Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hotbilder, kapacitet och återtagning.

Startat av EvilSpook, 4 oktober 2010 kl. 15:07:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Är vi för svaga militärt?

Nej
1 (2.8%)
Ja - vi är rökta.
18 (50%)
Ja - men vi hinner bygga ett försvar i tid.
4 (11.1%)
Militär kapacitet är inte lösningen på säkerhetsfrågan.
11 (30.6%)
Det kommer inte finnas en militär hotbild i framtiden.
1 (2.8%)
Ingen åsikt
1 (2.8%)

Antal personer som röstat: 37

Omröstningen har avslutats: 18 november 2010 kl. 14:07:24

Johan Karlsson

Citat från: "Tryggve"(Jag har inte riktigt förstått varför ryssarna skulle vilja ockupera Gotland för att skydda gasledningen heller. Har de inte tillräckliga styrkor på plats i Kaliningrad för det? Dessutom har de redan baser mm där, och behöver inte frakta allt till Gotland och bygga upp det där igen.)

Gotland är nyckeln till hela östersjön.
Med luftvärn på denna ö skyddar du luftrummet mellan Sverige och Baltikum och ända ner till norra Polen. Alltså en väldigt stor del av gasledningens sträcka. För vår del gissar jag att det är mycket billigare att beväpna gotland än att skaffa kapacitet för krig på öppet hav.

Tryggve

Citat från: "Johan Karlsson"Gotland är nyckeln till hela östersjön.
Med luftvärn på denna ö skyddar du luftrummet mellan Sverige och Baltikum och ända ner till norra Polen. Alltså en väldigt stor del av gasledningens sträcka. För vår del gissar jag att det är mycket billigare att beväpna gotland än att skaffa kapacitet för krig på öppet hav.
Fast sjömålsrobotar och de senaste S-300/S-400 SAM-systemen i Kaliningrad borde ändå räcka rätt bra för att täppa till Östersjön och skydda gasledningen om det blir ett problem. Nu vet jag inte om ryssarna har S-400 i tjänst, iofs.

EDIT: enligt denna så ska S-400 sättas i tjänst i Kaliningrad. Hur det gått med det är jag inte insatt i.
http://geimint.blogspot.com/2008/08/air ... ngrad.html

Men lösningen för vår del är väl då att sätta några bataljoner på Gotland i så fall...

Blir det en storkonflikt mellan NATO och Ryssland så lär väl ryssarna dra åt gaskranarna...

Tryggve

Citat från: "EvilSpook"
Citat från: "Tryggve"... jag bara gick på listan över försvarsutgifter i världen, där det ändå verkar vara relativt sällsynt med siffror på 5% av BNP.
Det är nog ganska sällsynt att man är granne med en stormakt (om man inte öppet spelar med eller mot) och betala mindre än så.
Historiskt sett tror jag (har inga belägg alls) att man fått betala högt för sin självständighet eller tvingats bita i kudden.

//EvilSpook
Det är ju möjligt att det är så historiskt, men det verkar inte vara så vanligt idag., om man ska tro på de siffror som fanns i länken.

Små länder har ju också en rätt begränsad möjlighet att tävla med de stora , det är väl om något man lär sig av historien.

Mode

Citat från: "Strv102r"Det är en fråga om prioriteringar.
Och prioriteten styrs i sin tur av vilken mentalitet man har. Förmodligen är det mentaliteten som spelar störst roll för oss.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Mode

Citat från: "Tryggve"Ekonomin och hotbilden måste väl vara det som styr, realistiskt sett.
Det förutsätter att besluten tas enbart med utgångspunkt i logiska argument. Hur det ligger till med den förmågan och viljan för en genomsnittlig kärriärpolitiker får var och en själv fundera över ...

Mode

Citat från: "Tryggve"Jag har inte riktigt förstått varför ryssarna skulle vilja ockupera Gotland för att skydda gasledningen heller.
Däri ligger nog pudelns kärna - många beslutsfattare förstår inte (eller vill inte/törs inte säga offentligt) hur ryssarna tänker. Och ändå tillhör dylik kunskap diplomatins och politikens elementa!

Tryggve

Citat från: "Mode"
Citat från: "Tryggve"Jag har inte riktigt förstått varför ryssarna skulle vilja ockupera Gotland för att skydda gasledningen heller.
Däri ligger nog pudelns kärna - många beslutsfattare förstår inte (eller vill inte/törs inte säga offentligt) hur ryssarna tänker. Och ändå tillhör dylik kunskap diplomatins och politikens elementa!
Menar du att ryssarna tänker annorlunda än andra stor/supermakter? :-) Mitt intryck är att de beter sig ungefär som andra stor/supermakter genom historien.

Intrycket jag har fått nu är att ryssarna ser NATO:s utvidgning österut som ett reellt hot, och att främst är det som man koncentrerar sig på.

Tryggve

Citat från: "Mode"Det förutsätter att besluten tas enbart med utgångspunkt i logiska argument. Hur det ligger till med den förmågan och viljan för en genomsnittlig kärriärpolitiker får var och en själv fundera över ...
Vet inte. Men mitt intryck att rätt mycket av försvarsdebatten nog ändå fortfarande styrs av rysskräck, och frågan är om det är så lyckat egentligen. Man kan ju missa andra hot om man fokuserar på ett upplevt. När det gäller gasledningen så undrar jag t ex om inte tyskarna skulle kunna vara beredda att agera hårt för att skydda den också, de kommer ju att vara rätt beroende av den...  

