Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

A Week in Hell (Battles Magazine)

Startat av Elias Nordling, 3 november 2010 kl. 14:05:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

A Week in Hell är ett solitärspel på gatustriderna i Hue under Tet-offensiven i Vietnamkriget. Som spelare är man förstås amerikan som ska rensa staden.

Reglerna är korta men innehåller många originella koncept som kan verka komplicerade men faller på plats tämligen omgående när man börjar spela. En del luckor i reglerna stöter man på också, men ingenting man inte kan lösa i ett kort gräl med sig själv i sann solitärspelsanda. Enheterna är plutoner, men i praktiken agerar man mycket per kompani.

Stridssystemet är till synes intrikat men ändå rätt enkelt och självklart, och ger en rätt bra känsla av att rensa en stad kvarter för kvarter. i början är det största problemet för amerikanerna att över huvud taget få in trupper i staden. Det enda man har är några instruktörer som måste rensa en parameter åt de anländande militärkonvojerna som riskerar att överfallas på vägen. Så småningom erövrar man även en park dit man kan transportera trupper med helikopter.

Efter inledningsskedet är flödet att rensa staden kvarter för kvarter, men samtidigt omgruppera sig inför natten, då man måste sätta upp en perimeter kring de rensade delarna av staden, annars kan man kallt räkna med att viet cong infiltrerar de befriade delarna på nytt. En del kvarter är svårare att ta än andra, och man vet aldrig hur starkt motståndet blir förrän man anfaller.

Amerikanska enheter blir aldrig utplånade, de tar maximalt tillräckligt med förluster för att tillfälligt försättas ur stridbart skick och kosta segerpoäng. Det finns en del intressant krom, och spelet känns lagom svårt att vinna.

Spelet ger en väldigt bra känsla av strid i bebyggelse, och man blir engagerad i händelseutvecklingen, även om man egentligen inte har särskilt många svåra spelbeslut att fatta. Ett bra spel, som får en fyra av fem i betyg av mig.

Riktigt snygg karta!

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

silversixx

Oj vad snyggt!
De däringa herrarna på Battle Magazine har fångat min prenumerationsoförmåga nu tror jag...

pelle

Ser trevligt ut! Det där hade jag helt lyckats missa att det var på gång.