Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Kanger

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Kanger

Inte ökar.

SN blir en låg siffra ju bättre det har gått för VM. Troop despair inträffar då Check number är lägre än SN.

Alltså, om Check number är lägre än SN, då har ju VM inte lyckats tillräckligt bra, inte fått SN tillräckligt lågt.

Mats Eden


Kanger

Ingen fara  :)

Jag är faktiskt tvungen att själv tänka efter noga så att det blir rätt med alla parametrar.

Elias Nordling

Däremot slog det mig att det är bättre att ta de två första befästningarna på olika omgångar än samma för att sprida ut "moralbonusen". Å.andra sidan är det inte bara Vietminh som har kontroll över det, så om man vänder på det är det bättre för fransmännen att evakuera flera fort samma omgång.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Det går mycket diskussion om att fransmännen historiskt borde ha slagits för och försökt behålla Gabrielle för att hålla VM borta från flygfältet. Eftersom Anne-Marie föll några dagar senare så kunde VM i princip snart därefter slänga sten på flygfältet om de tog i lite grann. Bigeard (6 BPC) är av åsikten att schabblet med Gabrielle var en av de mer allvarliga missarna för fransmännen.

Jag är av åsikten att Gabrielle saknar betydelse. VMs artilleri hade under lång tid stakat ut de flesta koordinaterna så att de kunde skjuta i blindo på natten. De plastrade flygfältet efter behag, Gabrielle eller inte. Snarare var det förlusten av Anne-Marie som gjorde att de kunde spotta för granatkastarna (motsvarar HW artilleriet som läggs inom 2 rutor av VM-trupp från samma division).

Spelmässigt så finner jag det sällan någon poäng att som fransman bita mig fast i Gabrielle och Béatrice. Det enda skulle vara att tvinga fram så mycket förluster som möjligt för VM. Det brukar hänga på om garnisonerna där är isolerade eller ej och hur mycket stryk de har fått. Den viktigaste vinsten skulle kunna vara att trigga troop despair hos VM. Ofta känns det viktigare dock att rädda trupperna. En viktig poäng med att slåss för en strongpoint är om VM inte har möjlighet att flytta fram sin Trench-markör, men i början så kan VM flytta markören i sju gameturns innan det eventuellt tar stopp, så det är poänglöst att satsa på det som fransman i början.

Kanger

CiteraÅ.andra sidan är det inte bara Vietminh som har kontroll över det, så om man vänder på det är det bättre för fransmännen att evakuera flera fort samma omgång

När ska man evakuera? Om VM fullständigt failar ett generalanfall och står där med en massa reducerade enheter pga franskt försvar och artilleri, så kan det vara en poäng att åka upp med en av para-bataljonerna och ett par stridsvagnar och mölja runt bland VM-enheterna. Skulle det ske så är man rejält ut gängorna som VM. För att förhindra en sådan dålig start så brukar jag lägga tre artilleri på Béatrice och tre på Gabrielle, en på Isabelle (för att starta nednötningen där samt shaka artilleriet där) och övriga fem så att man skadar och förhoppningsvis shakar 8 BPC, 1 BEP och artilleriet som står där runt centrum (HW 316 kan även användas om trupperna har valley movats till fronten). Därefter, isolering av bägge strongpointsen (gärna placera blockerande VM-trupper så långt ifrån strongpointsen att de undsättande trupperna inte når in om de anfaller under sin tur, utan att det kräver att trupperna i Gabrielle och Béatrice även stiger ut) innan man sen anfaller alla rutorna i bägge ställena.

Då bör man ha lagt band på fransmännens lust att slåss och stanna. De flesta tycker att en evakuering brukar vara en bra idé.

Elias Nordling

Då skulle jag motanfalla samtliga Vietminh-enheter som står parkerade i öppen terräng som jag kommer åt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

#67
Jo, men du har inte hur många trupper som helst att göra det med. Eftersom VM har moral 5 och är starkare så vill du ha tre units per anfall för att uppnå paritet. Du kommer i praktiken bara ha sex para-kompanier/stridsvagnar att leka med (max för valley move) vilket innebär 2-3 attacker. Du vill antagligen inte traska iväg med de närmaste enheterna på H6 och Anne-Marie, eller D1 och D2, eftersom de är för dåliga och duger mest till support. Dessutom är det inte säkert att de når fram (5mp). Om de gör det så är det inte säkert att de når hem igen (kom ihåg att det kostar inte extra att gå nedför en kulle, men uppför en kulle). Relocatar de istället på after-combat så hamnar de i supply arean, vilket är en bit bort från frontkullarna.

Dessutom så förlorar anfallare nästan alltid ett step. Försvarare kan ofta retirera istället för att ta ett step, vilket dels kan resultera i att snaran runt en strongpoint snarare dras ihop, och dels i att anfallaren förlorar fler steps än vad försvararen gör

Elias Nordling

Sant. Den taktiken missade jag när jag spelade, att ställa upp med reträttmån!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

VM ska inte ta förluster i onödan, bara om man genom att stå kvar bibehåller isoleringen av franska trupper bakom en, eller förnekar fransmannen en återerövring av någon strongpoint vars poäng han verkligen behöver.

Kanger

CiteraSant. Den taktiken missade jag när jag spelade, att ställa upp med reträttmån!

Men det finns ett franskt mottrick. Läs mitt inlägg på CSW.

Elias Nordling

Ja artilleriet kan vara grymt i öppen terräng. Över huvud taget kan man sammanfatta som att jag inte listat ut hur man håller Vietminhs förluster nere.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

90 replacement points räcker ju ett tag. Moralen håller man i schack genom att låta divisionerna bytas av samt att hitta en bra balans mellan paus och tempo. För att inte bränna replacements som smör i solen så ska man anfalla när det behövs och faktiskt låta bli när det inte behövs. Man ska inte hålla på att småanfalla lite här och där. Då ryker både moral och alla replacements.

Satsa på att anfalla där du måste eller har en bra chans att få resultat (fransmannen är reducerad och shaken, gärna med taskig moral). Infiltrera och låt fransmannen anfalla istället. Retirera hellre än att stå kvar om det inte står mycket på spel. Använd artilleri.

Elias Nordling

Problemet är att jag bränner ut en division på att ta en strongpoint (typ större delen har tagit en step). Sen tar det alldeles för lång tid att återhämta sig, när man bara får tillbaka ett steg per drag. För om man ska vila divisionerna halkar man snabbt efter schemat för tagna strongpoints.

En sak jag i alla fall gjorde fel första partiet: man ska inte anfalla en försvarare som inte är shaken om den inte är i kass terräng.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ErikLj

Nu har även jag prövat DPB. Spelade en GT i går mot Kim. Verkar mycket lovande med många klurighetr och rätt annorlunda system.

/Erik