Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Objective: Kiev (Victory Point Games)

Startat av Elias Nordling, 14 september 2010 kl. 13:11:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Objective: Kiev är uppföljaren till The Arduous Beginning, spelet som tog Battle For Moscow-systemet till Army Group Center i början av Barbarossa 1941.

Reglerna är i stort sett identiska med TAB, enda skillnaden är att tyskarna inte får någon överraskningsomgång. I stället är det ryssarna som de två första omgångarna får bonus på stridsstyrkan vid anfall. Som bekant bet ryssarna från sig rejält i striderna mot Army Group South.

Jämfört med de tidigare spelen i serien får man gå ut litet mer försiktigt som tysk. Men om man som ryss blir övermodig kan man lätt få se hela sin arme inringad! Händer det ska man inte misströsta, det drattar in så mpass mycket förstärkningar och replacements mot slutet att man ändå har en hygglig chans till motanfall för att ta de två städer på kartan man behöver för en seger.

Som jag skrev i min recension av The Arduous Beginning är systemet inte riktigt lika elegant som i battle For Moscow, men ökningen i svårighetsgrad är trots allt mycket liten, och spelet gör ett bra jobb med enkla medel att skildra fälttåget.

Situationen är intressantare än den var i The Arduous Beginning, och jag gillar hur spelet går igenom olika faser allteftersom krigslyckan växlar. En utmaning för tysken att vinna, men det är bara kul, tycker jag.

Trevligt litet snabbspelat spel med högt omspelningsvärde. Det fåren fyra av fem i betyg av mig.

Inga bilder för stunden, min server är nere.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Här är bilderna nu:

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"