Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs To The Green Fields Beyond, Cambrai 1917.

Startat av Strv102r, 29 juli 2010 kl. 15:39:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Mina stormeldar går utmärkt! Men jag har bara am till en eldvals och det är mot den starkaste fienden rakt söder om BOURLON. Denna är reducerad till rest efter stormelden men har starkt defensvt artilleriunderstöd. Min eldvals misslyckas totalt igen! Åter 16% risk för det. Anfallet brlir bara en 1-1 likt förbenat. Men nu har jag tur och slår 1. Fienden slås och jag tar lite terräng. Även 56 lyckas med sitt anfall. Jag närmar mig BOURLON både från söder och sydväst. 6 div kan framrycka över i princip tom terräng då artilleriet utraderar resten av 54 div. Jag kommer in i CAMBRAI. Ochtvå  kavdiv framrycker genast efter! GENOMBROTT!

51 div anfall mot en rest av 20L ser ut att vara en given seger med två kompanier stridsvagnar, men hans starka defensiva artilleri och dålig samordning inom divisionen (slaget en 6...) gör att det blir fiasko och hela divisionen är nu disrupted. Dags att dra ur för återhämtning! 36 div gör just det.

Nedan läget i genombrottsområdet i detalj;

Bara ett problem... Detta är inte läget efter hela rundan. Det är läget efter min omgång. Nu är det tyskens tur att reagera.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Och givetvis trillar tre nya tyska divisioner in vilket tillåter honom att kapsla in mitt genombrott. Nåväl, jag kommer inte riskera att bli av med förband i alla fall. 119 Stosstrupp-tränade divisionen övertar BOURLON från den svaga tillfälligt sammansatta stridsgruppen och avlöser även hjältarna från 20 Landwehr som pinglade 51 höglandsdivisionen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Fjärde dygnet ger mig ytterligare en stor framgång. Ja stor och stor... Något som man inte heller lyckades med historiskt. Med den lilla artam jag har kvar anfaller jag BOURLON som hålls av ett reg ur 119 div. Stormelden går mycket bra, bara en rest av fienden kvar, och eldvalsen... MISSLYCKAS HELT! Men jag slår en etta på själva anfallet så fienden slås helt och staden tas. Det var allt jag hade förmåga till detta dygn. Funderar på ett anfall mot det reg ur 119 som finns i skyttegravssystemet mellan 62och 56 div nästa dygn. Förbättrar min försvarsställning avsevärt... Tyvärr har jag ingen realistisk möjlighet att nyttja hålet i fiendens linje vid BOURLON.

Tysken genomför motanfall mot 1 kavalleridiv med 3 gardesdiv. Den ena eldvalsen ger bra verkan och det blir bara en rest kvar av min brigad som viker, medan den andra eldvalsen misslyckas och båda hans reg blir disrupted. 3 gardes dras därefter ur för återhämtning och ersätts av 21 reservdiv. 34 div täpper till hålet vid BOURLON.

Edit: Detaljbild på genomrottsområdet.

Strv102r

Femte dygnet. Jag genomför mitt anfall mot 119 div reg och lyckas utmärkt både med stormeld och eldvals. Reg slås helt och hållet! 119 div har nu bara ett reg kvar. Min 36 div håller på att återhämta men Haig vill ha en div av mig och han får ta 51 som ju är på 50% i ett bakre återhämtningsområde.

Tysken får in 221 div + lite artilleri som grupperar i norra området i ett bakre väntläge.

Strv102r

Sjätte dygnet. 20 div reducerade brigader har återhämtat sig så mycket att div inte längre som helhet har ett lågt stridsvärde. Gardesdiv omgrupperar aningen bakåt efter anfallet mot 119 div reg föregående dag och blir reserv. Jag har egentligen inga resrver i södra området, men tre div (Gd, 2 & 36) i norra... Kan det vara ett ingångsvärde när tysken ska slå ut sin motoffensiv? Fast försvaret i söder stöder sig på en kanal.

Tysken får in 49 reservdiv, artilleri och en hel del ammunition. Hans tillförsel accelerar medan min dalar.

Strv102r

Sjunde dygnet. Jag låter 12 div avlösa 29 som drar ur för återhämtning. 5 kav förstärks med en frostående kavbataljon och övertar 12 gamla område.

Tysken grupperar 49 reserv mittemot 5 kav och dessutom marscherar 208 div åt samma håll...

Inga strider.

