Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fall of the Philippines (Minden Games)

Startat av Elias Nordling, 1 augusti 2010 kl. 12:22:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Fall of the Philippines är ett solitärspel från senaste numret av Panzer Digest. Som spelare spelar du amerikanerna som försöker försvara Filippinerna från japanernas landstigningar.

Spelsystemet är litet klurigt. Som amerikan kan man ge japanerna en fajt både defensivt och offensivt, men det kostar i regel förrådspoäng som är en begränsad resurs. När den väl är slut går det snabbt utför, så det gäller att välja sina strider.

Segervillkoren är variabla och avgörs vid spelets slut, så det gäller att hålla så mycket av ön som möjligt, Bataan och Manila, och spara så mycket förråd som möjligt för att vinna.

Japanerna landstiger och expanderar efter en rimlig algoritm, där de blir starkare ju längre in i landet de kommer. Litet märkligt är att de väljer landstigningszoner efter försvaret, oförsvarade i första hand. Jag föreställer mig att japanerna inte hade den informationen, men det kan ju vara design for effect.

Tyvärr leder det i sin tur till perfekt taktik för försvaret. Genom smart placering av trupperna kan man styra var landstigningarna sker på ett sätt som gör att man kan fånga in dem och slå ut dem eller hålla dem isolerade innan de blir ett allvarligt hot.

Litet mindre frihetsgrad i setupen skulle förmodligen kunna lösa detta. Spelet är i alla fall tillräckligt klurigt och intressant för att jag ska vilja fortsätta mecka med det trots den perfekta strategin. Så vi säger väl 3 av 5.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"