Men jag är ingen expert. :-)

Johan Karlsson

Citat från: "Tryggve"Fast sjömålsrobotar och de senaste S-300/S-400 SAM-systemen i Kaliningrad borde ändå räcka rätt bra för att täppa till Östersjön och skydda gasledningen om det blir ett problem. Nu vet jag inte om ryssarna har S-400 i tjänst, iofs.

EDIT: enligt denna så ska S-400 sättas i tjänst i Kaliningrad. Hur det gått med det är jag inte insatt i.
http://geimint.blogspot.com/2008/08/air ... ngrad.html

Men lösningen för vår del är väl då att sätta några bataljoner på Gotland i så fall...

Blir det en storkonflikt mellan NATO och Ryssland så lär väl ryssarna dra åt gaskranarna...

40N6 missile hade en imponerande räckvidd. Du förstår jag talar hellre och avslöjar min okunskap än är tyst och låter er tvivla  :)

Jag vill ändå hävda att Gotland är strategiskt viktig i östersjön.

Tryggve

Citat från: "Johan Karlsson"40N6 missile hade en imponerande räckvidd. Du förstår jag talar hellre och avslöjar min okunskap än är tyst och låter er tvivla  :)
:-)
Det är en imponerade missil, dock är frågan om den verkligen är i tjänst, det har jag ingen koll på, måste jag erkänna... :-)

Citat från: "Johan Karlsson"Jag vill ändå hävda att Gotland är strategiskt viktig i östersjön.
Det kan jag väl bara instämma i. Frågan är väl hur viktig. Det är väl den stora frågan.

Johan Karlsson

Citat från: "Tryggve"Det kan jag väl bara instämma i. Frågan är väl hur viktig. Det är väl den stora frågan.

Tillräckligt viktig för att vi skall ha militära förband där anser jag i dagens läge. Men betydelsen minskar med takten på utvecklingen av nya vapen med allt större räckvidder och andra "smarta" egenskaper.

Mode

Citat från: "Tryggve"Menar du att ryssarna tänker annorlunda än andra stor/supermakter? :-) Mitt intryck är att de beter sig ungefär som andra stor/supermakter genom historien.
Vad är det då som är det gemensamma för alla stormakter? Som förenar dagens USA, Ryssland, Tyskland, Japan och Kina med 1600-talets Sverige, renässansens Venedig och Florens samt med Inkariket?

Citat från: "Tryggve"Intrycket jag har fått nu är att ryssarna ser NATO:s utvidgning österut som ett reellt hot, och att främst är det som man koncentrerar sig på.
Exakt. De tänker på sin egen säkerhet (det har de alltid gjort) och på hur de ska garantera den. Buffertzoner till exempel. Dessa "förryskas" sedan för att öka säkerheten och då blir de en del av riket, varför det så småningom behövs nya buffertzoner.

Mode

Citat från: "Tryggve"... mitt intryck att rätt mycket av försvarsdebatten nog ändå fortfarande styrs av rysskräck ...  
Jag syftar inte på den (mer eller mindre) skygglappsförsedda debatten utan på de faktiska beslut som tas i riksdagen.

derf

CiteraVad är det då som är det gemensamma för alla stormakter? Som förenar dagens USA, Ryssland, Tyskland, Japan och Kina med 1600-talets Sverige, renässansens Venedig och Florens samt med Inkariket?

Ingen av dom bryr sig om hur många liv som skördas bara dom expanderar. Att blanda sig i andras angelägenheter ser de som en rättighet men om dom får stryk skriker dom rakt ut :)
Ex. Venedig mot Turkarna, USA i Nicaragua

Tryggve

Citat från: "Mode"Vad är det då som är det gemensamma för alla stormakter? Som förenar dagens USA, Ryssland, Tyskland, Japan och Kina med 1600-talets Sverige, renässansens Venedig och Florens samt med Inkariket?
Att det är sällan länder börjar krig enbart för att de kan, eller att de tycker det är kul? Iofs så var det kanske så till viss del förr (fler inavlade enväldiga härskare bl a, större roll för religion mm), men i alla fall. De flesta makter agerar väl ändå enligt en viss logik, och ryssarna verkar inte annorlunda än andra ur det perspektivet.
Citat från: "Mode"Exakt. De tänker på sin egen säkerhet (det har de alltid gjort) och på hur de ska garantera den. Buffertzoner till exempel. Dessa "förryskas" sedan för att öka säkerheten och då blir de en del av riket, varför det så småningom behövs nya buffertzoner.
Tja, 25 miljoner döda i andra världskriget gjorde dem kanske lite mer paranoida än många andra länder :insecure:.... Det ihop med att många länder i fd buffertzonen går med i NATO oroar nog ryssarna en del. Inte så konstigt, egentligen.

Om det sedan gör läget farligare för Sveriges del är väl oklart. Det är väl "the million dollar question" här...