Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

1) Det är bara en HW man kan lägga i mitten va? (jag kom på den själv)

2) Det spelade jag lite fel. Hade varit hårdare åtgång på franska 5-moralenheter då. När jag slog kollade jag bara på rubriken på den regeln och trodde att det bara handlade om reträtt.

När man läser reglerna fattar man inte mycket av hur spelet funkar, men det räcker med att ha spelat en omgång så förstår man precis :-) Och då är reglerna bra att följa eller att slå i.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

1) Du kan lägga vanlig barrage där. De kan placeras på eller inom 1 ruta av en strongpoint (De hade i god tid registrerat positionerna så att de kunde blåsa på i blindo under nätterna då de anföll). HW måste du placera inom 2 rutor av en unit från samma division, men då kan du å andra sidan lägga dem på vilken typ av ruta som helst (2.2-A). Det betyder i fallet Isabelle att du måste traska in i 3z-304 för att kunna placera HW där. Vanlig barrage kräver dock ingen VM presence i zonen.

Jo, reglerna innehåller en del nya grepp. Men de är utlagda i strikt gameturn-ordning, så man kan köra en test-gameturn samtidigt och i samma takt som man läser reglerna. Ett rätt bra sätt att lära sig systemet och att komma ihåg det.

Elias Nordling

OK, för första gången på länge en av mina fickrecensioner av ett spel.

Dien Bien Phu är ett spel på hela belägringen av den franska fästningen, där franska enheter är kompanier och vietnamesiska bataljoner.

När man först läser reglerna tänker man "Öh, det är blev jag inte mycket klokare av". De är organiserade strikt efter spelomgången vilket jag normalt sett är skeptisk till, men i det här fallet funkar det utmärkt, för du spelar bara första omgången oh följer reglerna så faller plötsligt alla bitar på plats.

Det här är ett i mitt tycke synnerligen välkonstruerat spel. Den här hobbyn är alldeles för full av spel där spelkonstruktören tar sitt favoritsystem och applicerar det med lite våld på sin favoritsituation. I det här fallet är det dock alldeles uppenbart att konstruktören utgått från situationen och lagt in alla de mekanismer som behövs för att simulera den. varken mer eller mindre, det känns inte som det finns en enda onödig regel i detta spel.

Det finns många olika sätt att flytta sig i olika faser i spelet, men alla har ett syfte som snart blir uppenbart, och i stället för att räkna förflyttningspoäng tänker du "det är nu jag infiltrerar fiendens linje", det är nu jag framgrupperar mina reserver och "Det är här jag evakuerar mina inringade trupper som jag just öppnat förbindelse till". Såna där saker som brukar kunna vara svåra att få till på ett bra sätt med att bara ha en förflyttningsfas och räkna movement points är här elegant och funktionellt, plus att det går snabbare att spela.

Även strid går snabbt att få grepp om trots att den känns avig i början. Det finns artilleribombardemang och stormningar, och i stormningarna skjuter försvararen först och har chans att stoppa anfallaren. Enheter har stridsvärde och moral, där moralen nog väger tyngre. De franska enheterna har moral tryckt på brickan medan de vietnamesiska mäts per division och tickar neråt när de tar replacements eller ligger efter med sina mål, och uppåt när de vilar.

Belägringssituationer blir lätt rätt träiga. Ett ständigt malande där terrängen lätt blir ointressant och du statistiskt mal ner motståndaren i förhoppningen att hinna klart innan spelet tar slut. Inte här! Bägge sidor har högst intressanta och relevanta beslut att fatta. Vietnameserna har ett system med avancerande skyttegravar, återigen mycket elegant, där de måste besluta vilka divisioner som kan rycka fram och vilka som står still. Hur och var använder man de begränsade artilleriresurserna? Försöker du storma nästa position, eller inringa den så att fransmännen i stället måste anfalla för att öppna försörjningsvägen? För fransmännen vilka förråd som ska flygas in (även det en riktigt kul subrutin för något som annars lätt blir träigt), Vilka enheter ska till reserven och vilka ska hålla fronten? När är det läge att motanfalla? När är det läge att evakuera en position och när är det bättre att hålla?

Det är ett rätt långt spel, men det har det där magiska "bara en omgång till" som gör att man glömmer bort tiden och sitter med det till alldeles för sent på kvällen. Det är svårt för den vietnamesiske spelaren, men det gör bara att man vill försöka igen och försöka lyckas bättre.

Ett av 2014 års bäst krigsspel utan tvivel. En femma i betyg av mig.

Pierre

Jävla Elias...Jag var relativt sugen på spelet innan den senaste posten men nu blir det här ett "måste införskaffa snarast" spel. Jag vet inte riktigt när jag kommer få chansen att spela det men ett inköp känns rätt självklart vid det här laget.

Mats Eden

Ska vi sätta upp parallelle partier på Galore, med inledande regelgenomgång av Elias?
Jag tar gärna med mitt ex.

Elias Nordling

Det bästa sättet att lära sig spelet är helt enkelt att prata sig igenom första omgången steg för steg. Det skulle vi kunna göra simultant över två bräden.

Kanger

Det var skönt att höra att något blev rätt med spelet i alla fall. Tack för den fina kritiken!

Granlid

Jag hänger gärna på med regelgenomgång för turn 1.
Tar med mitt exemplar också.
Friendly fire isn't.

ErikLj

Spelar gärna DBP på Galore.

Mats Eden

Fnular solitärt hemma.
Jag är lite osäker om franska Replacements.

Jag har bara en bricka att flyga in (eller har jag missat några) så jag tolkar det som att jag max kan få en Inf+ en Tank/Art per turn.

På flera refererat (samt Kims spelgenomgång) så verkar det som att man får fler Replacements en turn.

Vad missar jag...?

/Mats

Elias Nordling

De kanske snarare refererar till förstärkande fallskärmsbataljoner?

Kanger

Citeraså jag tolkar det som att jag max kan få en Inf+ en Tank/Art per turn.

Korrekt. En inf + tank/art step kan vändas upp på kartan

Det övriga som du också tolkar som "replacements" är "reinforcements" (para-battaljonerna som står på kö) som också kan flygas in.

Slutligen finns möjligheten att spendera 6 medicin och få tillbaka en unit från skadad-boxen. Den återkommer då som reducerad.

Mats Eden

OK, då är jag med.  :up:

Kanger

Jag dyker upp i Göteborg. Tar gärna ett parti DBP.

Mats Eden

Hmmm... Moral 4.5 C
Om jag tolkar det rätt så innebär en bra omgång för VM att risken för troop despair ökar då SN sjunker den turn många strongpoints tas... Är det mening? Varför inte jämföra med strongpoint track direkt?