Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nytt Leipzig spel

Startat av P-O Jönsson, 17 september 2010 kl. 11:11:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 Gäster tittar på detta ämne.

P-O Jönsson

Pratzen editions släpper sitt Leipzig monster om några veckor. Är det någon som testat systemet?
http://didier-rouy.webs.com/leipzig.htm

Det har tydligen kommit tre-fyra andra spel med samma system.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

P-O Jönsson

Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Fredrik H

Jag har inte spelat tidigare spel med har preordrat detta. Tio kartor är väl det värsta monster jag hört om, men Leipzig är ett riktigt intressant slag och Pratzen har i mitt tycke visat att de är originella och duktiga. Jag ser fram emot att få se Bernadotte leda svenskarna mot död och undergång..

:)

A F

Citat från: "Fredrik Hornegård"Leipzig är ett riktigt intressant slag o

450000 man försöker alla tränga sig in i Leipzig...

Erik Axel

Fruktiga blippar...

Fredrik H

Jag kan hålla med om att det är ett trångt och blodigt slag, ungefär som många slag tenderade att bli mot slutet av Nappes karriär. Däremot finns det intressanta avvägningar för fransmännen vad gäller prioriteringar och så. Dessutom så är det kul att se i princip alla stora och flera mindre av Napoleonkrigens många kontrahenter. Vi får se om det här verkligen kommer att spelas, men megalomanen i mig vill gärna stötta grandiosa spel av monsterspelsvisionärer.

A F

Citat från: "Fredrik Hornegård"Jag kan hålla med om att det är ett trångt och blodigt slag, ungefär som många slag tenderade att bli mot slutet av Nappes karriär. Däremot finns det intressanta avvägningar för fransmännen vad gäller prioriteringar och så.

Vet inte om någon av de sena big ones är så mycket roligare, i och för sig.  

Citat från: "Fredrik Hornegård"Dessutom så är det kul att se i princip alla stora och flera mindre av Napoleonkrigens många kontrahenter.

Tror att alla är där utom möjligtvis portugal. Set finns Spanjorer i Franska armén IIRC.

Snowfox

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Fredrik Hornegård"Leipzig är ett riktigt intressant slag o

450000 man försöker alla tränga sig in i Leipzig...

Lite som när man ska ta sig in på Globen vid en utsåld konsert då?  :D

10 kartor, det är ju värre än War in Europe...yikes. Men det måste se grandiost ut när det är uppställt.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

A F

Citat från: "Snowfox"10 kartor, det är ju värre än War in Europe...yikes. Men det måste se grandiost ut när det är uppställt.

Tror det är ett av skälen till att jaag inte spelar några krigsspel alls för ögonblicket. De ser grandiosa ut och går inte att spela

bismak

vill prova vill prova vill vill!

Jag tror jag tar mig vatten över huvudet, är relativt grön på området men dras till de här jättemonsterspelan  :P

Fredrik H

Det är på bordet nu, men bara ett "litet" scenario på 4 kartor. Jag ska komma med en utförligare recension senare, men jag kan säga att det verkar fungera helt okej. La Bat light på något vis.
Monsterspel har verkligen en lockelse som är svår att motstå.

BernadotteOnline

Citat från: "Fredrik Hornegård"Det är på bordet nu, men bara ett "litet" scenario på 4 kartor. Jag ska komma med en utförligare recension senare, men jag kan säga att det verkar fungera helt okej. La Bat light på något vis.
Monsterspel har verkligen en lockelse som är svår att motstå.

Kanske har du lite erfarenheter av scenariot?

Fredrik H

Jo, men med betoning på lite. Spelet är enkelt men fyller förväntningarna på ett nappe-spel; formationer, kavalleri och färggranna ledare. Det flyter på rätt snabbt, vilket nog är nödvändigt för Leipzig. Hela slaget är, trots sina tio kartor, mindre avskräckande än till exempel större La Bat-spel (om man har plats dvs).
Jag tror att det kan vara en rätt häftig grej om man kör i team och med de mer avancerade commandreglerna (drar åt CWB-hållet).

Vi spelade Marmont mot Blucher och fick ett relativt rimligt historiskt resultat; Blucher tryckte undan fransmännen men led större förluster. Jag hoppas att de trycker några mindre slag, systemet är okej, snabbspelat (om man jämför m La Bat) och det är snygga brickor.

BernadotteOnline

Citat från: "Fredrik Hornegård"Jo, men med betoning på lite. Spelet är enkelt men fyller förväntningarna på ett nappe-spel; formationer, kavalleri och färggranna ledare. Det flyter på rätt snabbt, vilket nog är nödvändigt för Leipzig. Hela slaget är, trots sina tio kartor, mindre avskräckande än till exempel större La Bat-spel (om man har plats dvs).
Jag tror att det kan vara en rätt häftig grej om man kör i team och med de mer avancerade commandreglerna (drar åt CWB-hållet).

Vi spelade Marmont mot Blucher och fick ett relativt rimligt historiskt resultat; Blucher tryckte undan fransmännen men led större förluster. Jag hoppas att de trycker några mindre slag, systemet är okej, snabbspelat (om man jämför m La Bat) och det är snygga brickor.

Jag har letat efter systemregler, men det hänvisas bara till ver 3. Finns någonstans så man kan få lite med känsla för flödet i spelet och hur avskalat det är för att få det spelbart.

magnus lindström

Utan att ha spelat Triumph & Glory så väntar jag nog på dettaspel ändå. 10 kartor, hur ska man kunna spela det solo? :)