Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Cold War Battles 2: Kabul´79 & Wurzburg Pentomic

Startat av Elias Nordling, 21 oktober 2010 kl. 15:11:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Jag tycker verkligen att SPI:s gamla Modern Battles-system som används här känns urmögigt. Differensbaserade stridstabeller med mycket reträtter och lite förluster och obligatorisk strid om man står i strid. I bästa fall får man rimligt utfall om man tittar från omgång till omgång, det som händer i detalj däremellan tycker jag mest är knasigt.

Hursomhelst, här har vi två scenarior: Sovjetockupationen av Kabul kan vara ett intressant scenario, om än något av en solitärövning. Varianter finns för varierande grad av amerikansk inblandning. Litet krystat kanske, men förhöjer nog spänningen. Jag har inte spelat detta än.

Wurzburg brukar räknas som en SPI-klassiker, som på sin tid väckte en del kontrovers när Borgmästaren i wurzburg fick nys om att det fanns ett spel om att atombomba hans stad.

Då utspelades spelet i nutid. Det är naturligtvis inte aktuellt nu, men i stället för att låta reprinten utspelas i samma 70-tal som SPI-spelet gjorde har man flyttat det till 50-talet, för att kunna få med amerikanska divisioner organiserade enligt Pentomic-dokrinen, där Pentomic står för fem bataljoner och kärnvapenkrig.

Man får välja själv om man vill använda kärnvapen eller ej i spelet, men vem kan motstå, vi talar ju om PENTOMIC-doktrinen!

Tyvärr skapar kärnvapenreglerna en hel del frågor som jag ännu inte fått svar på, och som man borde vänta sig tenderar de att dominera spelet.

Framför allt känns det som kärnvapenreglerna gynnar Nato markant. De har fler bomber, har lättare att planera för var fienden är (man måste planera en omgång i förväg var man fäller sina bomber) och amerikanska pentomic-enheter är mer tåliga mot atombomber. Dessutom kan de utnyttja gamey tactics som att mura in Wurzburg bakom en bombmatta av atombomber så att ryssen inte kan komma åt staden.

Nej det är säkrast att köra utan kärnvapen. Då har man ett scenario som är tillräckligt kul och spännande för att jag åtminstone delvis kommer över mina aversioner för systemet. Förstärkningar på bägge sidor slås med tärning vilket å ena sidan påverkar balansen markant, å andra sidan är det rätt kul. Enheter är oftast bataljoner, men av nån anledning är just ryska stridsvagnsenheter regementen, vilket på grund av systemets begränsningar gör dem till superenheter. Sånt stör mig alltid.

Hursomhelst, sunkigt system, kul situation. Det blir en rätt stark trea från mig.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"