Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Organ

Memoir 44 Online

Startat av Organ, 26 november 2010 kl. 22:26:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Organ

Days of Wonder har under flera år arbetat på en onlineversion av Memoir 44. Nu har man kommit så långt att det finns en betaversion att ladda ner och använda helt gratis. När man laddar ner får man 100 gratispengar att använda. Att spela en match mot datorn kostar 2 pengar och att spela mot en mänsklig spelare kostar 1 peng.

För att vara en betaversion känns den förvånadsvärt färdig. Jag har visserligen inte kört så mycket men jag har inte stött på något som inte verkar funka som det ska. Spelets kontroller är mycket intuitiva (vänsterklicka för att markera, högerklicka för info, drag-and-drop för att gå eller anfalla) och för den som spelat brädspelet krävs endast en snabbgenomögning av den föredömligt korta manualen innan man kommer igång.

Klicka nedan för nedladdningssidan. Vad 17 väntar du på?  :D

http://www.daysofwonder.com/memoir44-online/en/
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Nisse

#1
Ett scenario avklarat. Det var roligt och enkelt. Inte direkt "krigsspel" men kul ändå.

Självklart så vann jag...

Organ

#2
Spelade du solo eller mot en "riktig" motståndare? Förörvrigt så tycker jag, tvärtemot hur det brukar vara, att spelets AI är tämligen bra. Den är något aggressiv, mer än vad de flesta mäsnkliga spelare brukar vara, men spelar annars klokt och inte allt för förutsägbart.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Profit

#3
Hmm... har alltid varit tveksam till spel där man betalar riktiga pengar för faktiska fördelar i spelet...!

Nisse

#4
Det blev en febrig kväll igår. Totalt spelade jag 7 scenarier. Jag måste erkänna att jag faktiskt fick stryk i 3 av dem...

Datorns AI är "bra" och den spelar väldigt aggressivt. Ex lämnar infanteri bunkrar för att gå i närstrid, inte så smart tycker jag men å andra sidan förlorade jag det scenariet.

Det är inte helt lätt att vinna. Oftast är det en strid på kniven. Trots att jag försöker flytta bak enheter med bara en figur kvar för att inte förlora den så "genomskådar" datorn det och anfaller hänsynslöst för att slå ut den enheten.

Jaha du... Spelade tre scenarier just nu och förlorade alla tre... Antingen är jag riktigt dålig eller så vet jag inte. Får väl vara en god förlorare och säga att datorn är väldigt duktig och kan spela sina kort rätt... Samt duktig på att rulla tärning också. Jag, bitter? Inte alls...

Att man betalar med riktiga pengar ( in den riktiga versionen) stör inte mig. Det kostar 8 USD för 200 "credits" vilket räcker till att spela 100 scenarier mot datorn. Det är rätt ok tycker jag. Men jag håller med om att det kan bli obalans om riktiga pengar ger fördel gentemot andra spelare.

Granlid

#5
Detta kändes lätt beroendeframkallande i sin enkelhet.
Har enbart kört mot AI, men känner mig snart redo att bli förödmjukad av andra.

Kanske dax för en Buddy List? 8)

/Granlid
Friendly fire isn't.

Organ

#6
Citat från: "Profit"Hmm... har alltid varit tveksam till spel där man betalar riktiga pengar för faktiska fördelar i spelet...!
Fast det gör man ju inte. Var har du fått det ifrån? Man betalar för att få spela och (är det meningen) för att så småningom få tillgång till extra scenarier och dylikt. Man kan inte köpa till sig andra fördelar. (Eller har du hittat någon hemlig betalknapp som jag missat?  :wink: )
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Profit

#7
Man kunde det tidigare, men det är numera borttaget.

Organ

#8
Citat från: "Profit"Man kunde det tidigare, men det är numera borttaget.
Vad för slags fördelarar det?
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Profit

#9
Elittrupper, framför allt.

Organ

#10
Citat från: "Profit"Elittrupper, framför allt.
Om den möjligheten fanns skulle jag troligen inte spela spelet alls (ja, förutom den fysiska varianten på mitt eget köksbord då alltså). Det skulle bara urarta och bli som Magic, med sitt "richest kid wins"-syndrom, vilket är något jag verkligen avskyr.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Tordan

#11
Operation Next Generation Wargamer har nu inletts i det Tordiska hemmet. Visade 4,5-åringen när jag spelade Pegasus Bridge mot AI. Tack och lov kunde jag leda Howard och hans män till seger, ivrigt påhejad av den yngre generationen. Därefter övergick vi till Bolibompa fast jag fick lova att vi nästa gång skulle spela de blåa gubbarna... The story continues  8)
/Tord Hoppe

BigPapaBear

#12
Citat från: "Tordan"Operation Next Generation Wargamer har nu inletts i det Tordiska hemmet. Visade 4,5-åringen när jag spelade Pegasus Bridge mot AI. Tack och lov kunde jag leda Howard och hans män till seger, ivrigt påhejad av den yngre generationen. Därefter övergick vi till Bolibompa fast jag fick lova att vi nästa gång skulle spela de blåa gubbarna... The story continues  8)

Visa nu att spelet finns även i den analoga världen och lura in honom i hobbyn ordentligt. :)

Tordan

#13
Absolut! Jag visade spelet på datorn mest för att sondera intresset hos 4,5-åringen. Eftersom det fanns där kanske det blir ett tidigare inköp av brädspelet än planerat. Jag ser framför mig att en vuxen sköter hantering av korten så får han kasta tärningar, flytta figurer mm.
Valet står lite mellan Memoir 44 och Castle Panic. Måste ju även faktorera in frugan i det hela...  :roll:
/Tord Hoppe

silversixx

#14
-Jag tänkte köpa ett spel till vår son som innehåller folk som skjuter ihjäl varandra!
-Va?
-Ja alltså, det är ju en simulation av andra världskriget, ja du vet, kan vara bra för hans historieintresse med...?
-Vad säger du?! Varför i helvete ska han lära sig om krig, våld och nazister?!
-Jo, men alltså. Jag tyckte det skulle vara en kul grej, lite far-och-son och allt sånt...


Yeah, good luck...