Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Axis & Allies Miniatures

Startat av tobias, 21 augusti 2005 kl. 15:38:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tobias

Nytt figursamlarspel som använder Axis & Allies reglerna. ASL light?
Kan nog vara ett sätt att få in nya spelare till mer avancerade spel.

http://www.wizards.com/avalonhill/aam_demo/aamdemo.asp
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Tommy Röhs

Priserna från SFbokhandeln:

Booster Pack  125:-
Box från Avalon Hill. USA. Art.nr: 53894
Starter Set  218:-
Box från Avalon Hill. USA. Art.nr: 53893

Med tanke på att en blister med fem GHQ stridsvagnar kostar 90-100 kr
i Sverige så är dessa priser ganska OK. Ska ta en koll på hur
figurerna ser ut. Återkommer med rapport  :up:

tobias

Dock har inte SF-Bokhandeln fått in dem ännu, men de bör väl dyka upp när som helst. Det blir nog ett inköp för min del också.
/Tobias

tobias

Var inne på SF-Bokhandeln idag, de kommer in i slutet av september. Tydligen hade intresset varit ganska ljumt, så det är inte säkert att de hade tagit hit dem till Göteborg iaf. De plockar in en starter och en booster till mig iaf.
Kan med andra ord vara värt att gå in och snacka med dem om ni är intresserade.
/Tobias

Jon Karlsson

Citat från: "tobias"Nytt figursamlarspel som använder Axis & Allies reglerna.

Var används Axis & Allies-reglerna o det här? Det här verkar vara taktisk strid på enskild-individnivå, medan de A&A jag har spelat har alla handlat om Andra världskriget på högsta strategiska nivå.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

tobias

CiteraVar används Axis & Allies-reglerna o det här? Det här verkar vara taktisk strid på enskild-individnivå, medan de A&A jag har spelat har alla handlat om Andra världskriget på högsta strategiska nivå.
Du har givetvis helt rätt, mitt misstag.
/Tobias

tobias

Plockade upp en starter och en booster i helgen och det ser lovande ut. Kan definitivt bli det nya Memoir '44 för att introducera folk till hobbyn. Figurerna ser helt ok ut men är lite för mycket gummi med böjda pipor på vagnarna.
/Tobias

Elimää

Citat från: "tobias"Figurerna ser helt ok ut men är lite för mycket gummi med böjda pipor på vagnarna.

Som mirco/ghqspelare så förstår jag inte vad du menar   :P
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

magnus lindström

Vad är skillnaden på sånna här spel och att leka med "småkrigare"? Jag använde tärning när jag lekte.

Elimää

Citat från: "magnus lindström"Vad är skillnaden på sånna här spel och att leka med "småkrigare"? Jag använde tärning när jag lekte.

Dom är lite svårare att stacka... Eller så har som gjort regler istället för den som skriker högst vinner....
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Jon Karlsson

Citat från: "tobias"Du har givetvis helt rätt, mitt misstag.

Det är lugnt. Men vad menade du att säga att de bygger på, då? Och hur är spelet?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Elimää

Citat från: "Jon Karlsson"Det är lugnt. Men vad menade du att säga att de bygger på, då? Och hur är spelet?

Ja tobias dax å kräma ur sig en liten recension :)

Själv tyckte jag efter att spelat example of play ifrån länken i första posten i denna tråd att det enda som var likt ASL var förflyttning och hexagonerna. Annars kändes det väldigt Axis & allied i hundratärningsrullandet...
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

tobias

Jag håller på och krämer ur mig en recension, dock kommer den att landa i nästa nummer av Fenix istället.

Spelet är helt ok, inget revolutionerande men klart spelbart. Det påminner om Axis & Allies eftersom man rullar högvis med tärningar ofta och gärna. Det påminner om ASL eftersom spelet är väldigt modulärt uppbyggt med kartor och scenarion. Dock känns det mer som Advanced HeroClix än ett ASL-light. Förutom regler för attack och förflyttning så finns det även regler för facing, line of sight, defensive fire och cover. Åtta olika terrängtyper finns med på kartorna. 48 olika miniatyrer i grundutgåvan (den första expansionen ska komma i december). Grundscenariot i spelet är att hålla olika objectives, men man kan givetvis spela på många olika sätt. De släpper också nya scenarion via sin hemsida.
Men det går fort att spela, är enkelt att lära sig och ganska roligt. Kan defintivt vara ett nytt alternativ till Memoir '44 t ex. Dock så är det ju ett samlarspel, så vill man kunna variera sina trupper så är det bara att öppna upp plånboken lite till.
/Tobias

Stardust

Jag köpte ett starter set och ett booster pack i födelsedagspresent till mig själv bara för att testa. Tyckte att spelet var lätt och trevligt för en kvälls avkoppling, det är ju inte något man skall spela om man är sugen på något avancerat men ändå regler som gör att det inte är bara tur om man vinner eller förlorar. Dessutom kan man ju använda figurerna till andra lite mer avancerade spel. Dock är det ju lite jobbigt att vara tvungen att lägga ut en del pengar för att få tillräckligt med figurer för att sätta ihop en bra arme.