Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Guards Tank (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 6 september 2010 kl. 13:17:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Guards Tank är det första i vad som är tänkt att bli en serie spel med samma system, på slag på Östfronten. Enheterna är bataljoner och regementen, och det första spelet är på slaget om Prokhorovka.

Serier är ju bara bra om systemet är bra, och här blev jag tyvärr rejält besviken. Systemet utgår från SPIs gamla Modern Battles-system, med tillägget två stridsfaser per omgång. Det innebär dels stridstabeller baserade på differenser snarare än odds, dels stridstabeller som huvudsakligen innehåller reträtter, och man måste låsa in motståndaren i ZOC för att döda, dels obligatorisk strid om man står bredvid.

Differenstabeller kan funka under vissa betingelser, men de funkar mindre bra om storleken på enheterna varierar mycket, om många enheter kan anfalla en, eller om man kan stacka. Samtliga dessa är fallet här, vilket innebär att det händer både att man anfaller med två poäng mot en, och 20 mot tio. I det förra fallet slår man på +1-tabellen, i det senare på +10. Helt bisarrt. Å andra sidan känns det ofta som det inte spelar så jättestor roll vilken tabell man slår på, eftersom det mest är reträtter på dem, vilket inte har någon nämnvärd effekt om man inte har ringat in motståndaren, och omedelbar död om man har det. En annan bisarr effekt är att tysken är känsligare för artilleri än ryssen, eftersom hans enheter är baraljoner och därmed har lägre stridsvärden än ryssens regementen.

Med en stor dos suspension of disbelief kan man möjligen köpa systemet, som i de större dragen ger rimliga utfall. Situationen är dock slaget om Prokhorovka, och mycket riktigt upptäcker man ungefär halvvägs in i spelet att man utkämpar slaget om Kursk. Det innebär att man har trupper hoppackade tvärs över kartan, och på denna stridstabell knuffar man mest runt varandra och hoppas på exchange.

Jag kan ha spelat dåligt, men jag kom bara till den andra ryska försvarslinjen, långt från Prokhorovka, innan jag körde fast totalt. Jag har litet svårt att se hur man som tysk ska uppnå historiskt resultat.

Mycket errata i reglerna också.

Jag ger spelet en svag trea i betyg, då jag ändå hade kul så länge det pågick, och spelet inte kändes trasigt.

Glömde fota, sorry! Extra synd då de pastellfärgade SS-trupperna i grönt, lila och blått var en uppvisning i icke-naziglorifierande färgsättning.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Johansson

Hm. Å ena sidan har jag lite svårt att se de naziglorifierande i att använda färger som motsv uniformerna de faktiskt hade, år andra sidan har jag alltid tyckt det är för lite pastell i krigsspel*.

Systemet låter ju rejält skumt, så det lär väl aldrig spela mig ngn egentlig roll vilken färg blipparna har hur som ...

* Fire in the Sky är ett lysande undantag med rosa japaner och bäbisblå amrisar.

Elias Nordling

CiteraSystemet låter ju rejält skumt

Det märkliga är ju att det som är skumt är samma sak som SPI använde i dussintals spel som idag räknas som klassiker. Folk hade sämre omdöme förr, och idag är de nostalgiska.

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Glömde fota, sorry! Extra synd då de pastellfärgade SS-trupperna i grönt, lila och blått var en uppvisning i icke-naziglorifierande färgsättning.
Jag kan nog hjälpa till med en och annan bild, men det dröjer ett par dagar till. Hav tålamod!
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

A F

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraSystemet låter ju rejält skumt

Det märkliga är ju att det som är skumt är samma sak som SPI använde i dussintals spel som idag räknas som klassiker. Folk hade sämre omdöme förr, och idag är de nostalgiska.

Vilka spel tänker du på då?

Elias Nordling

I stort sett alla deras Quad-spel som utspelar sig under andra världskriget och framåt.

Elias Nordling

Jättefint, mode! Har du någon bild på Kaiser's War får du gärna lägga in den också!

A F

Citat från: "Elias Nordling"I stort sett alla deras Quad-spel som utspelar sig under andra världskriget och framåt.

Då tänker jag på något annat gammalt östfrontsmonster där man liksom fööööööööööser Röda armén över kartan.

Elias Nordling

skulle kunna vara Typhoon?

A F

Citat från: "Elias Nordling"skulle kunna vara Typhoon?

Nått storstrategiskt. Tjugo brickor per sida.

Elias Nordling

Östfrontsmonster med tjugo brickor per sida? Nu tappade du mig.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Östfrontsmonster med tjugo brickor per sida? Nu tappade du mig.

Storstrategiskt spel. En bricka typ en armé.

Elias Nordling

Inte World War, med hela världen på kartan?

P-O Jönsson

Hade inte Typhoon WaR systemet? Army Group SOuth quaden hade väl odds, eller missminner jag mig? Island War Quad hade i väl också odds, eller?
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Snowfox

Typhoon är urmodern till det spelsystem du ser i bl a Vicotry in the West serien och modernare iterationer såsom Iron Tide och The Killing Ground. Designades av bl a av Joseph Balkoski.

Då det gäller spelsystem med "oblodiga" CRT resultat, så inte är det frågan om att fösa motståndaren framför sig. Rätt spelat är systemet allt annat än oblodigt. Av ditt sätt att beskriva din upplevelse låter det som om du inte har nått i mål med analysen än.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.