Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Op Garbo scenario 4

Startat av Nisse, 19 september 2010 kl. 17:09:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nisse

Jag tänkte köra scenario 4. En svensk pansarbataljon anfaller för att nå stranden. I vägen står en rysk stridsvagnsbataljon samt psk kompani. Uppgiften är inte enkel. Minst 3 strv plut måste ta sig av spelplanen i det nedre vänstra hörnet för en major victory, om två plutoner kommer igenom är det en minor victory, en pluton en draw och ingen pluton rysk seger.

Svensken kommer in på två täter i övre högra hörnet med ett strv och ett pbv komp i varje tät. En lvrbbv är ansluten med ena täten.

Svenskens taktik är tänkt att köra så det ryker och försöka rejsa av planen. Ryssens taktik är nästan enklare, stoppa svensken. Båda sidor vet hur viktigt det är att strv måste igenom/inte får komma igenom. Svensken vill gärna braka ned på stranden och leka sänka fartyg, ryssen vill helst undvika att få sina ro-ro fartyg skjutna i sank.

Ryssens grunduppställning. psk söderut och strv norrut. Tanken är att psk skall kunna blockera vägen med infanteri som svensken måste mala ned, vilket tar tid. Under tiden så skall strv då kunna komma i en omfattning och slå svensken medans svensken stångar sig blodig mot psk enheterna.

Svensken har tur med aktiveringarna och rullar in på brädet.

Ryssen börjar också förflytta sig. Psk rullar söderut för att ta upp sin spärrposition.

Ryssen har rullat fram och börjar skjuta lite, dock utan resultat. Svensken har haft lite otur med aktiveringarna genom att psk får aktivera innan strv. För att inte psk skall få rusa iväg så får jag offra de och invänta strv.

Ögonblicksbild i GT2. Strv fick iväg några pilar och en T72 slogs ut. Halva det kompaniet ryckte fram

Söderut rycker strv och psk fram. Där kommer snart artilleriet att få börja förbekämpa. Sen skall strv få skjuta lite och sen får psk rulla in. Det är i alla fall planen. Om den överlever GT3 är en helt annan fråga...

Nisse

Så var det dags för GT 3 och en sovjetisk SU 25 frogfoot sveper in efter order av röd befälhavare. Strax därefter fyrar lvrbv av en robot och Frogfooten går i backen. Så var det med det flygunderstödet...

Svensken styr med alla upptänkliga enheter mot ett smalt gatt mellan kartkant och floden. Dock går det lite trögt eftersom sovjetiskt infanteri hunnit ned i gattet. Jag vill gärna mjuka upp dem med lite artilleri först och sen låta pansarskytte rulla fram så det blir lite av ett stando.

Kanske fel eftersom T72 börjar rulla framåt över bron norrut. Känns som att svensken börjat tappa tempo liksom. Några plutoner strv får ta upp striden med T72 men blir disrupted och reduced utan att själva orsaka något. Artilleri mot infanteriet ger effekt.

GT 4 och pansarskytte rullar fram och gör avsittning. Nu måste ryssen rökas ut! Två Hind helikoptrar dyker upp och lvrbbv fyrar återigen av ett skott och en Hind blir disrupted.

Den där rb70 skytten kan nog se fram emot en medalj, om han överlever...

Sen tar GT 4 slut!

Svensken får nog sätta fart nu.

Andreas Lundin

Man blir förbannat sugen på att lira, men jag vet med mig att jag skulle ruttna på chit-pullsystemet.

En och annan fråga. Hur upplever du scenarierna? Är det realistiska stridsavstånd och kan man gruppera förbanden på "reglementsenlig" bredd? Finns utrymme för manöver?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Nisse

Hmm eftersom jag hittat på scenarierna så är jag nog så partisk och jävig man kan bli...

Strv102r är nog betydligt mer kompetent än mig att avgöra om det är realistiska avstånd och om man kan manövrera.

Men då han också provspelat alla scenarier så tror jag dom är helt ok.

I detta scenarie blir det lite komprimerat eftersom endast två "vägar" finnns för att ta sig fram till nedre vänstra hörnet. Antingen över bron där en rysk stridsvagnsbataljon står och väntar eller gattet längst ned på kartan. Där kan det lätt bli lite trafikstockning.

Min "lösning" var ganska rakt på sak, inga svepande manövrar eller så utan mer rakt på full fart framåt. Jag tror att Strv102r kommer med en betydligt mer genomarbetad och elegant plan...

I andra scenarier finns defintivt plats för manövrar och korrekt bredd!

Hoppas det gav lite svar på dina frågor.

Chit-pull systemet får man leva med. Jag tycker det funkar rätt bra men visst blir det lite konstigt ibland.

Nisse

Så börjar GT 5

Ryska AH börjar med att försöka skjuta bort lvrbbv men slår uruselt. Första helikoptern får in en träff men den räddar lvrbbv. Andra helikoptern får in två träffar men även här räddas en så slutresultatet blir bara disrupted. Nere i gattet börjar svensken röra sig framåt, pansar får gå först även om det finns infanteri i närheten. Just nu måste hastighet prioriteras framför säkerhet. Svenskt pansar dundrar in i stadshexen där en disruptad rysk pluton finns. Striden blir kort och i svenskens favör. Kanske lite dumdristigt men om en enheter är disruptad så är den inte särskilt bra i närstrid, därav risktagandet med pansar mot infanteri i bebyggelse. Vägen måste nämligen öppnas nu.

T72 norröver får aktivera och skjuter mot en svensk S-pluton dock utan större resultat, delar av bataljonen går över bron för att angripa svensken i ryggen. Fler T72 kan köra "move and fire" men resultatet är klent, svensken får skjuta op fire men helt utan resultat.

Svensken har brutit upp försvaret söderut. De strv S som fick skydda ryggen har också gjort bra ifrån sig och slagit ut några T72. Bäst (som vanligt) har pvrbbv varit, en Hind sköts ned innan den andra Hinden äntligen lyckades slå ut lvrbbv.

lvrbbv måste få den största elogen. Den lyckades helt neutralisera det ryska flyget. SU25 sköts ned direkt och Hindarna fick ducka robotar mest hela tiden. Till följd av detta fick Hindarna spendera tid med att försöka slå ut luftvärnet vilket fick till följd att pansaret fick strida ifred. Lite tur när ryssen helt misslyckades slå ut lvplut pga usla tärningsslag och mycket tur för svensken, men sånt är livet.

Ett svenskt strv komp fick nu fri lejd och rullade av spelplanen, 1 hq och två strv plut vilket minst gav en minor victory. Jag funderade på om de skulle stanna kvar och slå ut lite BMP vagnar men tänkte på victory conditions och verklighet. Varför ödsla tid med att slå ut några pansarskyttefordon om en hel strand full med fartyg finns att tillgå? Kriget vinns INTE genom att jaga enstaka pansarskyttefordon.

Norröver fortsatte striderna lite med en svensk strvplut utslagen men tre ryska T72 plut utslagna.

Söderut rensade svenskt infanteri upp i staden mot ryskt infanteri. Artillerield och close assault vann dagen där.

Någon turn senare så lyckades ytterligare ett strv komp bestående av 1 hq och två strv plut rulla av. Nu avslutade jag eftersom victory conditions var major victory om tre svenska plutoner rullat igenom.

AAR:n blev lite rumphuggen nu på slutet då jag egentligen spelade klart i måndags men inte hann skriva förräns nu...