Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

reenactor i blåsväder

Startat av pelle, 11 oktober 2010 kl. 10:00:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

http://www.dn.se/nyheter/varlden/republ ... -1.1186257

http://www.jta.org/news/article/2010/10 ... s-shameful

"The group staged full-dress re-enactments of Nazi SS maneuvers."

"In a statement on his website, Iott said he enjoyed a broad range of re-enactments, including playing U.S. soldiers from World War I and II."

Nu kanske han är nazi på riktigt (republikan från Ohio...), men ändå, ska man leka reenactment gissar jag att några måste ta på sig att spela bad guys också och det verkar ju inte ens som om han alltid hade ss-uniform. Så de som leker vk2 på fritiden får inte vara politiker. Man undrar ju hur ok krigsspel är då om någon syns på kort spela fel sida i fel spel?

Elias Nordling

Nån måste spela tysk, men ingen måste spela SS. Ändå är de flesta tyska reenactor-enheter SS-enheter. Enligt Mark Pitcavage som arbetar med att kartlägga amerikanska extremister är vit makt-människor vanligt förekommande i dessa enheter, så allra minst har han varit i dåligt sällskap.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Citeravit makt-människor vanligt förekommande i dessa enheter

Vem är förvånad över det?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

pelle

Det kan jag också tänka mig och att de inte behövde välja just SS är ju sant, men å andra sidan hade det inte behövt vara helt konstigt heller om de ville visa amerikaner som slåss mot de maximalt elakaste.

Sedan förstår jag inte riktigt reenactment heller. OK om det är någon sorts spel/lajv/paintball... men bara uniformer? Som att måla tennsoldater utan att spela spel med dem?

Man kanske skulle börja köpa och puncha krigsspel utan att spela dem? Eller, vänta nu...

silversixx

Citat från: "pelle"Sedan förstår jag inte riktigt reenactment heller. OK om det är någon sorts spel/lajv/paintball... men bara uniformer? Som att måla tennsoldater utan att spela spel med dem?

Kallar du mig nazist?!

;)

pelle

Citat från: "silversixx"Kallar du mig nazist?!

;)

Att antyda något sådant är nog ett bra sätt att bli utkastad av våra kära moderatorer.  :o

lampros

Citat från: "pelle"Sedan förstår jag inte riktigt reenactment heller. OK om det är någon sorts spel/lajv/paintball... men bara uniformer? Som att måla tennsoldater utan att spela spel med dem?

Själv håller jag inte på med denna hobby. Wouldn't ever. Och reenactare i tysk uniform som blir nazibeskyllda, hur fel det än kan vara så måste de ju fatta risken.

Med det sagt skulle jag ändå vilja säga att detta torde vara charmen med hobbyn ifråga:

. pulet med att samla ihop grejer, både nytillverkade och original, till ett helt kit

. paintball? nej på sin höjd lite lösplugg om ens det

. lajv? riktigt vad reenactors gör i sina skogar fattar jag inte men lite lajvfeeling, lite friluftsliv i khaki, segelduksdamasker och stålhjälm är väl friskt...?

. fåfänga, gilla att bli fotograferad i sina stassar

Nyligen var ju några svenska reenactare statister i någon TV-film. Så det är lite "history in motion detta". Kort sagt, en kul grej. Med lite nazibeskyllningar som krydda. Plus något sommarevent med "riktiga tanks", tänk er det...!

Reenactment ligger ganska långt från krigsspel/tabletop och det ni sysslar med här. Ungefär som debatten vi hade tidigare i år, "vad ska man med figurslag till, det är ju onödigt ju"... Det är en hobby inte för strateger men för romantiker.

Attans, jag får nästan lust att börja reenacta! Kanske phula ihop en stass med vindtyg, nät och damasker, en g/96 och säga att det är "mitt privata fantasiland"... An Army Of One!

Elias Nordling

Plus, att om man är verklig nazist så får man ventilera sina åsikter på öppen gata och kan komma undan med att man bara är "in character".
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

lampros

Reenactment är att leka krig. Sedan finns det ju en annan krigslek idag, vuxendagis på en lite högre nivå. Vi hade det senast i våras i Sollefteå, på Rämsleberget, där två arméer krigade enligt något fiffigt scenario i ett fantasiland.

Det var folk från hela världen som var med, det var airsoft och ansiktsskydd och hela baletten. Mindre suspekt än att reenacta Waffen SS men annars på samma nivå, more or less. Dyr krigslek, tomtar i skogen.

hybris

Jag ska minnas den här tråden om vårat" kulturhistoriskt återskapande event" går hem.

1939.
Flygfält
Flygplan
200 man.

Då jävlar ska ni få se på lajv :ultra:

silversixx

Citat från: "hybris"Jag ska minnas den här tråden om vårat" kulturhistoriskt återskapande event" går hem.

1939.
Flygfält
Flygplan
200 man.

Då jävlar ska ni få se på lajv :ultra:
Fast Larviga Lajv är inte samma sak som Rektum Reenactors?

hybris

Jag+T-röd+ ditt spel.

Det som är så Najs är att man kan lägga ribban var man vill när det gäller sådant här.
Någon sa att arteleriföreningen i Göteborg är lajvare/ milsimmare.
Dom vet bara inte om det en.
Sådant tänk gillar jag.
Birger

Snowfox

Tanken svindlar över hur Skandalmelinskan på Aftonbladet skulle hantera uppgiften om att en politiker i Riksdagen spelade krigsspel på fritiden. Eller, det spelar nog ingen roll från vilken tidning "journalisten" kommer ifrån.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.