Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av Hexasims Marne 1918: Friedensturm.

Startat av Strv102r, 5 augusti 2010 kl. 07:09:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

#30


Utgångsläget i det förväntade offensivområdet.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#31


Första offensivsekvensen i BLÜCHER. Han anfaller ju som spelet bäddar för, dvs historiskt. Det går bättre än förra gången. Han har lite mer tur med tärningen minst sagt och min linje i CHEMIN DES DAMES kollapsar med stora förluster med bara små för honom. Han står nära SOISSON och är över AISNE i östra området. Jag skyndar till förstärkningar från COMPIEGNE i väster och tar in delar av den strategiska reserven sydväst om SOISSON.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#32


Andra offensivsekvensen. SOISSON faller och tysken fortsätter framåt på stor bredd.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#33


Tredje offensivsekvensen och tysken fortsätter framförallt i centern och norr om SOISSON. För första gången får han en smäll då han ska fullfölja mot de brittiska div väster om REIMS där han bara slår en av två, men tappar en elitdiv själv.

På det hela taget är Blücher en framgång för fienden. Offensiven lyckas och han kammar in 9 VP.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#34


Mina förluster. Tysken har tappat en elitdivision och lite stormtrupper.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#35


GT 2 slår tysken ut Blücher 2. Men han gör det i väster där Gneisenau historiskt slogs ut senare. Han har bara en elitdivision här och inga stosstruppen, men det är bara här han har VP hex inom räckhåll och ett arméartilleri som han har nytta av. Och han får ändå tre sekvenser i centern att fortätta i genombrottet efter Blücher.

I centern når han nästan fram till MARNE.

I väster tar han stora förluster  men får viss framgång. Jag har ju knappt kvar några reserver här längre men nu får jag avdela nya vilket reducerar mängden nya förband till MARNE.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#36


Andra sekvensen. Suddig bild, men man kan se att tyskarna kommit lite längre fram. Dock inget dramatiskt.





Helheten visat att tyskarna når fram till MARNE i den röda cirkeln och även går över MARNE i den lilla gula cirkeln. I den oranga cirkeln tar han en hex men till orimliga förluster. Och rektangeln, ja det är ju bilden ovan i det stora hela.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#37


Tredje sekvensen GT2. Nu mattas tyskens anfallskraft och jag har fått fram förstärkningar. Han kommer inte fram till VP hexen.




Även i centern kulminerar han. Han gör ett försök att ta en VP hex sydost om Viliers Coterres men kommer inte fram.

Blücher II misslyckas med 1 VP marginal.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#38


GT 3. Ingen offensiv från någondera sidan så det är bara en sekvens. Tysken anfaller för att driva bort mig från höjderna intill SOISSON, vilket lyckas, och för att komma närmare ESPERNAY i sydost. Det senare anfallet lyckas över förväntan och han slår båda brittiska divisieonerna där och har öppen väg mot ESPERNAY. Jag skyndar dit reserver, men är i efterhand.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#39


Läget inför GT5. I sydost kommer tysken inte riktigt fram till ESPERNAY utan jag hinner fram till stridskontakt från norr, men han kan fortfarande lösgöra sig och komma in i ESPERNAY eftersom jag ännu inte fått fram några förband dit. I övrigt händer inte mycket.

Men det kommer att hända något. I inledningen av GT 5 förklarar tysken att han slår ut offensiven GNEISENAU (Le Matz-offensiven) i samma område han gjorde det historiskt vilket är det som markeras med den gula rektangeln. Och det är samma område där han i spelet slog ut BLÜCHER II. Efter att han tillfört förband ur den strategiska reserven ser det ut så här i det området:



Jag har en elitdiv som försvarar i täten, men jag är utdriven ur skyttegravarna vilket gör mig mycket sårbar för det artilleri han lyckats kraftsamla. Jag har heller inga reserver att prata om kvar i området då dessa gått österut eller till ESPERNAY.

Vi får se hur det slutar när själva operationsekvenserna GT5 verkställs...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#40


Första operativa sekvensen blir en besvikelse för tysken. Han artilleri får bra verkan, men jag spelar Legion Russe kortet och håller därmed VP hexen han hoppats på för att smöra för kejsaren. Denne blir besviken då inga VP tas första sekvensen, -1VP! Jag avlöser resterna av elitdivisionen med en ny division.

Intressant att tysken inte gör någonting någon annanstans...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#41


Andra sekvensen tar tysken VP hexen. Jag tillför förstärkningar och vägen mot COMPIEGNE ser säker ut. Ingen ko på isen...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#42


Tredje offensivsekvensen lossnar det och tysken får ett genombrott. Men han har svårt att nyttja det och tar bara två VP under GNEISENAU. Offensiven misslyckas således.

Men bara för att den officiellt är över i spelet betyder inte det att han måste avbryta anfallen och framryckningen de kommande rundorna. Han har bara en sekvens per runda, men fortsätta kan han.



Helhestbilden visar tydligt att i förlängningen av hans genombrottsområde (den röda markeringen) har jag inga förband alls utom en division och ett kårartillleri som är på väg in i området (inom den oranga markeringen). Vägen till PARIS är i princip öppen. Tur att han inte har förband som han har handlingsfrihet med för att nyttja detta!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#43


Efter offensivens slut börjar slaget om COMPIEGNE där tysken tar de två norra VP, men jag återtar dem med ett motanfall. Förlkusterna är som sig bör i ett VK1 spel, helt sanslösa.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#44


Ett drag senare har tysken tagit tillbaka VP hexen norr om COMPIEGNE. Han har dessutom tagit 2 VP i en hex på vägen söderut mot PARIS. Jag tar in den italienska kåren som förstärkning och får nu fram en elitdivision som kan stoppa tyskens väg söderut. Sydväst om SOISSON anfaller han och tar terräng längs rödvägen som gåt mot 2 VP hexen bortom den fransk-amerikanska (blå-grönsa brickan) divisionen. Han anfaller också rakt västerut från SOISSON och trycker mig bakåt. Börjar oroa mig för att bli avskuren med förbanden norr om floden AISNE...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.