfclinken

Med anledning av ett par frågor som dök upp i den AAR jag skrivit så tänkte jag svara på några i denna tråden istället.

Jag fick uppgiften att speltesta det korta södra scenariot till att börja med och det första vi upptäckte var ett "hål" strax söder om Sedan som innebar att tysken redan i sin första turn kunde genomföra en övergång av Meuse och om en dubbelrunda inföll helt enkelt kunde uppnå sina Victory Conditions innan fransmannen ens hann flytta. Det justerade man under sommaren och nu känns det mycket jämnare.

Faktum kvarstår att de 3 korta "mini-scenariorna" (south, center, north) som täcker 10:e Maj-16:e Maj fortfarande får anses som trainingground inför de lite längre kampanjerna. Den allierade sidan kan mest agera vägbula så gott han kan. Därmed inte sagt att den allierade sidan känns tråkig. Min erfarenhet på den södra delen säger att man med lite förutseende visst kan skapa möjligheter för att göra livet surt för det tyska brohuvudet. Och som tysk finns ingen tid att drälla omkring. Tiden är inte på din sida.
GMY Peter

sfclinken

TBL har nu genomgått ett antal mindre förändringar som framkommit under playtesting och närmar sig slutversionen. Detta innebär att det nu lämnats över till Dean för trippelkontrollering...
GMY Peter

BigPapaBear

Något nytt under solen?
En mycket bitter liten man.