Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dominant Species

Startat av Yokiboy, 16 oktober 2010 kl. 19:12:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Yokiboy

Japp, jag vet att Dominant Species är mer ett eurogame än krigsspel, men det är publicerat av GMT Games och designat av Chad Jensen. Det simulerar ju också kriget för överlevnad mellan sex olika arter: däggdjur, reptiler, fåglar, amfibier, spindlar och insekter. Det utspelar sig 90 000 år f.k. med en istid på väg in som sätter ytterliggare press på överlevnad om förtunnade resurser. Många recensenter har också beskrivit att det känns som ett krigsspel.

Det är för 2-6 spelare med en speltid på ca. 3 timmar (mer som 45 minuter per spelare, har jag hört).

Är det någon här som tänkt testa det? Jag hoppas själv få tag i det.

Andreas Johansson

Spela ett parti förra veckan. Rätt kul, även om det blev en del regelmissar.

Håller inte med att det skulle kännas som ett krigsspel. Det har förvisso större möjligheter att direkt sabba för motspelarna än de flesta euros, men det saboterandet sker inte på något särskilt krigsspelsartat sätt.

45min/spelare är ungefär vad det tog oss (sex spelare), borde gå betydligt snabbare när folk kan reglerna ordentligt, 3h låter inte orimligt med sex spelare. Kommer bero en hel del på hur mycket diskussion och diplomati man har vid spelbordet.

Även om spelet naturligtvis är gravt orealistiskt som helhet så har de fått in en massa detaljer som känns rätt visavis temat, vilket är trevligt.