Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_MB

Landstigningar i krigsspel

Startat av MB, 6 oktober 2010 kl. 09:12:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

MB

#15
Det blev många intressanta aspekter på landstigning här i tråden.
TKG låter som ett väldigt stort företag som det verkligen också var och War in the Pacific verkar ha en egen lösning på landstigning. OCS har sina brister med LSTs.

Det ska bli intressant ett se vad Normandy 44 och det nya numret av Strategy & Tactics med landstigningen vid Dieppe har att säga om ämnet.

Elias Nordling

#16
Jag skulle säga att landstigningar i spel blir ett icke problem om spelet i sig handlar om enbart landstigningen, som i fallet med Operation jubilee. Som för övrigt bygger på D-Day at Omaha Beach som i miutt tycke var förra årets bästa spel.

Jag har läst reglerna till Jubilee nu, och det verkar lovande, inte en rak kopia av Omaha bara. Enda problemet är att situationen vad jag förstått var så ruskigt ensidig. Vi får se.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

silversixx

#17
Citat från: "MB"Det blev många intressanta aspekter på landstigning här i tråden.
TKG låter som ett väldigt stort företag som det verkligen också var och War in the Pacific verkar ha en egen lösning på landstigning. OCS har sina brister med LSTs.

Det ska bli intressant ett se vad Normandy 44 och det nya numret av Strategy & Tactics med landstigningen vid Dieppe har att säga om ämnet.
Nu har jag inte spelat så många landstigningsspel förutom just TKG och TCS: Bloody Omaha. Det senare gav mig bara huvudvärk av tristessen, men TKG är fantastiskt nagelbitande. Kanske för att de lyckats med illusionen om att du har ett "val" vid landstigningen, men att utfallet nästan alltid blir historisk. Även om kanske just Omaha Beach kan bli en bra mycket blodigare affär ;)
Sen har de ju såklart med Point Du Hoc, och där brukar det vara stort humorvärde för båda spelarna.

Andreas Lundin

#18
Efter att ha spelat några stycken landstigningar i The Battle for Normandy och några i Normandy '44 samt några i Overlord (TKG), så...

...rent spelglädjemässigt så är Overlord roligast (även luftlandsättningen). En dimension som gör det kul (och som inte är nämnd ovan) är ovissheten på tysk sida om när förbanden i reserv bortom stranden släpps iväg mot stranden.

Det tillför mer storytelling till en annars lite knökigt tråkig pappbitsflyttar- och tärningsslagsövning - som ju landstigningar lätt blir.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

silversixx

#19
Citat från: "Andreas Lundin"Efter att ha spelat några stycken landstigningar i The Battle for Normandy och några i Normandy '44 samt några i Overlord (TKG), så...

...rent spelglädjemässigt så är Overlord roligast (även luftlandsättningen). En dimension som gör det kul (och som inte är nämnd ovan) är ovissheten på tysk sida om när förbanden i reserv bortom stranden släpps iväg mot stranden.

Det tillför mer storytelling till en annars lite knökigt tråkig pappbitsflyttar- och tärningsslagsövning - som ju landstigningar lätt blir.
Det glömde jag bort och det har du helt rätt i. Faktiskt bra kul att se Tysken svettas när han återigen rullar en etta i aktivering (Jonas har nåt inofficiellt rekord när det gäller sovande tyskar).

Profit

#20
Jag har alltid gillat landstigningarna i WestFront/EuroFront, men det är ju inte riktigt samma skala. Jag kan tänka mig att det ultimata landstingningsspelet vore ett där du får designa själva landstigningsschemat, gärna med många intressanta val så klart, och sedan måste "parera" slumpens nycket när din plan når slagfältet.

Snowfox

#21
Jag har bara spelat två spel med riktiga invasionsregler.

SPI:s "Atlantic Wall" - Normandie på bataljonsnivå och kartskalan 1 km hex. I det hade de lagt in ett separat minispel som tog dig igenom första dagen. Alla bataljoner bröts ned i enskilda kompanier som landsteg i vågor på respektive strand. Efter varje våg försökte du slå dig igenom det tyska försvaret. Även de luftlandsatta trupperna landade i kompanier. Reglerna tog upp ca 6 sidor har jag för mig.

Critical Hits "D-Day the Great Crusade" - Normandie på regementsnivå. Även här har designern skapat ett litet minispel för själva stormningen av stränderna. Förbanden bryts ned i bataljoner och stormar i land i vågor precis som i Atlantic Wall. De tyska förbanden består av olika mindre grupperingar samt befästningsverk. Befästningsverken har olika styrka och placeras ut slumpvis vilket gör att den allierade spelaren inte vet på vilken strand ett nytt Omaha kan utspela sig. Det är en turkomponent som inte passar alla spelare men själv tycker jag att det gör det lite intressant när man spelar. Att få ett Omaha på Gold eller Juno samtidigt som 21:a pansardivisionen släpps lös på stranden är...en intressant spelupplevelse. Dessa invasionsregler kommer i en expansion till grundspelet som säljs separat, men när jag köpte spelet följde de med i basspelet.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.