Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nappe-litteratur

Startat av BigPapaBear, 13 augusti 2006 kl. 21:20:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Då sekelskiftet 17/1800 är rejält underrepresenterat i min bokhylla, och mitt intresse för den perioden har ökat, undrar jag om det är någon av er som har något bra förslag på litteratur om Nappe-eran.
Ämnet är givetvis enormt och utbudet likaså. Är intresserad av någonting ganska överskådligt på det politiskt/militära/ekonomiska planet.

Har ni någon titel hemma i hyllan som bara är så där trevligt bra att ni vill rekommendera den?
En mycket bitter liten man.

Erik Axel

Jag VISSTE att det fanns en urgammal tråd att bumpa här!

Jag har inget att rekommendera, men en fråga till napoleonisterna som verkar vara ganska vanligt förekommande här: jag är sugen på att läsa Petre, men har nyare forskning dödförklarat hans magnum opus?

P-O Jönsson

Vilken av Petre's böcker? Den om kriget i Polen 1806-07 är mycket läsbar. Det har kommit nyare om just det kriget (Arnold) men de är lite svåra att få tag på. Har inte läst den om kriget 1814, Napoleon at Bay. Den om kriget mot Preussen 1806 är sämre än den om Polen,
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

lampros

Felix Markhams Napoleonbiografi (finns på svenska) är bra. Gammal, kanske 40 år, men OK. En del krig och strategi i den.

Hermann Lindkvists Napoleonbiografi är inte så dålig heller.

Erik Axel

Varför är Preussenboken sämre?

P-O Jönsson

CiteraVarför är Preussenboken sämre?
'
Sämre å sämre....sämre språk, Polen boken är så mycket mer lättläst, tycker jag.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards