Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Kanger

Tonkin 2nd edition

Startat av Kanger, 16 juli 2010 kl. 23:46:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Profit

#15
En mycket snygg karta, måste jag säga. Det här är alltså när allas vår favoritonkel kastar ut kineserna?

Kanger

#16
Citerakastar ut kineserna?
?
Du menar fransmännen?

Profit

#17
Näe? Det stod "Chinese supply" och jag har hört att det var någon konflikt mot kineserna först, så jag antog att det var den.

Elias Nordling

#18
Det är nog onkeln som får förråd av kineserna. De har bråkat med kineserna till och från, men det här är vietnamkrigets förlöpare, Indokinakriget.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

#19
Chinese supply är kinesisk och går till Viet Minh. När det gäller kineserna själva så är deras inblandning, förutom såsom ockupationarmé vid japanska kapitulationen 1945, ett kort krig 1979 (tror jag att det var). Detta krig var en bestraffning för Vietnams inmarsch i Kambodja (som styrdes av Kinas gullegrisar Pol Pot).

Folk i Hanoi har sedan berättat att detta krig verkligen skrämde dem. I kriget mot USA visste man att det fanns ett tak för hur många trupper USA kunde och var villiga att föra dit. Men när det gällde Kina så visste man att de skulle kunna fullständigt svämma med trupper över landgränsen om de ville. Nu var det dock så att Kina ville nog bara ge Vietnam en knäpp på näsan och knappast ge sig in i något långdraget. USA hade just lämnat efter 10 års krig och Kina var nog så lagom sugen att försöka sig på något liknande. Dessutom gick det åt pipan. Vietnams armé var ganska stridsvan, kan man säga, och gav Kina pisk som då snart tackade för sig.

Spelet handlar om kriget mellan Viet Minh och kolonialmakten Frankrike vilket pågick mellan 1946 och -54. Spelet börjar dock hösten 1950. Det kommer att ges ut av Legion Wargames, troligen i sommar. Länkar till betaversionen av markörerna kan ni hitta här: http://talk.consimworld.com/WebX?50@79.hfLbaEdb7qt.7@.1dd17eb3

Profit

#20
Ah, kinesisk som i "kommer från Kina" inte "går till kinesisk trupp". En dag man har lärt sig något är en dag man inte slösat bort!

Jag gillar det jag ser, keep up the good work!

Snowfox

#21
>>Det finns en cyberbox för Ici. Det finns också några heta fransmän (engelsktalande som wargamers tenderar vara) som har kört spelet. Du hittar dem och tråden om Ici på den här sajten: http://www.strategikon.info/phpBB3/viewforum.php?f=14&sid=c0bbc5f61441362cf183dfbabc88dab7, kolla med dem om de vill köra.[/quote]

Tack för den länken. Min ordinarie motståndare ville inte köra spelet efter en genomläsning av spelet då han fick intryck av att man bara flyttade brickor på några skalor. Att spela Ici solitärt är ingen upplevelse då den här typen av konflikter kräver hidden movement.

Kim, har du spelat det spel som kom i Strategy & Tactics som handlar om fransmännens aktiviteter i Indochina? Och i så fall hur skiljer sig din design från den?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Kanger

#22
Jo, jag har det. Det spelet inkluderade hela Indokina. Min design täcker bara Tonkin och systemet är helt olika. Jag ska lägga ut reglerna på Consim så fort jag har justerat dem lite efter pågående speltester. Här är några stämningsbilder: 8)






Kanger

#23

jonjac

#24
Hur ser det ut med releaseplanen?

Kanger

#25
Jag hoppas till sommaren

Vvornth

#26
Tema-fråga på Vietnamkriget i På Spåret igår:
1. Vad hette bukten där incidenten ägde rum som skulle bli USAs inträde i kriget?
2. Vad hette den helikopter som amerikanerna främst använde.
3. Vad hette USAs president som godkände krigsresolutionen?

Stefan Holm lyckades få ett rätt genom att gissa sig till rätt på 3. Annars var det helt blankt... tsk tsk!
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Kanger

#27
Updaterade VM units kommer senare

Kanger

#28
Updaterade FEF units kommer senare

Kanger

#29
Jaha, gott folk. Legion Wargames ger snart ut Slouch hats & Eggshells och Hell over Korea. I den vevan släpps även Tonkin ut, alltså nu i höst. För er som är lite nyfikna på systemet så finns de senaste reglerna att ladda ner i Tonkin-tråden på Consim. Jag har även uppdaterat markörbilderna ovan.