Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR Baltic Gap (OCS)

Startat av sfclinken, 14 september 2010 kl. 17:44:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Vi får se vad som händer. Men generellt tycker jag att han har varit på tok försiktig hittills. De förluster jag har tagit har varit minst sagt måttliga. Det är först nu i Daugavpils som jag har låtit mig bli inringad och kommer förlora ett antal bra enheter. Idritsa räknar jag inte då det bara var Litauiska enheter, som förvisso gjorde en heroisk insats i att fördröja ryssen.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Hmmm. Kanske man ska ta och lägga lite pistorler på det här spelet...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Andreas Lundin

superspel! :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Maglica

Slick AAR!
Robert Maglica

sfclinken

29:e Juli

Ryssen vann initiativet och valde att gå först.

På högerflanken faller Rezekneh och öppnar nu upp denna viktiga järnvägsknutpunkt. Framryckning mot Ostrov och två ryska pansarbrigader förstärkta med en T70 Gardesbataljon slår sig över Velikaya.

I centern håller de tyska försvararna Daugavpils emot ännu ett anfall. Förnödenheterna börjar sina och ryskt jaktflyg hindrar möjligheterna att flyga in supply. Det är bara en tidsfråga innan staden faller men innan det sker kan ryssen inte avancera mot Riga och han har dessutom kraftsamlat massor med förband just runt Daugavpils vilket öppnar möjligheter längre västerut...

Västerut sker ingenting. Ett misslyckat flyganfall mot Panevezhys gör att ryssen inte vågar genomföra anfall mot staden. Hans försörjningslinjer och möjligheter till flankskydd här är i stort sett obefintlig eftersom i stort sett all trupp är längre österut vid Daugavpils. Verbände von Strachwitz, bestående av pansarspaning ur 11:e SS Div, 3 fristående bataljoner med StuG samt en bataljon med Nashorn går över floden Daugava vid Krustpils och förbereder anfall.

Mina tyskar drar sig tillbaka ytterligare i centern. Vid min vänstra flank öppnar enheter runt Ostrov vägen till Pskov igen och urdragning påbörjas, förvisso lite sent. Antagligen faller Ostrov nästa runda men området har hållts bra mycket längre än föväntat iallafall.

Vid Panevezhys händer desto mer intressant. Verbände von Strachwitz framrycker och med understöd av Ju87:or slår man en rysk INF Div och erövrar förnödenheter och ett gäng med lastbilar. 101:a Pansarbrigaden intar Kedainia och Jenava och skär av ryssens försörjningslinjer. Dessutom anländer 7:e och 12:e Pz Div från Vaterland och grupperar för att kunna slå de ryska förbanden vid Panevezhys i grunden....

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Daniel H

Kanon AAR!
Sitter själv och testar lite av spelet just nu.
En fråga som dykt upp är : De ryska SP som man får varje runda är de per Entryarea eller per Entryhex?

sfclinken

Citat från: "Daniel H"Kanon AAR!
Sitter själv och testar lite av spelet just nu.
En fråga som dykt upp är : De ryska SP som man får varje runda är de per Entryarea eller per Entryhex?

Klippt från den officiella BG Erratan:

"12. On the Soviet Supply Table, each Entry Area listed receives the given number of SP. If there are multiple
Entry Hexes in a given Entry Area, such as the pair of Entry C locations, the indicated SP can be split as desired between the hexes."
GMY Peter

Daniel H

Jaha!

Då blir det svårt för ryssen att nå sin Pop-level de närmsta rundorna. Tack för infon.

sfclinken

Det är snarare en fördel att ligga efter i POP i början eftersom du får extra supply när Axis får VP. Men man ska inte halka efter för mycket...
GMY Peter

Daniel H

CiteraDet är snarare en fördel att ligga efter i POP i början eftersom du får extra supply när Axis får VP. Men man ska inte halka efter för mycket...

Jag måste ha missat detta i regelboken. Hur funkar det?

sfclinken

Citat från: "Daniel H"Jag måste ha missat detta i regelboken. Hur funkar det?

Läs erratan:

http://www.gamersarchive.net/theGamers/ ... a.htm#bgap
GMY Peter

Mat-Göt

Efter att ha försökt hålla emot tyskarna i 26 rundor 1942 i Case Blue är det inte utan att man drägglar över ryssarnas stats. Ska propsa få att spela ryss när/om vi kör BG igen.

Funderade över om man som ryss skulle försöka satsa allt på att braka sig in i Pskov istället för att trycka sig in i "gapet" till vänster. (Det är väl söder på kartan?) Så slipper man Daugavpils. Nån som har försökt? Lyckats?

sfclinken

Jag säger inte att det är omöjligt men det är extremt svårt att kraftsamla rakt på Pskov utan att tappa "momentum". Det går helt enkelt åt för mycket supply. Dessutom tror jag att de förband som anländer via Kaunas eventet behöver supporten via Daugavpilss för att inte sitta på fisens mosse.

Däremot är det fullt möjligt att snabbt skapa ett hål vid Ostrov. Man kan inte framrycka så långt men tillräckligt för att hota supplylines till Pskov (och därmed hota svälta ut staden) samt att tyskens försvarslinje söderut mot Idritsa kolllapsar.
GMY Peter

sfclinken

Första veckan i Augusti innebar ett antal bakslag för ryssen. Även om Daugavpils föll i månadsskiftet så har det gått alldeles för långsamt. Pskov faller också men den 8:e Augusti når tysken 10 VP och Stalin tröttnar på sin befälhavare. Nu ska vi spela om för att nyttja det vi tagit lärdom av...
GMY Peter

sfclinken

Jag har nu spelat "Doppelkopf" ett par gånger PBEM Vassal med lite olika resultat. Frågan är hur ni andra brukar göra på sådana här korta scenarion. "Doppelkopf" är 5 turns och om en spelare får dubbelrunda så känns det som att hela balansen rubbas och man får en stor fördel.

Ska man strunta i initiativ och bara köra på varannan????

Hur gör ni???
GMY Peter