Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GDWs Red Star/White Eagle.

Startat av Strv102r, 28 augusti 2010 kl. 09:54:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Citat från: "Elias Nordling"Den främsta kritiken mot spelet som jag hört det är att "det polska undret" triggas av en snubbeltråd 12 hexer (eller nåt sånt) från Warsawa. Med denna förkunskap kommer ingen ryss bete sig som den verklige ryssen.

11 hex Elias, inte 12...  Det finns också en regel som arbetar mot det beteendet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

>11 hex Elias, inte 12...

Ja förlåt då att jag mindes en sifferuppgift om ett spel jag aldrig sett som jag hört för 15 år sedan fel. ;-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

I söder återupptar jag anfallen längst i söder med en delvis återhämtad KONARMYIA. Fienden viker.

I norr viker polacken från den gamla tyska ställningnen till nästa flodlinje. Han samlar två div ur polska legionen och någon reguljär div för att undsätta den litauisk-vitryska div (den ljusgröna) som inringats av min snabba framryckning. Han lyckas med anfallet och har räddat den inringade div och jag har två  reducerade div som resultat.
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

KONARMYIA återupptar framryckningen även om man är långt från full styrka. Polacken retirerar.

Västfronten kraftsamlar mot fiendens center och kommer över vattendraget som polacken bygger sin ställning på.

Strv102r

I söder fortsätter polacken att backa.

Och även i norr ger han terräng för att vinna tid.

Helhetsbilden så här halvvägs genom spelet. Den norra och den offensiva gruppen har fått sina arménumreringar i stället.

zilver

Fasligt nära 11 hex-gränsen nu. Den gränsen verkar försvåra att ryssarna kommer så nära Warszawa som de faktiskt gjorde. Vad exakt hindrar ryssarna från att bara stå och mjäka utanför 11 hexlinjen?

Strv102r

Spelet bygger uttalat på att ryssen spelar sportsligt och satsar på sudden death, dvs ta Warzsawa. Om ryssen inte har den läggningen så finns en regel som tvingar honom att under spelets gång genomföra anfall mot Warzawas befästa zon (det röda området) med minst 30 styrkepoäng under ett anfall eller färre under flera anfall bara summan av alla anfall blir 30. Misslyckas han med det justeras seger nivåerna två steg till polackens förmån.

Strv102r

I norr viker polacken bakom nästa vattendrag. Jag är inom 11 hex från WARZSAWA så nu inträffar "undret" men inget märks framför västfronten? Lite milis inom det befästa området runt WARZSAWA, men det är allt?

Fortsatt reträtt för de fega borgarasen. Han utrymmer LVOV, men lämnar garnisonsförbandet kvar att möta KONARMYIA. Tvärtemot vad jag väntat mig sätter han in huvuddelen av förbanden som den polska samlingen ger honom i söder väster om LVOV... De hinner bara avlasta järnvägarna än så länge men man kan ju undra...

Strv102r

Nu får så västfronten ett genombrott som tar mig nästan ända till WARZSAWA! Polackens extra förstärkningar går åt till att besätta WARZSAWAS försvar och få ut en skärm framför staden för att vinna tid.

I söder faller LVOV till mig. De tillfördra starka polska förbanden (under se svaga 1-1-X på de södra stackarna ligger starka inf och kav divisioner) går till motanfall mot KONARMYIA, men med lite resultat.

Strv102r

Efter mitt nästa speldrag. Täten ur Västfronten har nått fram till WARZSAWAS befästa zon! Strax sydost om täten finns KONKORPUS, under Gaj "Khan", med sina 2 div kavalleri. Nu återstår bara att se vad polacken gör i sitt speldrag.

Strv102r

Polacken har inte is i magen. han kunde ha avvaktat ocj samlat stryrka för att senare, om ett GT eller två, gå till motanfall när jag stångats mot den befästa zonen. Men han anfaller redan nu som pilarna på kartan visar.

I söder är det lite standoff då hans bästa förband syns i LUBLIN i ovankant på bilden under marsch norrut. Ukrainarna slåss numera för mig då jag har både KIEV och LVOV.

Strv102r

Anfaller han in i in sädra flank kan väl jag anfalla in i hans östra flank? Sagt och gjort! Jag tar BREST och hotar hans motanfall innan det ens utvecklats. KONKURPUS får klara sig ett tag själva för jag vill inte släppa initiativet utan anfaller i norr mot den vitryska ljusgröna skyttedivisionen, som dock håller...

I söder drar jag igång en ny offensiv västerut mot KRAKOW (utanför kartan) och för att hota WARZSAWA söderifrån. Han blir väl lite villrådig, för de starka skyttediv han nyss drog bort från söder mot norr göra halt i LUBLIN (de syns i nederkant på den övre bilden också) där de kan sättas in snabbt både i söder eller i norr. Handlingsfrihet kanske, men just nu gör de ingenting.

Strv102r

Kommande vecka lyckas jag driva undan vitryssarna i norr och mitt flankhot får poacken att avbryta sin offensiv norrut och bli lite passiv.

I söder tar min offensiv fart igen och jag närmar mig LUBLIN.

Helheten.

Strv102r

Mitt drag: Nu ser det ut som om jag kan omfatta WARZSAWA norrifrån och söderifrån samtidigt! KONARMYIA har ett genombrott i söder och i norr har jag också ett hål att smita genom. Jag står också nära LUBLIN nu. Hans starka gruppering i centern kan anfalla åt båda hållen med framgång tror jag, men bara mot ett i taget.

men han gör just det. Ett anfall i norr och ett i söder vid LUBLIN. I söder grupperar han för att försvåra för KONARMIYA att snabbt kunna nå till södra WARSZAWA medan han förstärker närförsvaret av WARSZAWA i norr.

Strv102r

En vecka senare är min omfattning norr om WARZSAWA i full gång samtidigt som jag försöker binda honom öster om staden.
I söder slår KONARMYIA ett mindre förband och hotar samtidigt hans anfallsförband vid LUBLIN i ryggen samordnat med ett (verkningslöst) anfall söderifrån.

I söder kraftsamlar fienden mot KONARMYIA och slår del av den, men har ger upp LUBLIN. Ett anfall slås också ut i centern. I norr är han passiv