Strv102r

Åttonde dygnet. Utmattningregeln slår till. Av mina div blir 6, 62, 56, 3 och 34 utmattade. Nästan hela norra fronten!!!! Alla brigader i de div blir disrupted! Tysken får 183 och 111 div utmattade. Febrilt förösker jag rotera ut de itmattade div för återhämtning innan det tyska motanfallet slår till. 2 div avlöser 62 som inte hinner bakåt till återhätningsområdena. 36 avlöser 3 som inte bara dras ur för återhämtning utan får mätta Haigs begär för att ta trupp för mig. Dessa urdragningar har drabbat tysken också, men han nyttjade resten av 20L och 9R för att Ludendorff skulle bli nöjd. Två rester av reg medan jag fick ge upp reducerade divisioner. Jag kan ännu inte avlösa 56 div eftersom jag inte vill sätta in alla reserver i gott skick i första linjen. Som tur är anländer 59 och 47 div.

Tysken får in 28 och 5 gardesdiv i söder och han låter 221 div avlösa 34 vid BOURLON. Jag tror jag kan se var hans motanfall kommer sättas in. Mot 56 vid BOURLON och mot 5 kav mellan Bois de Laeau och Rue de Vignes... Hans artilleri grupperar också för att understödja just en sådan offensiv. Liksom hans underhållsbaser.

Inga strider. Lugnet före stormen?

Strv102r

I min omgång av dygn 9, samma dygn som jag är övertygad att fiendens motoffensiv kommer att inledas, försöker göra det bästa jag kan i sista minuten. 29 div rusar fram med två återhämtade brigader och tar över del av 5 kavdiv sektor medan 47 div framgrupperar till nästa linje både som anfallsreserv och som lås västerut. 56 div avlöses av gardesdiv. Detta var ett svårt val. Ska jag ha de i anfallstrid dugliga gardisterna som anfallreserv, men då måste jag ha den nerslitna 56 som försvar av BOURLON? Jag valde att satsa på att försvara BOURLON. Också 59 framgrupperar. Artilleriet som stod precis bakom 5 kav omgrupperar norrut. Det var också en valsituation. Jag kunde ju ha valt att ge tyskens anfallstäter en omgång hurricane drumfire. Men det skulle tömma min ammunitionsreserv och döma förmågan till motanfall och i söder har han ännu en echelong, även om tätbytet skulle ta en halv omgång.

Mitt svåraste val var gardet och 56... 56 skulle nog blivit utplånad av fiendens artillerield. Men även gardet kan, med lite otur, komma att ta så stora förluster att det inte spelar någon större roll att de var fräscha och då har jag sålt min bästa motanfallsreserv som kanonmat....

Läget nedan visar detaljerna i norr och söder:

Strv102r

Tyskens artilleri går bara sådär. Och det misslyckas på fel ställen så han får ingen optimal start direkt. Men han slår ut 66% av gardesdivisionen och tar BOURLON. I söder kommer han över kanalen och tränger djupt in i mina linjer, men tyvärr lite väl smalt... Han når mitt artilleri, men hinner inte ge sig på det. I CAMBRAI börjar han nöta på mina förband med hyfsad framgång.

Detaljer nedan:

Strv102r

Efter tionde dygnet. Fiendens tät i söder sköts sönder av en hurricane drumfire uppföljd av ett anfall från 47 div, men dett kostade mig två disrupted brigader själv! 47 är nu svag, och bara en disrupted brigad står mellan honom och mitt artilleri mellan MARCOING och GRAINCOURT. 12 div är avskuren. Läget är kritiskt!

Men! Fienden har inget under håll kvar! Han har svårt att nyttja framgången främst i söder.

Jag inser dock att jag kommer att tappa CAMBRAI. Han är för överlägsen och kan ta förluster på ett annat sätt och rotera förbanden när de blir disrupted och återhämta dem. Stannar jag tappar jag staden och förbanden. Jag måste dra ur.

Tordan

Först och främst ett stort tack för din konstanta ström av AARs, mycket uppskattat från en som aldrig lyckas komma igång ordentligt själv.

Med risk för trådkapning så fick jag en idé. Jag sitter inte själv och detaljstuderar brickornas ändrade lägen från en bild till en annan men tänkte att dina utsökta beskrivningar skulle kompletteras med enkla animationer. Så här får ni som är kunniga i området ett uppdrag; går det att på ett enkelt sätt slå ihop bilderna till en animation, något i stil med en .gif? Jag tror att det skulle ge i alla fall mig en större förståelse över vad som händer, ungefär som en radarsekvens av regnmolns rörelse över landet.

/Hoppe, out.
/Tord Hoppe

Strv102r

Ännu ett dygn... Jag genomför ett anfall för att ta mig närmare BOURLON från väster och lyckas bra. Jag står bredvid staden. I centern drar jag ur enligt plan och i söder grupperar jag fram för att hindra tysk framryckning mot väster. Han anfaller 5 kav och slår i stort sett ut div. Hans stormtrupper fortsätter framryckningen mot norr i luckor mellan mina förband. I norr gör han inte så mycket. Han avlöser 240 div med den nya men svaga 24 reservdiv och för in starka trupper i BOURLON. I söder återgår den nu utvilade 183 div in i linjen och frigör 5 gardesdiv som hänger på i anfallet.

Strv102r

I söder grupperar jag mest fram den nytillkomna 61. div. Annars är det detaljer i försvarsgrupperingen. I norr genomför jag ett anfall mot 221 div tät som går helt åt h-vete! Stormelden misslyckas helt (en sexa slagen...) och medan eldvalsen blir hyfsad så slår jag en sexa till på själva anfallet. Detta öppnar för ett motanfall av 221 som tar sig fram ytterligare ett par km söderut och snart kan få kontakt med den södra styrkan som även den segar sig fram trots ett stort misslyckat anfall som kräver att motsvarande en division dras ur för återhämtning. Stormtruppernas förmåga att röra sig i ZOC är svår att överskatta. Nästa dygn avser jag återupprepa anfallet mot 221 tät, nu med två återhämtade brigader ur 62 div. Detaljer nedan:

Strv102r

Tre dygn senare. Tysken har sakta lyckats ta sig fram så att bara en disrupted brigad står mellan den norra och den södra kniptången. Jag har genomför flera motanfall i norr med allt från katastrof till halv framgång som resultat. Gardesdivisionen är helt förödd liksom 62. 25 div har anlänt i norr och står nu väster om tyskens kniptång. I söder har jag också en fräsch div som hindrar tysken från anfall mot väster och bakom den 47 div, reducerad, och 4 kavalleri. 12 div har kapilureta liksom huvuddelen av 20. Resten av 320 är nästan inringad ihop med resterna av 1 kav, 2 kav och 2 div. Båda sidor har bara artilleriam till ett anfall med en division per dygn så det går långsamt. Både jag och tysken uppmärksammar norra flanken så jag skickar dit två nya div och tysken 30 div som återhämtat. Således blir ingen stark nog att anfalla i norr. Båda har gott om förband men ingen har resurser i underhåll att anfalla i större omfattning.

Återstår två dygn. Men vi bryter där. Han kanske kan, sannolikt, fullfölja inringningen men ingen kapitulerar på grund av att vara avskuren förrän tre dygn senare vilket gör det oväsentligt ur segersynpunkt.

I VP har jag orskata förluster för 54, tagit FLESQUIERES för 5, byar för 6 och jöjder för 3,75 = 68,75.

Han har orsakat förluster för 64.

En minimal brittisk seger kan tyckas. Men det hela balanseras i mitt tycke av att han nästan har inringat förband för 31 VP och i det området finns byar för 1 VP till.

Strv102r

Jag lyckades bättre än britterna i verkligheten. Jag tog ju BOURLON och halva CAMBRAI och slapp lämna från mig stridsvagnar, artilleri, en del kavalleri och infanteri och inte minst underhåll. Detta försvårade mycket för tysken när han gjorde sitt motanfall. Han lyckades  också sämre rent geografiskt när det gäller att ta (tillbaka) terräng men lyckades med avskärningen, mer eller mindre, vilket de inte gjorde historiskt.

Vad tycker jag då om detta. Spelet har ju alla förutsättningar. Båda sidor får vara på offensiven. Båda får uppleva defensiva kriser. Båda måste prioritera för resurserna svarar inte upp mot ambitionerna. Flyg finns med, även om påverkan av det är minst sagt måttlig. Det som nog kan upplevas som bassligt är artillerihanteringen. Många förband att hålla reda på är det och de kan skjuta på många olika sätt med olika syften med olika mycket ammunitionsåtgång och det är inte säkert att all denna valfrihet tillför så mycket. Om man då inte gillar att planera understöd. Jag gillar det för att det är en integrerad och väsentlig del av riktig taktik. Min motspelare gillar det inte för det är inte chefens jobb. Det är artilleribefälens jobb. Han talar bara om vad han vill ha ut så löser experterna det tekniska. Både jag och min motspelare är/var yrkestaktiker. Det tar tid i spelet (och i verkligheten) att sätta ihop eldplaner. Jag gillar spelet. Det ökar förståelsen för hur man planerade och prioriterade på den tiden. För de som inte är yrkestaktiker kan det nog bli för mycket, det kan ju uppenbarligen vara det för yrkesmannen också beroende på hur brett/djupt intresse denne har för understödjande funktioner. För den som vill ha en lite kalorifattigare rätt på temat kanske MMPs kommande spel kan vara något?